وزرای خارجه ایران و ترکیه عصر امروز در نشست خبری مشترکی به تبیین نگاه‌های دو کشور درباره مسائل منطقه پرداختند.

به گزارش خبرآنلاین،علی اکبر صالحی در آغاز نشست خبری مشترک خود با داوود اوغلو یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران را برقراری بهترین، عمیق‌ترین و گسترده‌ترین روابط با ترکیه اعلام کرد و با بیان اینکه امسال حجم روابط تجاری ایران و ترکیه به بیش از 15میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: هدفمان رساندن حجم روابط تجاری بین دو کشور به سطح قریب به 30 میلیارد دلار است.
گزیده سخنان وی را به نقل از ایسنا بخوانید:
*{درمورد تلاش غرب برای تحریم نفت و بانک مرکزی ایران} این تحریم‌ها نتایجی نخواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران با تجارب متراکم شده فراوان در 32 سال گذشته همواره آماده مقابله با این تحریم‌های خصومت‌آمیز است و از این تحریم‌ها نگرانی نداریم.
* در آخرین نامه‌ای که آقای جلیلی حدود دو ماه پیش به خانم اشتون فرستاده بود آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات با 1 + 5 اعلام شده بود و پس از آن نیز من بر این موضوع تاکید کردم. پس از گفت‌وگوهای ما خانم اشتون تماسی با آقای داود اوغلو داشته است و از ایشان پرسیدند آیا از طرف ترکیه آمادگی برای میزبانی نشست بعدی ایران و 1 + 5 در زمان مقرر وجود دارد که ترکیه این آمادگی را اعلام کرده است؛ پس از این گفت‌وگو، وزیر خارجه ترکیه با من تماس تلفنی داشت و من نیز به آقای جلیلی این مطلب را اعلام کردم و آقای جلیلی بر آمادگی خود تاکید کرد.
* در حال حاضر ما برای مذاکرات آمادگی داریم و امیدواریم این مذاکرات در مکانی که مورد توافق طرفین است انجام گیرد، البته نظر شخصی من این است که ترکیه مناسب‌ترین محل است اما تعیین مکان به طرفین بستگی دارد.
*{درباره مواضع ایران درخصوص بحرین و سوریه} مواضع ما نسبت به تحولات منطقه‌ای و مردمی که در منطقه رخ داده است، یکسان و متوازن است. در هر کشوری که حرکت فراگیر مردمی شکل می‌گیرد، یقینا ما همواره خواهان این هستیم که مطالبات مشروع مردم مورد توجه قرار گیرد و همراه با مطالبات مردمی هستیم. البته از طرف دیگر هم بر اساس اصولی که به آن اعتقاد داریم و در جامعه بین‌المللی همه کشورها باید به آن پایبند باشند، مداخله در کشورهای دیگر را نمی‌پذیریم، ما قصد مداخله نداریم و مداخله هر کشوری را در امور کشورهایی که شاهد تحولات هستند، محکوم می‌کنیم. موضع ما و ترکیه در این‌باره یکسان است بنابراین در بحرین، یمن و هر کشور دیگری موضع یکسانی داریم.

 
گزیده سخنان اوغلو در این نشست خبری را نیز به نقل از مهر بخوانید:

* مقرر شد حجم تبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه امسال به 15 میلیارد دلار برسد و در برنامه های آینده سطح معاملات تجاری مان را به 30 میلیارد دلار برسانیم.
* در مسئله سوریه نگرانی‌هایی داشتیم که متاسفانه بیشتر شده است. ما دوست داریم در سوریه ایرادهای مردم به حکومت و دولت سوریه بدون خونریزی و درگیری داخلی صورت گیرد و تحول و تغییراتی با حمایت‌های مردمی انجام شود. باور داریم ایران در رابطه با سوریه می‌تواند نصیحت‌های خوبی را به حکومت سوریه ارائه کند و مسئولیت‌هایشان را یادآوری کند.
* اظهارات خانم اشتون را به آقای سعید جلیلی گفتم. آقای جلیلی در خصوص از سرگیری مذاکرات نظر مساعدی داشتند. دیدگاه ترکیه نیز نسبت به از سرگیری مذاکرات مثبت است و امیدواریم نتایج مثبتی گرفته شود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    49 66
    همیشه ترکیه سعی کرده از از مسایل وشرایط ایران پله نردبان برای خودش درست کند ودر مو قع مناسب ضربه بزند مثلادر فتنه 10 سال پیش ترکیه کاملا با فتنه گران همدلی و مثل امریکا حمایت کرد همبن چیزی که الان در مورد سوریه انجام میدهد از جنگ استفاده مشکل اقتصادی خودش را حل کرد الان هم به دنبال ارتقا جایگاه خودش در منطقه برای اثر گذاری بر حرکتهای منطقه ودر نهایت پذیرش در اتحادی اروپا است
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    3 0
    بحران سوریه نشان داد که ایران دیگر نباید به دوستی ترکیه و غرب اعتماد کند و این دوستان روزی در بد حوادث خیانت کرده و از پشت خنجر زده و خواهند فروخت همانطور که درباره ليبي اين کار را کردند