محمدرضا میرتاج​الدینی معاون پارلمانی دولت به شدت به دنبال بازپس گیری امضای نمایندگان از طرح سوال از رئیس​جمهور است.

مصطفي رضاحسيني سخنگوي طراحان سوال از رئيس​جمهور در گفت​وگو با خبرآنلاين، از رايزني​هاي شديد ميرتاج الديني با نمايندگان امضا کننده اين طرح خبر داد که از همان روز اول اعلام وصول اين طرح، کار خود را شروع کرده تا امضاها را پس بگيرد. وي با تاکيد بر اينکه اين کار مردودي است و رئيس​جمهور قانونا بايد پاسخگوي خانه ملت، افکار عمومي و قانون باشند، در پاسخ به سوالي که به محتواي رايزني​هاي ميرتاج​الديني با نمايندگان اشاره داشت، گفت: به انحاء مختلف از فشار لابي و رابطه دوستي گرفته تا تهديد به توقف پروژه​هاي استاني و وعده بودجه تکميلي براي انجام آن​ها در اين رايزني​ها عنوان شده است.
نماينده شهربابک افزود: اين رويه زشتي است و دولتمردان بايد به خواست نمايندگان مردم احترام بگذارند و پاسخگوي آنچه مطرح شده است باشند. آنها اگر پاسخ قانع کننده​اي به سوالات نمايندگان ندارند، به عملکرد غيرقانوني خود اذعان کرده و اشتباهاتشان را بپذيرند.
سخنگوي طراحان سوال از رئيس​جمهور با بيان اينکه 79 نماينده امضا کننده طرح سوال از رئيس​جمهور بسيار مصمم هستند و کسي تا کنون امضايش را پس نگرفته است، ادامه داد: البته ممکن است دولتمردان بخواهند جنگ رواني به راه انداخته و از بازپس گيري برخي امضاها خبر دهند اما اين خبر صحت ندارد و آنها به جاي مقاومت در برابر سوال بايد بيايند پاسخ دهند.
وي با اشاره به اينکه اين سوال از آخرين روزهاي هفته گذشته به کميسيون​ها ارجاع شده است، خاطرنشان کرد: کميسيون​ها بسته به اولويت برنامه​هايي که در دستو رکار خود دارند، بايد ظرف اين هفته يا هفته بعد اين سوالات را در دستور کار خود قرار دهند.
رضاحسيني پيش بيني کرد که رئيس​جمهور بسته به محتواي سوالات مطرح شده، نمايندگان مختلفي را براي پاسخگويي به مجلس بفرستد. مثلا در حوزه امور صنعتي، وزير صنايع را راهي کميسيون​ها کند و در امور مرتبط با مسائل اجتماعي و قضايي، معاون پارلماني​اش را مسئول پاسخگويي کند.
عضو فراکسيون اصولگرايان در پاسخ به سوالي که به تاخير پياپي در اعلام وصول طرح سوال از رئيس​جمهور اشاره داشت و از تاثير آن بر انگيزه سوال کنندگان، مي​پرسيد؛ گفت: شل و سفت کردن​هاي پياپي در بررسي اين سوال قطعا بر روحيه نماينده​هاي خواستار اجراي قانون اثر گذاشته است. اما هيات رئيسه هم يکسري مصلحت​ها در زمينه لزوم وحدت و شرايط زماني و مکاني براي اعلام وصول اين سوال در نظر گرفته است. رايزني​هايي دولت با برخي نماينده​ها هم بي​تاثير نبوده است.
به گفته وي، علي لاريجاني رئيس مجلس در جلسات مختلفي که با طراحان سوال از رئيس​جمهور داشته، گفته است که به استناد قانون بايد به جريان انداختن طرح سوال را بپذيرد و اصلا در مقام وتو اين طرح نيست. اما براي انجام اين کار بايد مي​ديد که طراحان مصمم هستند يا نه؟ چون در مواردي بوده که سوال يا استيضاحي با حرارت بسيار مطرح شده اما بعد آن را پس گرفتند و نتيجه به ضرر مجلس شده است.
