۰ نفر
۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۶

رخدادهای بازداشتگاه کهریزک کمیسیون قضایی مجلس را بر آن داشت تا 3 نفر از اعضای خود را به تحقیق درباره احقاق حق بازداشت‌شدگان مأمور کند.

سپیده سعیدی: رخدادهای ناخوشایندی که در بازداشتگاه کهریزک به وقوع پیوست، کمیسیون قضایی مجلس را بر آن داشت تا به دنبال چگونگی قضایا 3 نفر از اعضای خود را تحت عنوان کمیته ویژه به تحقیق و تفحص درباره احقاق حق مجرمان و بازداشت‌شدگان مأمور کند. حال پس از پیگیری‌ها و جلسات مستمری که این کمیته با مسئولان قوه قضائیه داشته‌اند گزارش کار و نتیجه فعالیت‌های این گروه 3 نفره روز یکشنبه هفته آینده ارائه به مجلس خواهد شد. فرهاد تجری عضو کمیسیون قضایی مجلس و از اعضای این کمیته ویژه در حالی که اظهار می‌کند این گزارش برای رئیس مجلس در صحن علنی قرائت می‌شود، معتقد است اما بسیاری از موارد است که ترجیحاً نباید به اطلاع عموم برسد.

درحال حاضر کمیته ویژه در چه مرحله‌ای است؟
کمیته تا به امروز تمام سعی خود را به کار گرفته تا بتواند به همه موارد رسیدگی کند و به همه سؤالاتی که در اذهان وجود داشته است، پاسخ دهد. خانواد‌ه‌های بسیاری از بازداشت‌شدگان به مجلس آمده بودند و از این وضعیت اظهار گلایه داشتند، این تنها عاملی بود که کمیسیون تصمیم گرفت تا کمیته‌ای تشکیل دهد و پیگیر قضایا باشد.

نگرانی‌های خانواده‌ها از چه بابت بوده و آیا به مشکلات آنها رسیدگی شد؟
سلامت زندانیان از جمله مسائلی بود که آنها را بیشتر نگران می‌کرد. بعضی از آنها نمی‌دانستند که زندانی‌ها در کجا هستند و از وضعیت آنها خبر نداشتند. ابهام در سرنوشت بازداشت‌شدگان هم از جمله مواردی بود که احساس می‌شد باید درباره آنها شفاف‌سازی شود. کمیته هم یک به یک به این موارد رسیدگی کرد و با تعاملات خوبی که با قوه قضائیه داشت، تفحص سریعتر پیش رفت.

قوه قضائیه به درخواست‌ها پاسخ مثبت می‌داد و آیا همه نظرات با کمیته ویژه مشترک بودند؟
قوه‌قضائیه در بسیاری از موارد با ما همفکر و هم نظر بود و نظر‌ات مشترک بسیاری داشتیم. از سوی دیگر این اجازه را نداشتیم که در کار این قوه دخالت کنیم چرا که قوه قضائیه خود مستقل است و می‌تواند مستقلاً اعمال نظر کند، اما این اتفاق نیفتاد و همکاری‌ها بسیار مثبت بود.

فکر می‌کنید گزارش ارائه شده‌تان تا چه اندازه بتواند به سؤالات پاسخ دهد و تا چه اندازه شفاف باشد؟
می‌توانم به جرأت اظهار کنم که این گزارش آثار خیر و مثبتی را به همراه خواهد داشت. مستحضر هستید که بسیاری قصد داشتند از این جریانات سوءاستفاده کنند و تبلیغات سوء علیه نظام داشته باشند. کمیته ویژه با تبلیغات حاشیه‌ای کنار نیامده و تنها در پی کشف حقیقت دست به کار شد.

درباره گزارشات غیرعلنی بگویید؟
 البته بسیاری از دادخواست‌ها محرمانه است که شاید گزارش آنها علنی نشود، اما همین گزارشات می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد و بسیاری از دغدغه‌ها را کم کند و از نگرانی‌ها بکاهد.

اگر این گزارشات از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها می‌کاهد چرا شما آن را علنی مطرح نمی‌کنید؟
تحت هیچ شرایطی نباید در جامعه ایجاد فضای تشنج و نگرانی غالب شود و همه نسبت به پیرامون خود بی‌اعتماد شوند. مثلاً یکی از این مواردی که نمی‌خواهیم درباره آن علنی صحبت کنیم بحث آزار‌های جنسی است. این ما را نگران می‌کند که می‌آیند و با گفتن این اظهارات بسیاری از افراد و خانواده‌های آنها را بی‌آبرو می‌کنند. اگر در این رابطه هم گزارشی تهیه شده غیر علنی به سمع و نظر مسئولان خواهد رسید.

مگر در بازداشتگاه‌ها چنین اتفاقاتی هم افتاده است؟ پس شما وقوع آن را تأیید می‌کنید که در حال حاضر گزارش آن تهیه شده است؟
پاسخ شما منفی است و موضوع آزارجنسی اتهامی علیه نظام بود که در این گزارش آن را رد خواهیم کرد. اینها حرف‌هایی است که فضای بد روانی را برای مردم ایجاد می‌کنند. همه سعی کمیته بر آن است که از تخریب شخصیت‌ها جلوگیری کند. باز هم تأکید می‌کنم که این موضوع نباید علنی می‌شد.

شما از گزارش مثبت و خیر این کمیته گفتید. این گزارشات در پی چه اعمالی ارائه می‌شود؟
از آثار و برکات تعاملات خوب کمیته با قوه قضائیه می‌توان به آزادی بسیاری از زندانیان اشاره کرد که در روز اول بازدید ما از بازداشتگاه‌ها 75 نفر از آنها آزاد شدند. حتی در پی این تحقیقات آمار صحیح کشته‌شدگان هم اعلام شد. در ادامه این بازدید‌ها خواستیم تا رفتار با زندانی‌ها و نگهداری از آنها مطابق با قانون و موازین باشد و این موضوع بیشتر رعایت شود؛ ضمن آنکه مأمورین متخلف کهریزک هم به سازمان قضایی نیروهای مسلح سپرده شدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18520

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =