۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
محلول بایوساید چیست؟

بایوساید یا بیوساید (Biocide) دسته ای از مواد شیمیایی زیست کش هستند که برای نابودی یا کنترل مقدار میکروارگانیسم های مضر استفاده می شود.

از این مواد به عنوان ضد کپک یا گندزدا نیز یاد می شود. میزان غلظت، pH، دما، زمان تماس و قیمت از فاکتورهای مهم در انتخاب این محصول است.

تفاوت بایوساید اکسید کننده و غیر اکسیدی

این مواد در دو دسته اکسیدی و غیر اکسیدی تقسیم بندی می شوند. بایوساید اکسید کننده با اکسید کردن ساختار سلولی مواد، سبب میکروب کشی شده اما غیر اکسید کننده ها با ایجاد اختلال در تولید میکرو و ماکرو ارگانیسم ها سبب میکروب زدایی می شوند و با ورود به آب اکسید ایجاد نمی کند. اوزون، کلر و هیدروژن پر اکسید از بایوسایدهای اکسید کننده محسوب می شوند و گلوتارالدئید و DBNPA از نمونه های غیر اکسیدی هستند.

نقش بایوساید در تصفیه آب

بایوساید عاملی بازدارنده است که به صورت طبیعی و یا شیمیایی رشد میکروب های مضر آب را کند و یا از بین می برد. این مواد به عنوان عامل ضد رسوب و ضد عفونی کننده در فرآیند تصفیه آب استفاده می‌شود. همچنین از رشد خزه و جلبگ در مخازن تصفیه و لوله های انتقال آب جلوگیری می کند. هر نوع از بیوساید به روش های مختلفی سبب گندزدایی و میکروب کشی در آب می شود. مثلا برخی از آن ها به اندامک های درون سلولی چسبیده و عملکرد آنها را مختل می کند. در گونه ای دیگر با اتصال به بخش خارجی غشای باکتری، باعث از بین رفتن آن می شود. نوعی از بایوسایدها هستند که بر روی آنزیم ها به خصوص گلیکولیز (Glycolysis) تاثیر گذاشته و سبب اختلال در آن شده که در نهایت به نابودی میکروب می انجامد.

بایوساید در ممبران اسمز معکوس نیز به کار می رود. اسمز معکوس از روش هایی است که در شیرین سازی آب دریا و جداسازی مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی استفاده می شود. در آب استخر های شنا نیز به منظور ضد عفونی آب می توان روی بایوساید ها حساب ویژه باز نمود. برای جلوگیری از رشد و نمو میکروارگانیسم های مضر درون آب استخر که بیماری های پوستی ایجاد می کند از بایوسایدهای اکسید کننده نظیر کلر و ازن استفاده می شود. میزان تزریق این مواد به آب با توجه به pH انجام می گیرد.

محلول بایوساید چیست؟

بایوساید ایزوتیازولین

ایزوتیازولین (Isothiazolinone) با فرمول C3H3NOS نوعی بایوساید غیر اکسید کننده محسوب می شود که دارای pH در محدوده 6.5 تا 9 است. مایع شفاف مایل به زرد روشنی است که از مهمترین بایوسایدها محسوب می شود. این ماده با انواع مواد شیمیایی سازگاری دارد و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. خاصیت ضد میکروبی خوبی دارد به همین دلیل در شوینده هایی نظیر شامپو به کار می رود تا محصولات را از آلوده شدن به این قبیل باکتری های آسیب زننده به سلامتی، حفظ کند. ایزوتیازولین در تولید دترجنت صنعتی و خانگی و انواع شوینده ها، تولید چسب، برج های خنک کننده، مصالح ساختمانی، تولید چرم و محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

محلول بایوساید چیست؟

کاربرد بایوساید درصنعت نفت و گاز

بعد از بهره برداری از چاه نفت، رفته رفته آلودگی ‌های زیستی وارد چاه می شود که سبب ایجاد لجن و گازهای سمی می شود. باکتری‌های لجن‌ساز، کاهنده سولفات و باکتری‌های اکسیدکننده آهن از باکتری های مشخصی هستند که در نفت و گاز باعث مشکلات فراوانی می شوند. این آلودگی ها به دلیل ماهیت شیمیایی و اسیدیته بودن باعث گرفتگی و خوردگی لوله ها و اتصالات می شود. همچنین اثر منفی میکروارگانیسم ها با تخریب هیدروکربن های نفتی همراه است که بیشتر شدن چگالی روغن، محتوای گوگرد و ویسکوزیته شده و در استخراج اختلال ایجاد می کند. آلودگی میکروبی اصطلاحا باعث ترش شدن گاز شده که سبب خوردگی فلزی می شود. از این رو با تزریق بایوساید به اندازه تنظیم شده می توان شاهد از بین رفتن این آلودگی بود.

خرید بایوساید و ضد کپک

اگر در صنایع تولیدی و آزمایشگاهی خود نیاز به انواع ضدکپک و بایوساید دارید می توانید با شرکت شیمیایی پلی اکتیو با شماره 09124047394 و 02166949386 تماس حاصل کرده و از مشاوره کارشناسان ما بهره مند و از آخرین قیمت محصولات جویا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای شرکت به نشانیhttps://www.polyactive.ir/ مراجعه کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1872793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =