مُهر تایید خاتمی بر راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات /تکلیف «لیست اصلاح طلبان» مشخص شد؟

احتمال ارائه لیست از سوی اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو درحال ضعیف تر شدن است اما موضوع حضور در انتخابات و مشارکت همچنان مورد تاکید است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تا برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم، مدت زمان کوتاهی باقی مانده است و برخلاف اصولگرایان که پرتکاپو هستند، اصلاح‌طلبان با نوع ورودی که شورای نگهبان به بررسی صلاحیت ها داشت، حضوری کم فروغ در این انتخابات دارند.

با انتخابات قهر نمی‌کنیم اما لیست نمی‌دهیم

اوایل بهمن‌ماه بود که جبهه اصلاحات، با انتشار بیانیه‌ای سند راهبردی خود را منتشر کرد و اعلام کرد: «طبعاً اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخاباتی تهی از معنا، غیررقابتی، غیرمنصفانه و غیرمؤثر در اداره کشور شرکت کنند. این البته به معنای قهر آنان با صندوق رأی نیست، بلکه بر عکس، اصلاح‌طلبان موظفند به رغم عدم مشارکت در چنین انتخاباتی تمامی مساعی خود را برای اقناع یا الزام حاکمیت به برگزاری انتخابات مطلوب مبذول دارند.»

همچنین در این بیانیه آمده بود: «در صورت تصمیم جبهه اصلاحات ایران برای ارائه لیست در انتخابات براساس ارزیابی و رای جمعی به شیوه دموکراتیک در مجمع عمومی جبهه اصلاحات هر استان با رای دو سوم اعضا اتخاذ تصمیم خواهد شد. تصمیم مجمع عمومی جبهه اصلاحات در مرکز و استان‌ها موضع رسمی جبهه بوده و رعایت مفاد تبصره یک ماده شش اساسنامه جبهه اصلاحات برای اعضا الزامی است و اعضا نمی‌توانند با عنوان اصلاح‌طلبی و جبهه اصلاحات برخلاف آن اقدام به ارائه لیست کنند.»

مُهر تائید خاتمی بر راهبرد جبهه اصلاحات

این راهبرد جبهه اصلاحات از سوی سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات نیز مورد تایید قرار گرفت. آنچنان که او اخیرا در دیداری که با انجمن اسلامی جامعه پزشکی داشت؛ گفت« شرط قطعی انتخاباتِ مطلوب این است که اولاً آزاد باشد و تصمیم گیرنده اصلی و نهائی خود مردم باشند؛ دوماً رقابتی باشد تا همه مردم با سلیقه های مختلف، قدرت انتخاب را داشته باشند و سوماً تاثیرگذار باشد یعنی حاصل آن، نهاد و نهادهائی باشد متعلق به مردم، مسئول در برابر مردم و حرکت کننده به سوی آنچه به مصلحت و منفعت مردم است. و به عبارت دیگر انتخاباتِ مطلوب آنست که منجر به استقرار قدرت و سامان حکمرانی و سیاست ورزیِ نظارت شده و کاردان و پاسخگو باشد.»

۵۵۰ کاندیدا؛ «شاه کلید» انتخابات اسفند ۱۴۰۲ می شوند؟ /«تصمیم آخر» شورای نگهبان

او در این دیدار تاکید کرده؛«من در این باره بارها صحبت کرده ام و دیگران هم مطالب خود را گفته اند و اخیراً هم جبهه اصلاحات، راهبرد انتخاباتی خود را که متین و خوب است ارائه داده است. البته بگویم که آنچه ارائه شده، یک راهبرد است ، نسبت به انتخابات و نهاد انتخابات بطور کلی و نه برنامه و نظر به انتخابات خاص. که لابد اگر تشخیص دادند و صلاح بدانند درباره آن هم اظهار نظر خواهند کرد.»

در همین راستا، روز گذشته، جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با توجه به شرایط موجود و به استناد راهبرد انتخاباتی و مصوبه مجمع عمومی مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۵، جبهه اصلاحات ایران در انتخابات اسفندماه در تهران امکان ارائه لیست ندارد. بدیهی است جبهه اصلاحات استان ها بر اساس راهبرد انتخاباتی جبهه تصمیم خواهند گرفت.»

این موضع جبهه اصلاحات از سوی طیف ها و چهره های مختلف نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

آنچنان که رحمت‌اله بیگدلی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، نیز در گفتگویی درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس بیان کرده بود: «جریان اصلاحات هیچ‌گاه با انتخابات قهر نکرده و مردم را دعوت به تحریم نکرده است که انتخابات را تحریم می‌کنیم. در هر شرایطی اگر مردم حضور داشته باشند، از هر فرصتی استفاده کنند، اگر فرد اصلاح‌طلب و تحول‌خواهی در عرصه انتخابات حضور ندارد به کسانی رای دهند که حداقل عقل داشته باشند. به این افراد رای دهند و ما حمایت ضمنی می‌کنیم، نه آنکه آنها را به عنوان کاندیدا معرفی کنیم. اگر کاندیدایی داشتیم قطعاً به صورت رسمی حمایت می‌کردیم ولی متاسفانه الان ما نامزدی نداریم و نمی دانیم چه کار کنیم؟»

تصمیم متفاوت کارگزاران

از سوی دیگر حزب کارگزاران که در انتخابات سال ۹۸ رویکرد متفاوت از جبهه اصلاحات در پیش گرفته و در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، لیست مورد حمایت خود را منتشر کرده بود، در انتخابات امسال، همراهی بیشتری را با جبهه اصلاحات داشته و از بیانیه اخیر آنان حمایت کرد.

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، اخیرا با بیان اینکه انتخابات در هر شرایطی امکان مهمی محسوب می‌شود، خاطر نشان کرده «پیشنهاد ما صرفا حضور در حوزه‌های انتخابیه‌ای است که نامزد حزبی یا غیرحزبی تایید صلاحیت شده باشد که سوابق روشن اصلاح‌طلبانه داشته باشد و بتوانیم در برابر مردم از عملکرد گذشته و آینده آنها دفاع کنیم.»

اصلاح‌طلبان با لیست زیر ۳۰ نفر می‌آیند؟

اما با وجود آنکه جبهه اصلاحات به صراحت اعلام کرده است که در انتخابات مجلس، در حوزه تهران لیستی ارائه نمی‌کند اما در این میان برخی از چهره‌های سیاسی این جریان از احتمال ارائه لیست حتی با وجود تعداد کم خبر می‌دهند.

محمدصادق جوادی حصار، سخنگوی حزب اعتمادملی با اشاره به این موضوع گفته «اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم لیست بدهیم، ممکن است یک لیست با حضور ۱۰ یا ۱۵ نفر در تهران ارائه کنیم ولی خیلی بعید است که در شرایط فعلی بتوانیم لیست کامل بدهیم؛ زیرا کاندیدای نام آشنا و رای‌آور خیلی کم داریم.»

پیش از این نیز سعید نورمحمدی، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، گفته بود؛ «با ادامه این شرایط خیر قطعا لیست داده نمی‌شود.»

در این میان، گرچه همچنان برخی‌ها از احتمال ائتلاف برخی از احزاب اصلاح‌طلب با اعتدالیون و نمایندگان ادوار خبر می‌دهند اما برخی دیگر نیز این احتمال را بعید می دانند اما تاکید دارند که برنامه ریزی ها به سمتی خواهد رفت که تک نماینده های این سه طیف با یکدیگر در یک حوزه انتخابیه رقابت نکنند تا شانس فرستاده شدن تعداد بیشتری از این سه طیف به مجلس آینده وجود داشته باشد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1869445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =