نشست هم‌افزایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در غنی‌سازی اوقات فراغت

نشست هم‌افزایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در غنی‌سازی اوقات فراغت به میزبانی آموزش و پرورش استان سمنان، برگزار و دستورالعمل اوقات فراغت تابستان و ظرفیت و پتانسیل‌های نهادهای متولی امر غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان تبیین شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی آموزش و پرورش استان سمنان، نشست هم‌افزایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در غنی‌سازی‌اوقات فراغت دانش‌آموزان با حضور سیدجمال وزیری مدیرکل و جمعی از اعضای شورای معاونان و رؤسای ادارات آموزش و پرورش استان و نهادهای مدعو در سالن جلسات اداره‌کل آموزش و پرورش، برگزار و پیرامون تبیین دستورالعمل اوقات فراغت تابستان، بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ادارات و نهادهای متولی غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و ارائه راهکارهای عملیاتی، گفت‌وگو و تصمیم‌سازی شد.

تشکیل ستاد اجرایی غنی‌سازی اوقات فراغت برای اجرای ضابطه‌مند فعالیت‌ها در استان سمنان

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، خرداد را ماهی سرشار از رویدادهای ماندگار که در دفتر تاریخ انقلاب ثبت‌شده، دانست و اظهار داشت: در برابر تقدیر الهی چاره‌ای جز تسلیم نداریم و بی‌تردید پاداش خدمت صادقانه شهادت است و همان‌گونه که خون سلیمانی، پایان داعش را در پی داشت، امید که با خون رئیسی، پایان اسرائیل رقم خورد.

وزیری در ادامه از معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان خواست تا ستاد اجرایی غنی‌سازی اوقات فراغت را با تعیین نهادهای متولی امر تشکیل دهد تا از موازی‌کاری، پرهیز و فعالیت‌ها، ضابطه‌مند اجرایی شود.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که تمامی کلاس‌ها دانش‌آموزمحور باشد، افزود: شهرداری‌ها بنرها را با عنوان ستاد اجرایی اوقات فراغت در سطح شهر نصب کنند و میزان ارائه خدمات از سوی دستگاه‌ها، ارزیابی و در پایان از دستگاه‌های برتر تجلیل شود.

وزیری تأکید کرد: از ظرفیت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به‌ویژه پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده بهینه شده و تعرفه برگزاری کلاس‌ها تعیین و از سوی ستاد اجرایی تصویب شود.

اوقات فراغت؛ آغاز بزرگ‌ترین رویداد تربیتی کشور

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان این‌که توجه به اولیای دانش‌آموزان مهم‌تر از خود دانش‌آموزان است، پیشنهاد داد تا کلاس‌ها و کارگاه‌های تابستانه ویژه والدین و فرزند برگزار شود.

وزیری، اوقات فراغت را آغاز بزرگ‌ترین رویداد تربیتی کشور برشمرد و گفت: یک‌روز از این رویداد مانند المپیادهای ورزشی و... به افتتاحیه اختصاص داده شود.

وی همچنین با بیان این‌که تربیت، ساحت‌های متفاوتی دارد، تشکیل تیم‌های جهادی به‌منظور بهسازی مدارس با توجه به استقبال دانش‌آموزان، سپردن مدیریت برنامه‌های مساجد با مشارکت کانون بسیج مساجد با نقش دادن به دانش‌آموزان، برگزاری اردوهای حماسی به‌صورت خانوادگی، برگزاری شب‌های فرهنگی در هر محله‌ با هدف آشناسازی مخاطبان با آداب و رسوم و فرهنگ محله خود، تشکیل گروه‌های نقالی، تعزیه‌خوانی و نمایش‌های خیابانی و اجرای نهایی در بازه زمانی مشخص در مکان‌های مناسب، گسترش ورزش زورخانه‌ای در راستای طرح شهید طوقانی، کارگاه معرفی مشاغل، ایجاد تشکل های مردم‌نهاد، اعزام دانشجومعلمان به روستاهای محروم و کم‌برخوردار در قالب اردوهای جهادی به‌منظور برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و تربیتی، برگزاری کلاس‌های زیست عفیفانه ویژه معلمان و دانشجومعلمان را برخی از برنامه‌های پیشنهادی در طرح غنی‌سازی اوقات فراغت برشمرد.

وزیری در بخش پایانی سخنانش، برگزاری نمایشگاهی از دستاوردها و توانمندی‌های دانش‌آموزان شرکت‌کننده در طرح غنی‌سازی اوقات فراغت را در هفته دولت خواستار شد و بر تهیه گزارش ویژه خبری با مشارکت صداوسیما از کلاس‌های این طرح به‌صورت روزانه تأکید کرد.

اولویت اول امروز آموزش و پرورش، تربیت است

علی‌اصغر حسنان معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان سمنان در نشست هم‌افزایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در غنی‌سازی‌ اوقات فراغت دانش‌آموزان ضمن تسلیت شهادت خادم‌الرضا(ع)، جمهور شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی و یاران گرانقدرش، سال‌روز آزادسازی خرمشهر را تبریک گفت و یاد و خاطره شهدای سوم خرداد را گرامی داشت.

وی با اشاره به موضوع نشست اظهار امیدواری کرد تا خروجی آن به تربیت صحیح دانش‌آموزان منتج شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش سمنان در ادامه سخنانش به استناد فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از فرهنگیان بر توجه به حوزه پرورشی، تأکید و خاطرنشان کرد: توجه همه ما در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها، دانش‌آموزان است و باید این موضوع، سرلوحه کار قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان این‌که اولویت اول امروز آموزش و پرورش، تربیت است، افزود: امر مهم تربیت که تلاش همه بر این موضوع است که تربیت درست اتفاق بیفتد، باید در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.

حسنان، بهره‌مندی از اوقات فراغت و غنی‌سازی آن را مهم برشمرد و گفت: برنامه‌ریزی به سمت و سویی باشد که این فرصت به نحو مطلوب اجرایی شود و باید توجه داشت که اوقات فراغت تنها محدود به تابستان نیست؛ بلکه باید برای تمام سال برنامه‌ریزی شود.

کار تربیتی، کاری میدانی است و بدون خلاقیت امکان‌پذیر نیست

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان سمنان با تأکید بر این‌که کار تربیتی، کاری میدانی است و بدون خلاقیت امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: رویکرد معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در واقع استفاده از تمام ظرفیت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی در زمینه غنی‌سازی اوقات فراغت، مردمی‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌ها به‌ویژه در حوزه تربیتی و فرهنگی، داشتن خلاقیت و ابتکار عمل، توجه به سلایق و علائق مخاطب که جامعه هدف آموزش و پرورش را کودک و نوجوان شامل می‌شود، مشارکت خانواده‌ها در موضوع تربیتی و بحث اوقات فراغت، مهارت‌ورزی و برگزاری اردوهای فرهنگی و تربیتی است.

حسنان در پایان سخنانش تأکید کرد: حلقه مفقوده فعالیت‌های تربیتی، عدم توجه به مهارت‌ها یا توجه کمتر به مهارت‌ها و فعالیت‌های مهارتی است و باید به این موضوع نگاه ویژه‌تری داشت.

ایجاد فضای ورزشی در اردوگاه‌های فرهنگی‌تربیتی استان سمنان

محمدرضا حسینی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان سمنان در بخشی از این نشست با توجه به اجرای مؤفق طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: این طرح با رویکرد استفاده از ظرفیت تربیت‌بدنی ویژه خانواده‌ها در قالب پدر و پسر و مادر و دختر طی سال در روزهای جمعه و در فصل تابستان نیز طی روزهای هفته قابل اجرا است.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه طرح شهید صدرزاده با محوریت اردوگاه‌های فرهنگی‌تربیتی سراسر کشور بین دو معاونت پرورشی و فرهنگی و تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: پیاده‌سازی سند تحول بنیادین به‌عنوان مأموریت اصلی ما بوده و ایجاد فضای ورزشی در اردوگاه‌ها در واقع ترکیب و تلفیق دو ساحت تربیت زیستی‌بدنی و عبادی‌اخلاقی است و در استان سمنان، کانون ملی شهید بهشتی شاهرود و اردوگاه شهید صدوقی دامغان برای اجرایی‌سازی این طرح تعیین شده‌اند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش سمنان در پایان سخنانش، آمادگی خود را برای هرگونه هم‌کاری با حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی استان اعلام کرد.

تدوین سند راهبردی در زمینه اوقات فراغت

محمد اسقایی رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش استان سمنان اظهار داشت: مسئولیت اصلی غنی‌سازی اوقات‌ فراغت برای تمام گروه‌های سنی به ۲۲ دستگاه با تولی‌گری اداره‌کل ورزش و جوانان محول شده و بنابراین موضوع جوانان فرابخشی است و یک دستگاه نمی‌تواند مشکلات این گروه را مرتفع سازد و در حال حاضر آموزش و پرورش نقش بیشتری را نسبت به سایر دستگاه‌ها ایفا می‌کند، بنابراین نیازسنجی دقیق و مهارت‌آموزی به‌صورت ویژه در موضوع غنی‌سازی اوقات فراغت متناسب با زیست‌بوم هر منطقه انجام نمی‌شود و با این وصف، تدوین یک سند راهبردی در زمینه اوقات فراغت یک ضرورت است.

وی افزود: در حال حاضر دانش‌آموزان تغییر نگرش دادند و درگیر آسیب‌های اجتماعی نوپدید و مسائل جانبی هستند و بیشتر وقت‌شان صرف بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی می‌شود که مشارکت پلیس فتا می‌تواند در زمینه آگاه‌سازی اولیا و دانش‌آموزان برای تبیین آسیب‌های اجتماعی نقش به‌سزایی ایفا کند.

اسقایی یادآور شد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با توجه به تکالیف قانونی و اعتبارات ویژه فرهنگی می‌تواند نقش مؤثری در پوشش دادن به برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزی داشته باشد و همچنین راه‌اندازی مدارس کسب و کار با استفاده از ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌تواند اتفاق‌های خوبی را در این زمینه رقم زند.

وی تأکید کرد: با توجه به تمایل دانش‌آموزان به خوابیدن بیش از ساعت معمول، پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای و... نیاز است تا در زمینه تقویت اوقات فراغت در منزل نیز برنامه عملیاتی داشته باشیم.

اسقایی در پایان تصریح کرد: با توجه به سند تحول بنیادین و تربیت تمام‌ساحتی که مورد تأکید است دانش‌آموزان بایستی حداقل از میان رشته‌های ورزشی، هنری، ادبی، قرآنی و... سالانه یک یا دو مهارت جدید کسب کرده و در صورت نیاز، مهارت‌های قبلی را تقویت کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1911206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =