درخواست انتخاباتی فعال سیاسی اصولگرا از شورای نگهبان

کنعانی مقدم گفت: شورای نگهبان باید با نرمش قهرمانانه نسبت به گزینه‌های مختلف انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم برخورد کند و کاری کند تا مردم به واسطه نامزدهایی که مطرح می‌شوند، قدرت انتخاب داشته باشند و مشارکت حداکثری باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا، در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری با توجه به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر عدم اخلال در کار کشور و ضرورت‌های لازم برای برگزاری انتخاباتبی پرشور، گفت: پس از شهادت شهید باهنر و رجایی، براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، ما این مسأله را داشتیم. آقای مهدوی‌کنی بعد از شهادت آقای باهنر مسئولیت انتخابات را برعهده گرفت. امروز هم از همان ابتدا کار را شروع کردند تا ظرف پنجاه روز رئیس‌جمهور مشخص شود. تا آن زمان آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور با حکم رهبری مسئولیت دولت را برعهده دارد و برهمین اساس شورایی متشکل از رئیس قوه‌مقننه و رئیس قوه‌قضائیه باید انتخابات را مدیریت کنند. همچنین طبق اصل ۱۳۲، مجلس حق ندارد وزرا را استیضاح کند.

وی در گفتگو با ایلنا، تصریح کرد: ما باید فضای آرامی در کشور ایجاد کنیم. تجربه انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را هر ساله داشتیم. این بلوغ سیاسی در بین مردم وجود دارد که برای تعیین سرنوشت خود به آرای عمومی مراجعه می‌کنند. بنابراین انتخاب‌کنندگان، انتخاب‌شوندگان، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و شورای نگهبان باید با یک نگاه ویژه و براساس ضرورت‌ها، مسائل و مشکلاتی که در کشور است، فارغ از آن بحث رقابت‌های سیاسی مخربی که ممکن است اتفاق بیفتد به این مساله ورود داشته باشند. آنهایی که می‌تواند در مقام ریاست جمهوری خدمت کنند باید قبل از شورای نگهبان خودشان را در سهمیه‌های عمومی و مردمی عرضه کنند و مردم هم از بین نامزدها و بهترین‌ها رأی دهند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: فکر می‌کنم بحث منازعه‌های سیاسی، که حالا به آن مناظره می‌گویند را باید بین رقبا کم کنند و به آنها تخفیف بدهند و هزینه‌های تبلیغات عمدتا اقساطی باشد. نباید در فضای کشور سیاه‌نمایی کنند و بعضی بخواهند از این فرصت استفاده کرده و تشویق اذهان عمومی کنند. لذا در این فضای آرام همه دست به دست هم بدهند تا بتوانیم کسی را انتخاب کنیم که بتواند راه آقای رئیسی را ادامه بدهند.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چه گزینه‌هایی می‌توانند در این شرایط حساس در مقام ریاست جمهوری به کشور کمک کنند، گفت:‌ ببینید هرکدام از رؤسای جمهوری گذشته نکات مثبت و منفی داشتند و هرکدام به تنهایی می‌توانند به عنوان یک الگو برای قضاوت مردم مورد توجه قرار بگیرند. ملاک ما باید شخص آقای شهید رئیسی باشد. اگر کسی که بخواهد راه آقای رئیسی را طی کند، ادامه دهد و آن خصوصیات و خصلت‌های مردمی‌، خستگی‌ناپذیری را داشته باشد، محک زدن افراد می‌تواند براساس این الگو مورد توجه قرار بگیرد و به نظر می‌رسد کار چندان سختی نخواهد بود. باید منتظر باشیم ببینیم چه کسانی در معرض انتخاب شدن قرار می‌گیرند و شورای نگهبان با چه رویکردی نسبت به رقابتی بودن انتخابات و مشارکت حداکثری مردم رفتار خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که رهبری بر مشارکت پرشور در انتخابات تاکیدات فراوانی داشتند. وظیفه شورای نگهبان و نهادهایی که در انتخابات نقش دارند چیست تا بتوانند فرمایشات رهبری را اجرایی کنند، گفت: مقام معظم رهبری در انتخابات گذشته چهار راهبرد را مطرح کردند؛ امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت مردمی. در بحث امنیت و سلامت انتخابات مسئولین دستگاه‌های اجرایی مسئولیت دارند. نظارت هم برعهده شورای نگهبان است که بتواند به شکلی رفتار کند که فضای جامعه، فضای آرامی برای انتخابات باشد. بنابراین اگر انتخابات رقابتی نباشد، مشارکتی هم نخواهد بود. وقتی رقابت اتفاق می‌افتد که دایره گزینش مردم وسیع باشد. شورای نگهبان باید با نرمش قهرمانانه نسبت به گزینه‌های مختلف برخورد کند و کاری کند تا مردم به واسطه نامزدهایی که مطرح می‌شوند، قدرت انتخاب داشته باشند و مشارکت حداکثری باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه این مسیر کار چندان سختی نیست و اگر اراده آن وجود داشته باشد، مشارکت خوبی در انتخابات خواهیم داشت، گفت: در حال حاضر جناح‌های سیاسی و گروه‌های مختلف پیام‌هایی که می‌دهند و مواضعی که می‌گیرند نشان‌دهنده آن است که وحدت و انسجام ملی برای اینکه مشارکت حداکثری شکل بگیرد وجود دارد. مگر اینکه بعضی‌ها بخواهند با جنگ روانی، اقدامات تخریبی و یا ایجاد فضای ناامن و غبارآلود سیاسی مشارکت را کاهش دهند که مردم ما نشان داده‌اند در چنین شرایطی بیشتر از گذشته در صحنه حاضر هستند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1911685

برچسب‌ها