رضاحسيني در عين حال تاکيد کرد که صرف اين زمان زياد براي به جريان انداختن اين سوال به نفع مجلس و حتي دولت نبود و ابهامات را به قوت خود باقي گذارد. ابهماتي که اگر به آنها پاسخ داده نشود، آيندگان درباره آن سوال خواهند کرد.
اين نماينده اصولگرا در خصوص اينکه طرح اين سوال در آستانه برگزاري انتخابات مجلس نهم، شائبه انتخاباتي و استفاده تبليغاتي ايجاد مي​کند يا نه؟، اظهارداشت: اگر طرح سوال از رئيس​جمهور موضوع خلق الساعه و جديدي بود اين ذهنيت را مي​توانست ايجاد مي کرد. اما اين موضوع جديد نيست که در آستانه انتخابات، يکباره طرح شود و نمي​توان گفت نمايندگان به دنبال بهره برداري انتخاباتي از اين سوال هستند. نمايندگان مصمم به اجراي قانون به جد پيگير طرح سوال از رئيس​جمهور بوده و هستند. چرا که معتقدند همه بايد در برابر قانون يکسان باشند، حتي رئيس​جمهور. ما معتقديم که ضرر قانون شکني بيش از اين اتهام زني هاست که ما طراحان سوال از رئيس​جمهور را متهم به سوء استفاده تبليغاتي از اين سوال کنند.
وي افزود: ما تکليفمان را اجرا مي​کنيم. اينکه نتيجه آن بازخواست و مجازات رئيس​جمهور باشد يا ارائه توضيحاني براي قانع کردن مجلس، مرحله ديگري است. امضا کنندگان طرح سوال از رئيس​جمهور نيت انتخاباتي ندارند و به استناد سوگندي که در قبال وظيفه نمايندگي خوردند اين کار را پيگيري مي​کنند و به دنبال امتياز و رانت نيستند. چون در اين چندين ماه مراجعاتي شده و بارها در صدد پس گرفتن امضاي نمايندگان بوده​اند ولي عدم باز پس​گيري آن نشان مي​دهد که هدفشان والا است واگر اهل معامله سياسي بودند زودتر اين کار را مي​کردند. پيشنهاد رشوه معقول سياسي و اجتماعي کار دولتي​ها است نه مجلس!
سخنگوي طراحان سوال از رئيس​جمهور در پاسخ به اينکه اين سوال قبل از برگزاري انتخابات مجلس نهم در صحن علني ارائه مي​شود يا پس از نوروز 91، گفت: به زودي بايد به اين سوال در صحن علني رسيدگي شود. اعتقادي به اين نداريم که انتخابات مانع از بررسي اين سوال است. جهان و دشمنان بايد ببينند که کشور جمهوري اسلامي ايران همه چيزش سرجاي خودش است. هم انتخابات را با شور و حال برگزار مي​کند، هم رئيس​جمهور را پاي ميز قانون مي​آورد و در مقابل دشمنان کوتاه نمي​​آيد. چرا که اين کشور زير چتر ولايت فقيه و با نظارت رهبري حکيمي اداره مي​شود که هم امور را رصد مي کند و هم به موقع تذکر مي دهند.
/2929
 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    4 27
    اگر سئوال این آقایان با صداقت بود می شد گفت که باید پاسخ داد ولی وقتی شما سئوال را حق خودت می دانی حق دولت هم هست که نگذارد سئوال شکل بگیرد. این وسط شما چرا دائم به حق خودت تاکید می کنی؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    2 0
    حقیقت هرگز پنهان نخواهد ماند
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    2 0
    یعنی چی دولت اگه کارش مشکل ندارد چرا بایدجلوی طرح سوال را بگیرد بیاید و صاف و پوست کنده جواب نمایندگان ملت را بدهد. امیدوارم نمایندگان با وعده وعیدهای خام نشوند و در تصمیم خود راسخ باشند