تابناک نوشت:

دلار به 1550 دلار رسید و بانک مرکزی همچنان بی تفاوت است.

سکوت مسئولین بانک مرکزی سبب تقویت و گسترش شایعه هایی در باره عاملیت و مدخلیت بانک مرکزی و انجام عملیات سود ده یا به عبارتی جمع آوری ریال موجود در بازار توسط این بانک است.
در این میان وارد کننده و صادر کننده تفاوتی ندارند، زیرا بحث از گرانی ارز نیست؛ بلکه بحث از نبود ثبات قیمت ارز است. کسی قیمت فردا را نمی داند و برآوردی هم از آن ندارد پس معامله ای هم انجام نمی دهد.

در این میان تکلیف تعهدات گذشته چه می شود؟
در این راستا خبرنگار ما به بررسی میدانی این مساله در میان اصناف پرداخت. گفتگوی مختصر اما پر نکته بایک واردکننده قطعات الکترونیک از این جمله است که در ادامه آن را پی می گیریم:
یکی از فروشگاههای قطعات کامپیوتری و الکترونیک در خیابان جمهوری را اداره می کند. می گوید کار اصلی ما واردات قطعات الکترونیک است و برخی از این قطعات دارای تکنولوژی هایتک و مشمول تحریمهای جدید است ما برخی از آنها را برای ادارات و سازمانهای دولتی وارد می کنیم.
می گوید تحریمهای جدید ابتدا ما را تحت فشار گذاشت اما بالاخره با استفاده از کمک دو شرکت خصوصی در یک کشور خاورمیانه و یک کشور خاور دور موفق شدیم؛ تمام کالاهای قبلی و قطعات های تک را مجددا وارد کنیم. جالب اینجاست که بدانید حتی در میان این کالا ها قطعات های تک آمریکایی نیز یافت می شود که به نام آن شرکتهای خارجی و توسط آنان خریداری می شود و سپس تحت عناوین دیگر برای ما و به ایران ارسال می گردد.
با وجود همه سختی ها و با کمک خداوند این کار را هم کردیم و آمریکا و تحریمهایش را دور زدیم و حتی کالای آمریکایی های تک را هم وارد کردیم ولی حریف سیاستهای لحظه ای بانک مرکزی خودمان نمی شویم؟!
به سفارش سازمانهای دولتی دوماه قبل کالایی را سفارش داده ایم. آن زمان بر اساس قیمت 1200 تومانی دلار قرارداد بسته ایم. اکنون که جنس ما در کشور ثالث آماده است تا دلار بفرستیم و محموله ارسال شود دلار 1530 تومامن شده  است.
با هزینه گمرک و حمل و نقل قطعا هزینه تمام شده از قیمت پیشنهادی ما بیشتر می شود و نه تنها سود نمی کنیم زیان هم دارد.
اما کاش مشکل به همین جا ختم می شد و ما با وجود ضرر کالای مورد نیاز کشور را وارد کرده و تعهد خود را در قرارداد عملی می کردیم اما این هم ممکن نیست.

صرافی ها حواله نمی دهند قیمت مشخص نیست
صرافی ها به دلیل تغییرات دقیقه ای قیمت ارز دیگر حواله ارزی نمی دهند؛ زیرا می ترسند چند دقیقه بعد قیمت بالا تر رود و حواله ای را که امروز تعهد کرده اند فردا باضرر پرداخت کنند.
بدون حواله هم نمی توانیم به شرکت طرف قرارداد در کشور ثالث پرداخت داشته باشیم. پس کالایی وارد نمی شود در حالی که سفارشهای ما همه آماده است.
در یک کلام باید گفت آمریکا را دور زدیم اما بانک مرکزی خودمان را نمی توانیم دور بزنیم! در صورت ادامه این روند هیچ کاری از دست ما بر نخواهد آمد.
اکنون شرایطی پیش آمده که بیش از قیمت بالا یا پایین دلار به ثبات قیمت آن نیاز مندیم. نرخ دلار مشخص و ثابت شود؛ که بتوانیم مبادله کنیم. میزان آن مهم نیست!!
گفتنی است برخی سیاست اخیر بانک مرکزی را جهت کشف نقطه تعادل عرضه و تقاضای دلار در بازار یا نقطه اوج کشش افزایش قیمت دلار در بازار می دانند تا پس از تعیین قیمت تعادلی بتوان قیمت را در آن محدوده ثابت نگاه داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    9 2
    صد رحمت به تحریم های آمریکا، هزار راه واسه دور زدنش هست ولی امان از بانک مرکزی خودمون!! به نظر من اگه آمریکا هم بیخیال بشه باز این بانک مرکزی بیخیال نمیشه!! لطفا ارز رو با هر قیمتی که دلتون می خواد بفروشید حتی 2000 تومان، بفروشید. فقط قیمت رو واسه 1 سال ثابت نگه دارید!! از بس به مرگ گرفتید دیگه به شیون راضی شدیم.
  • ایرانی IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    2 10
    آیا معنی حرف واردکننده قطعات الکترنیک را فهمیدید؟ مگر نه اینکه هرکس واردات داشته باشد، بانک مرکزی به او دلار دولتی می دهد. پس آیا معنی کار این وارد کننده قاچاق نیست؟ اگر اینطور باشد، افزایش قیمت دلار کمر قاچاقچیان کالا را خواهد شکست. میشه دوستان راهنمایی کنند که حرف بنده صحیح است یا نه؟
    • کورش IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
      1 1
      درست میگی .
  • بدون نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    9 11
    من پیش بینی میکنم که دلار به 2500 برسه تا آخر سال 90
  • بدون نام GB ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    5 1
    خیلی جالب بود.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    4 6
    آقای وارد کننده، اگر دلار از 1200 تومان قراردادتون کمتر می شد، باز هم به دولت (جیب مردم) پول بر می گردوندید؟
    • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
      3 2
      وقتی دلار ارزان بشه فروشنده های دیگه هم قیمت رو میارن پایین و همه به خاطر رقابت مجبور میشن جنس رو ارزان بفروشن اینطور هم نیست که فقط یکنفر بتونه تحریم ها رو دور بزنه
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    5 1
    عزیزان جهت واردات کالا وقتی کشورهای دیگر ال سی بانک های ایران را قبول ندارند باید یا دلار ازاد و از طریق صرافی ارز ارسال کرد و با قیمت آزادو اگر واقعا بانک جهت واردات دلار دولتی می دهد و شما هم واقعا دیدید به ما هم بگویید بریم وایسیم تو صف!!
  • بدون نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    0 12
    درسته که مردم هم به ارز برای سفر و درمان خارج کشور و تحصیل نیاز دارند ولی این گرانی ارز بخاطر مبارزه با قاچاق کالاست و ربطی به تحریم ها هم ندارد.