محبی‌نیا: تائید صلاحیت شده ام و تا آخر می مانم /حضور مردم در انتخابات بخاطر دفاع از امنیت کشور است 

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر بنده در حال حاضر نمی‌توانیم حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را به یک امر انفجاری و پرتراکم تبدیل کنیم. البته نباید نگاه‌های یأس‌آلود را به نحوی بر جامعه تحمیل کرد که خدای نکرده مشارکت را از همان حدی است، تحت تاثیر قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جهانبخش محبی‌نیا از جمله نمایندگان ادوار مجلس است که مجوز ورود به انتخابات را دریافت کرده است. او در این دوره از انتخابات باید با بیش از ۳۰ کاندیدا در حوزه انتخابیه میاندوآب رقابت کند.

او که تاکید دارد تا آخر در صحنه خواهد ماند، می گوید؛«در تعدادی از حوزه‌های انتخابیه، نیروهای قدیمی که کارآیی آنچنانی در سطح ملی و شهرستان نداشتند از چشم مردم افتاده اند، لذا مردم به دنبال چهره‌های جدیدی هستند.»

او همچنین اعلام کرد که هیچ وابستگی جناحی ندارد اما گروهی یا جناحی هم از او حمایت کند، تشکر کرده و اگر هم این اتفاق صورت نگیرد، دلخور نخواهد شد.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با جهانبخش محبی‌نیا، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

********

*آقای محبی‌نیا! گفته شده صلاحیت شما در نهایت تأیید شده، این خبر صحت دارد؟

بله، بنده تایید صلاحیت شدم.

*فضای حوزه انتخابیه خود را رصد کرده اید؟ تا آخر در انتخابات هستید یا ...

برای چه انصراف بدهم؟ آدم عاقل نمی‌تواند پیش ‎بینی‌های خود را به صورت مطلق اعلام کند، از طرف بنده مشکلی برای ابقاء تا روز رأی‌گیری وجود ندارد.

هر جناحی از بنده حمایت کند، تشکر خواهم کرد اما...

*به صورت مستقل وارد انتخابات می‌شوید یا جناح یا گروهی از شما حمایت خواهد کرد؟

تا این لحظه از طرف جناح خاصی با بنده صحبت نشده است. در حقیقت برای بنده طرفداری یا عدم طرفداری از تشکل‌های سیاسی دغدغه نیست و هر جناحی هم از بنده حمایت کند، تشکر خواهم کرد ولی چنانچه از بنده حمایت نکردند هم دستشان درد نکند حتماً بنده را به افکار خود نزدیک نمی‌دانند، از این‌رو دلخور نخواهم شد.

*گفته شده برای حوزه میاندوآب که یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد، بیش از ۳۰ داوطلب تأیید صلاحیت شدند، این تعداد داوطلب برای یک کرسی مسبوق به سابقه است؟

بنده سوابق را بخاطر ندارم، اطلاعی ندارم.

چهره‌های قدیمی که کارآیی نداشتند، از چشم مردم افتادند

*شورای نگهبان اعلام کرده بیش از ۱۴ هزار نفر تأیید صلاحیت شدند که به نظر می رسد بخش زیادی از آنها ناشناخته هستند، پیش بینی می کنید در این شرایط مردم به دنبال کاندیداهای شناخته شده می‌روند یا چهره‌های جدید؟

جامعه ما هنوز به این مرحله نرسیدند که ساختار تحزب را به اندازه‌ای مطمئن پی‌ریزی کنیم که توجه به برنامه، تعهد به آن و فعالیت‌های مربوط به اراده عمومی از قوت لازم برخوردار باشد. در برخی از حوزه‌ها سطح انتخاب را به اندازه‌ای تقلیل‌گرایانه برخورد می‌کنند که بدون کوچکترین توجهی به برنامه‌ها، آینده پژوهی و وعده‌های اجتماعی مسیر را به سمت تخریب فردی، تخطئه قومیتی می‌کشانند که تحت هیچ شرایطی این نوع فعالیت‌های سیاسی به سامان نخواهد رسید و به غیر از ایجاد کینه و کدروت در حوزه اراده عمومی عایدی نخواهد داشت.

البته بافت حوزه‌های انتخابیه با یکدیگر فرق می‌کند، چنانچه بافت برخی حوزه‌ها مبتنی بر گرایش به نیروهایی است که مردم شناخت کافی از داوطلبین دارند و در تعدادی از حوزه‌ها نیروهای قدیمی که کارآیی آنچنانی در سطح ملی و شهرستان نداشتند از چشم مردم افتادند، لذا به دنبال چهره‌های جدیدی هستند، میانگین انتخاب مردم را باید منتظر باشیم و بعد از برگزاری انتخابات احصاء کنیم.

*بنابراین نظر شما استقبال مردم از کاندیداهای شناخته شده را امری نسبی تلقی می‌کنید؟

خیر، استقبال از کاندیداها را نمی‌توان به صورت نسبی در نظر گرفت، نسبیت در سیاست کاربرد فراوانی ندارد، انتخاب افراد ماهیت تجربی دارد به این معنی که افراد براساس شناخت مستقیمی که دارند شاید در برخی حوزه‌ها از خود اعتماد نشان دهند اما در حوزه‌های دیگر براساس تجربه گذشته فرار از چهره‌های قدیمی را از خود به نمایش بگذارند.

حضور مردم در انتخابات بخاطر دفاع از قدرت و امنیت کشور است

*در حال حاضر مشکلات اقتصادی کارشناسان را به این باور رسانده که امکان دارد فضای انتخابات آینده سرد باشد و مردم استقبال چندانی از صندوق‌های رأی نداشته باشند، در روزهای باقی مانده تا انتخابات فکر می کنید چه انگیزه ای می تواند مردم را مجاب به مشارکت بیشتر کند؟

از نظر اجرایی و تقنینی شاهد عملکرد خوبی نبودیم و مردم مورد آسیب قرار گرفتند، از این‌رو بعید می‌دانم که در این مدت بتوان مشارکت را از طریق دستکاری‌های سیاسی و اقتصادی تحت تأثیر قرار داد، مگر اینکه جمعی از نخبگان سیاسی بنابر صلاحدیدی که مقام معظم رهبری نیز بر روی آن تأکید دارند، به صورت اجماعی درخواستی از مردم داشته باشند و تعهداتی را بدهند که نسبت به آن پایبند باشند و بعد از انتخابات برنامه‌ای را در سطح ملی اجرا کنند که اعتماد شکسته مردم، ترمیم شود.

در حال حاضر حضور مردم بیشتر به دلیل دفاع از قدرت و امنیت ملی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، علاوه بر این مردم به دلیل انقلاب، جمهوری اسلامی، تدین و برخی افراد هم به دلیل اینکه امر سیاسی را جزء ویژگی‌ها و سرشت افراد می‌دانند، پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند.

در نهایت به نظر بنده در حال حاضر نمی‌توانیم حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را به یک امر انفجاری و پرتراکم تبدیل کنیم. البته نباید نگاه‌های یأس‌آلود را به نحوی بر جامعه تحمیل کرد که خدای نکرده مشارکت را از همان حدی است، تحت تاثیر قرار بگیرد.

۲۱۱۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1869929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =