۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۴

قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از صعود روز دوشنبه، امروز قدری ارزان شد.

گروه اقتصادی: نفت خام که روز دوشنبه به بالاترین قیمت در سه هفته اخیر رسیده بود، در جریان داد و ستدهای روز سه شنبه با افت نسبی مواجه شد.
طلای سیاه پس از حمله اسراییل به باریکه غزه در 27 دسامبر سال گذشته میلادی روند افزایش قیمت را از سر گرفت. این گرانی ناشی از تحولات ژئوژلتیک بود و نه افزایش تقاضا در بازار نفت.
در ابتدا این نگرانی به وجود آمد که جنگ در غزه موجب اخلال در صادرات کشورهای نفتی خاورمیانه شود که این نگرانی با ارایه تحلیل های کارشناسان بازار نفت و با توجه به موقعیت غزه نسبت به مسیر تجارت نفت خاورمیانه و دخالت نکردن اعراب در این جنگ تا حد زیادی از میان رفت.
بر همین اساس و با شدت گرفتن رایزنی های دیپلماتیک برای برقراری صلح در غزه، قیمت نفت امروز با کاهش 72 سنتی مواج شد و هر بشکه نفت وست تگزاس در بازار نیویورک 48 دلار و 9 سنت مبادله شد.
در پایان مبادلات دوشنبه بازار نیویورک، هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایش 2.09 دلاری به 48.11 دلار در هر بشکه رسید که نسبت به زمان دو هفته قبل 25 درصد افزایش نشان می داد.
روند گرانی نفت پس از آن آغاز شد که برخی کشورهای اسلامی خواستار تحریم نفتی اسراییل از سوی تولیدکنندگان نفت خام به ویژه کشورهای عربی عضو اوپک شدند.
برخی کشورهای عربی از جمله عراق به طور مستقیم به اسراییل نفت صادر می کنند. پس از اشغال عراق در سال 2003 یکی از اولین طرح های به اجرا در آمده از سوی آمریکا در این کشور صادرات نفت عراق به اسراییل بود.
اگر چه کشورهای عربی اوپک به این درخواست پاسخ ندادند اما نگرانی بازار نفت را موجب شده بود.همچنین گسترش نیروهای اشغالگر به سوی حمله زمینی به غزه نگرانی ها را در خصوص ادامه دار شدن و حتی گسترش ناآرامی ها در خاورمیانه افزایش داده بود.
خاورمیانه نفت خیز ترین منطقه نفتی جهان و شاهرگ تامین انرژی دنیا به حساب می آید. هر گونه بحران در این منطقه که به کاهش صادرات کشورهای آن منجر شود در بازار نفت بازتابی به غیر از شوک عرضه نخواهد داشت.
نگرانی ای که کارشناسان بازار جهانی نفت آن را در حال رفع ارزیابی کردند.
از سوی دیگر با شروع سال میلادی جدید کشورهای عضو اوپک رفته رفته برنامه های خود را برای کاهش تولید آغاز کرده اند. کشورهای صادر کننده نفت در ماه دسامبر 2008 در اجلاس الجزایر کاهش 2.2 میلیون بشکه ای تولید را تصویب کردند.
پیش بینی می شود در صورتی که اوپک بتواند 80 درصد این کاهش تولید را عملی کند بتواند بار دیگر نبض بازار نفت را در دست گرفته و قیمت ها را افزایش دهد. اوپک در سال 2008 مجموعا کاهش 2 میلیون بشکه ای تولید را به تصویب رساند اما نتوانست بیش از 60 درصد آن را محقق کند و به این ترتیب روند کاهش قیمت ها متوقف نشد. روز دوشنبه بهای نفت اوپک با جهش 4.37 دلاری به 39.95 دلار در هر بشکه رسید.
آغاز دور جدید حمله به تاسیسات نفتی در نیجریه عامل دیگری بود که در 24 ساعت گذشته بر بازار نفت اثر گذاشته و قیمت ها را دچار نوسان کرد.
منابع نظامی نیجریه از انفجار یک خط لوله نفت متعلق به شرکت آجیپ ایتالیا در دلتای نیجر واقع در جنوب نیجریه خبر دادند. منطقه نفتی دلتای رود نیجر که 90 درصد از نفت نیجریه در آن تولید می شود، از سه سال گذشته صحنه خشونت های پیاپی افراد مسلح، حمله های آنان به تاسیسات نفتی و نیز ربودن کارکنان شرکت های خارجی است. تولید نفت نیجریه به دلیل همین ناآرامی ها نزدیک به یک چهارم کاهش یافته و از دو میلیون و 600 هزار بشکه در روز به حدود دو میلیون بشکه در روز رسیده است.
نیجریه تا چند ماه قبل، بزرگ ترین تولید کننده نفت آفریقا بود اما با کاهش تولید آن بر اثر ناآرامی ها، هم اکنون با آنگولا بر سر داشتن جایگاه اولی در رقابت است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =