۰ نفر
۴ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۴

شرق نوشت:

مثلث اثرات منفی اقتصادی هدفمندی یارانه‌ها، افزایش قیمت ارز و تحریم بانکی، واردات و تولید دارو در کشور را به مرز بحران کشانده است.
از اتحادیه واردکنندگان دارو خبر می‌رسد، این اتحادیه به همراه سازمان غذا و داروی کشور «کمیته بحران دارو» را در وزارت بهداشت و درمان کشور ایجاد کرده‌اند.
وضعیت بحرانی واردات دارو در شرایطی است که نوسانات و افزایش بی‌سابقه بهای ارز در کشور به شدت وارد‌کنندگان دارو را در شرایط بحرانی قرار داده و قدرت خرید و سرمایه‌گذاری آنها برای واردات دارو را تا حدی کاهش داده است که دکتر علی سبحانیان، رییس اتحادیه وارد‌کنندگان دارو هشدار داده است که «در صورت تداوم شرایط کنونی و مشکلات موجود در زمینه خرید مواد اولیه در دو، سه هفته آینده با کمبود برخی داروهای وارداتی مواجه می‌شویم.»
همچنین افزایش قیمت دارو در کشور در سه مقطع مختلف در سال 90 نیز از تبعات افزایش قیمت ارز در کشور، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست که این بار شرایط به شکلی به مرز بحران رسیده است که انگار افزایش قیمت جبرانی بر خسارات و شرایط بحرانی وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان دارو نیست و این بار سخن از کمبود برخی دارو‌های وارداتی به میان آمده است.
از این رو سبحانیان، رییس اتحادیه وارد‌کنندگان دارو با اشاره به جلسه هفته گذشته فعالان صنعت دارو با رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، می‌گوید: در جلسه قرار شد رییس سازمان غذا و دارو چهار، پنج نفر از مدیران دارویی شرکت‌های تولید کننده، وارد‌کننده و تهیه‌کننده مواد اولیه دارو را به‌عنوان اعضای کمیته بحران منصوب کند تا جلسات این کمیته ماهی دو بار تشکیل شود.
رییس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌افزاید: بانک‌ها یا ارز دولتی به وارد‌کنندگان دارو نمی‌دهند یا این کار را بسیار سخت و زمانبر انجام می‌دهند و برخی از آنها درباره وجود تسهیلات برای وارد‌کنندگان دارو در زمینه دسترسی به ارز دولتی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند؛ در نتیجه وارد‌کنندگان دارو دچار سردرگمی شده‌اند. این در حالی است که دارو باید در اسرع وقت خریداری، حمل و ترخیص شود؛ از سوی دیگر در صورت دسترسی واردکنندگان دارو به ارز، آنان نمی‌توانند ارز را به بانک‌های اروپایی ارسال کنند.
او با تاکید براینکه در صورت تداوم شرایط کنونی و مشکلات موجود در زمینه خرید مواد اولیه، در دو،‌سه هفته آینده با کمبود برخی داروهای وارداتی مواجه می‌شویم، پیشنهاد می‌دهد: در این جلسه تمام شرکت‌‌کنندگان پیشنهاد دادند که بانک مرکزی یا دفتر ریاست‌جمهوری دستور بدهند تا ریال با سود ویژه در اختیار وارد‌کنندگان قرار گیرد تا آنان بتوانند ارز تهیه و حواله کنند، در غیر این صورت این مساله باعث افزایش هزینه‌های درمان می‌شود.
تحقق خواسته وارد‌کنندگان دارو از دولت مبنی بر دریافت ریال با سود ویژه درحالی بعید به نظر می‌رسد که دولت هنوز گامی در جهت پرداخت مطالبات وزارت بهداشت و سهم 10درصدی از درآمد‌های حاصل از هدفمندی برنداشته است.
از سوی دیگر تحریم بانکی و عدم دریافت ال‌سی‌های داخلی توسط طرف‌های خارجی صادر‌کننده دارو به کشور مشکلات وارد‌کنندگان دارو را دوچندان کرده است. به‌طوری‌که واردکنندگان مجبور به خرید نقدی دارو از کشور‌های تولید‌کننده برخی اقلام دارویی شده‌اند و در این آشفته‌بازار قیمت ارز در کشور،‌شرایط‌شان به مرز بحران رسیده است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =