گزارش تصویری| قبرستان هواپیماهای جنگی و تجاری جهان

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که وقتی سرانجام هواپیماها، لوکوموتیوها، خطوط مسافربری و خودروها به پایان عمر کاری خود می‌رسند، چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اکثر این وسایل نقلیه‌ای که در تصاویر می‌بینید، روزگاری نماد اوج تکنولوژی بودند و روزهای پایانی خود را در انتظار بازیافت یا زنگ‌زدگی می‌گذرانند.

گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
جامبوجت (بوئینگ ۷۴۷)  به نفع مدل‌های روز کنار گذاشته شده است. یونایتد، دلتا، بریتیش ایرویز، ایرفرانس، کاال‌ام و کانتاس همگی ناوگان خود از این هواپیما را بازنشسته کرده‌اند و بسیاری از آنها به بندر هوایی و فضایی موهاوی در کالیفرنیا فرستاده شده‌اند.

جامبو جت‌ها احتمالا بازیافت خواهند شد. تا ۹۰ درصد از یک هواپیما را می‌توان تغییر کاربری داد.

گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
تاسیسات موهاوی یکی از مقاصد برتر جهان برای هواپیماهای بازنشسته است و شرایط محیطی ایده آلی دارد.
گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
بندر هوایی و فضایی موهاوی، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

موهاوی کالیفرنیا، آب‌وهوای بیابانی و خشکی دارد، ارتفاع در این منطقه زیاد است و سطح آلودگی کم است و خاک‌های این منطقه نیز قلیایی است که همگی از زنگ زدگی و فرسایش جلوگیری می‌کنند. این تاسیسات هزاران هواپیمای تجاری را در خود جای می‌دهد.

جالب است بدانید که هزینه نگهداری هر هواپیما حدود ۸۰۰۰ دلار در ماه است. علاوه بر هواپیماهای تولید شده توسط شرکت‌هایی مانند بوئینگ و ایرباس، این تاسیسات هواپیماهای مختلفی از جمله هواپیماهای مک‌دانل داگلاس و لاکهید مارتین را در خود ذخیره می‌کند.

با این حال این تاسیسات به خودی خود برای عموم مردم باز نیست؛ اما مراسمی با عنوان «شنبه‌های دیوانه هواپیما» را به صورت ماهانه برگزار می‌کند که در طی آن علاقه‌مندان می‌توانند از این مرکز بزرگ بازدید کنند و درباره فعالیت‌های آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
بزرگترین مرکز نگهداری هواپیما در جهان، پایگاه نیروی هوایی دیویس-مونتان در صحرای آریزونا، دارای هزاران هواپیمای نظامی و دولتی از کار افتاده ایالات متحده است.

پایگاه نیروی هوایی دیویس-مونتان، آریزونا، ایالات متحده آمریکا، پس از جنگ جهانی دوم راه اندازی شد و اکنون تنها پارکینگ هواپیماهای نظامی و دولتی از کار افتاده در این کشور است.

گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!

پایگاه نیروی هوایی دیویس-مونتان، آریزونا، ایالات متحده آمریکا مانند بندر هوایی و فضایی موهاوی، به دلیل آب و هوای بیابانی خشک، خاک قلیایی و ارتفاع آن انتخاب شده است. رطوبت فوق العاده کم، زمین بیابانی غیر اسیدی و ارتفاع زیاد به حفظ هواپیما و جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی کمک می‌کند.

گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!

گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
تیمی متشکل از ۷۰۰ کارگر از هواپیماهایی مراقبت می‌کنند که شامل یک هواپیمای سابق ایر فورس وان (هواپیمای شخص رئیس‌جمهور آمریکا) است. در مجموع، این مجموعه صدها میلیون دلار قطعات یدکی را به مشتریان نظامی، دولتی و متحدانش باز می‌گرداند.
گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
در حالی که این پایگاه برای عموم مردم خارج از محدوده است، موزه هوا و فضای مجاور آن مکانی جذاب برای آشنایی با هواپیماهای قدیمی و جدید است.
گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
فرودگاه تروئل، تروئل، اسپانیا

فرودگاه تروئل که در استان دورافتاده اسپانیا به همین نام واقع شده است، به طور ویژه برای ذخیره و بازیافت هواپیماهای مصرف شده ساخته شده است. این فرودگاه همچنین به عنوان یک مرکز تعمیر و نگهداری و خدمات فعالیت می‌کند.

گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
فرودگاه تروئل، تروئل، اسپانیا

از نظر محیطی، باغ تروئل مانند همتایانش در کالیفرنیا و آریزونا در بیشتر سال از آب و هوای خشک برخوردار است، در ارتفاع بالا قرار دارد و سطح آلودگی بسیار پایینی دارد که شرایط مناسبی را برای نگهداری و بازیافت هواپیماها ایجاد می‌کند. هواپیماها با استفاده از آخرین تکنیک‌ها برچیده و بازیافت می‌شوند.

گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
از نظر ظرفیت، این فرودگاه در هر لحظه می‌تواند ۲۵۰ هواپیمای بزرگ را جابجا کند؛ در حالی که به طور قابل توجهی از بندر هوایی و فضایی موهاوی و پایگاه نیروی هوایی دیویس-مونتان کوچکتر است.

تأسیسات تروئل هواپیماهای تولید شده توسط ایرباس، بوئینگ، بمباردیر و دیگر نام‌های پیشرو در صنعت هوانوردی جهانی را در خود جای داده است.

گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
انبار هواپیما آسیا و اقیانوسیه، قلمرو شمالی، استرالیا

در پایین، انبار هواپیماهای آسیا و اقیانوسیه در فرودگاه آلیس اسپرینگز در قلمرو شمالی استرالیا، مکانی پیشرو است که هواپیماها برای مرگ می روند. این تاسیسات، که جدیدترین کارخانه استخوان سازی جهان است، در سال 2013 تکمیل شد و سال بعد به بهره برداری رسید.

گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
 این مکان به لطف شرایط بهینه آن که زنگ زدگی و فرسایش را به حداقل می‌رساند، انتخاب شد. آب و هوای آلیس اسپرینگز بسیار خشک است در حالی که آلودگی هوای آن بسیار کم است. این باغ در مجموع یکصد هکتار وسعت دارد.
گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
اگرچه شرکت هواپیمایی ملی استرالیا، کانتاس، به دلایل نامعلومی ترجیح داده است که هواپیماهای خود را در تأسیسات صحرای موهاوی در کالیفرنیا ذخیره کند، اما باغ آلیس اسپرینگز هیچ کمبود مشتری ندارد.
گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
قبرستان قطار اویونی، اویونی، بولیوی

در اواخر قرن 19، اویونی یک مرکز حمل و نقل بزرگ برای صنعت معدن بولیوی بود. مواد استخراج شده در این منطقه از مرکز به ساحل منتقل شدند و یک راه آهن توسط تیمی از مهندسان بریتانیایی ساخته شد.

گزارش تصویری| مرگ یک چهره فولادی دارد!
با این حال، دوران رونق دوام نیاورد. در سراسر اوایل قرن بیستم، مرکز و شبکه ریلی کاهش یافت، زیرا مشکلات فنی همچنان ادامه داشت و کشورهای همسایه نسبت به گسترش احتمالی شبکه اعتراض کردند.

آخرین ناقوس مرگ برای این هاب در دهه 1940 زمانی که صنعت معدن بولیوی به طور کامل سقوط کرد، نواخته شد. نابودی صنعت ضربه سختی به اویونی زد و بسیاری از قطارهای آن رها شدند و تا به امروز در آنجا باقی مانده‌اند.

منبع: msn

۲۲۷۲۲۷

کد خبر 1915309

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • علی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    12 15
    ببرن ظایعات آبش کنند یا آنها در کوشه کنار وبیابانها بزارن افراد بعنوان سرپناه واستراحت گاه
    • داوود IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      7 0
      دمت گرم گل گفتی🤣🤣🤣
    • عرفان IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      1 1
      اول اینکه وصایل های به در بخورش ورداشتن دوم نمیشه اهن های شون ورداشت فروخت
  • لام IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    25 9
    در اهواز خیلیا از بچه یتیمها و جمع کن ضایعات وجود دارند و میتونن همه ی این هواپیماه و قطارهای از کار افتاده را در عرض 10 روز اوراق وجمع کنند وبفروشند. تا بتوانند الام خود را که ناشی از زندگی سخت و بد خوودشان را تسکین کنند
    • میترا IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      24 1
      اینا تو ایران نیست که مگه نخوندی
    • البغدادی IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      6 1
      وااااای میدونی چقد الومینیوم دارن؟! پلاستیک که دیگه نگم برات اقای لام،قبل از اینکه برو بچ طیاره ها رو اوراق کنن
    • حمید IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      0 0
      😂😂🤣🤣
    • رز IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      17 21
      اکثر افرادی که ضایعات جمع می کنند اتباع خارجی اند. ضمن این که ضایعات جمع کردن یه شغل پر سوده. شما عزیزی که اینقدر ناله میکنی از اوضاع کشور باید زمان شاه زندگی میکردین که مادرها 15 شکم می زاییدن تا چند تاشون به خاطر اوضاع بهداشتی زنده بمونن. چرابرای بچه هایی که اون زمان از بین رفتن غصه نمیخورین
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      29 11
      یا تا حالا زایمان نکردی یا عدد ۱۵ رو نمیدونی چندتاس.
    • کوتاه ترین سایه IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      38 4
      همین که شما داری شرایط کلی و رفاه عمومی در زمان فعلی رو با حدودا نیم قرن پیش مقایسه می کنی یعنی داری تلویحا داری ب شکست خط فکری ای عتراف می کنی که مدافعش هستی
    • علی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      14 0
      اول اینکه نیم قرن پبش رو با الان مقایسه نکن و اگر هم مقایسه کنیم بهتره جوابتو اینطوری بدم تا بفهمی اون موقع ما چطوری زندگی می‌کردیم. میخوای مقایسه کنی ؟ اون موقع بهداشت مجانی داشتیم اینطوری نبود که واسه دوتابخیه که به بچه ام زدن هفت صد هزار تومن از من کارگر گرفتن اونم بیمارستان دولتی دوم اون موقع ایران از همه جهت از کشورهای عربی و ترکیه و هر کشور خاور میانه برتر بود سوم اینکه بابام یک کارگر بود با ۶ تا بچه وقتی از سر کار میومد خونه مادرم میگفت صدای بشکنش تو کوچه میومد همیشه سفرمون رنگی بود دیگه چی بگم ...
  • محمد IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    5 8
    ههههه باز چند تا نمکی. چشمشون به ضایعات افتاد. اینا تو خارج از ایران هستن. شما برو دمپایی پاره. آهن ضایعات. و نون خشک خودتو جمع کن خخخخ
  • مهندس IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    16 2
    کامنت پیشنهادات جالبه ! چند نکته اول اینکه اونا به سرپناه و ضایعات نیاز ندارن ، دوم خودشان می دانند با اینها چه کار کنند
  • اگه اینا رومیشد بیاری ایران چی میشد IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    11 0
    اگه اینا رومیشدبیاری ایران و تعمیرکرد چی میشد
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    4 0
    ممنون مقاله بسیار جالبی بود
  • عزیزی IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    6 3
    این ضایعات بده من توبازارایران بفروشم
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    9 1
    لطفا لوکیشن دقیقشُ بدین با بچه ها بریم ۳ تا هواپیماشُ بیاریم بچپونیم تو مغازه ۶ متری مون تو شوش، آتیه داره لامصب.
    • دزد IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      2 0
      داداش رفتنی خبر بده آچار هاا رو من میارم
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    7 2
    عجب بهشتیه اونجا، نیسان آبی رو آتیش کنم برم یه ۴، ۵ تا از این هواپیماها رو بار بزنم بیام جاساز کنم تو انباری خونمون.
    • تعمیرکار IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      4 0
      خخخخ... آبی وحشی همه کار ازش میاد. خواستی بری یه تک بزن.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    1 1
    انبار‌بزرگ‌نگهداری‌هواپیماهاوبالکج‌ها‌وقطار‌های‌پرصدا‌وکالای‌صنعتی‌‌بی‌مصرف‌درهمه‌شهرهای‌ایران‌یافت‌می‌شودوهزینه‌های‌آن‌رامردم‌میپردازند.
  • راست میگه IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    1 0
    درستش همینه...
  • کهنه سرباز IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    3 0
    ضمن تشکر از زحمات شما کاش اشاره می‌فرمودید تنها مدل هواپیمای جنگنده رهگیر ساخت آمریکا که فقط در اختیار دو کشور ایران و آمریکا بوده f14 تام کت از این مجموعه (قبرستان موهاوی) کاملا جمع آوری و منهدم شده است تا لوازم یدکی بدست جمهوری اسلامی ایران نرسد
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    1 0
    چندتا از این هواپیماها ی مسافربری را به کشورهای،فقیر بدهند تا بازسازی،واستفاده کنند مثل کشورهای آفریقایی یا کشورهایی،که منابع زیر زمینی ندارند یا درآمد بسیار کم دارند . در کشور ما که ماشین چهل سال پیش،هنوز بازسازی،واستفاده میشه .
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    0 0
    خبر آنلاین با پخش چنین اخباری، توجیهات بسیار خنده آور میاره!!! مردم خر فرض نکنین...قبرستان هواپیماها چه فتنه جدیدیه دیگه من نوعی که می دونم اینجا محل دپوی هواپیماها برای ملهمه کبری است. آمریکا میدونه اون روز دفعتاََ اتفاق میوفته و روزی نیست که بشه ابزارهای جنگی رو آنالیز و بالانس کنند ، پس هواپیماهای به غایت مهندسی شده و بی نقص را بلافاصله در آن روز بکار می برند.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین