به نظر می رسد تصمیم تحریم نفتی ایران در نشست 30 ژانویه اتحادیه اروپا به دلیل تهدید ایران به بستن تنگه هرمز به ماه های آینده موکول شود و این امر فرصتی خواهد بود تا ایران به فکر راهکاری برای مقابله با تحریم نفتی باشد.

آذرجزایری: تهدید ایران به بستن تنگه هرمز آن هم در شرایطی که تنها یک خط لوله موازی از سوی امارات امکان انتقال نفت خام این منطقه را با ظرفیت 2 میلیون بشکه در روز دارد آنچنان جهانیان را نگران کرده که مسوولان کشورهای اروپایی در واکنش به تصمیمی که قراراست در نشست 30 ژانویه اتحادیه اروپا مبنی بر قطع واردات نفت از ایران گرفته شود، واکنش نشان دادند.
مسوولان کشورهایی چون انگلیس و ایتالیا با نزدیک شدن به این نشست سرنوشت ساز تاکید می کنند که با این واکنش نسبت به ایران مخالفند و البته در عین حال این تصمیم را رد نمی کنند.بنابراین به نظر می رسد این تصمیم در نشست 30 ژانویه اتحادیه اروپا به دلیل تهدید ایران به بستن تنگه هرمز به ماه های آینده موکول شود و این امر فرصتی خواهد بود تا ایران به فکر راهکاری برای مقابله با تحریم نفتی باشد.
در این بین این نگرانی همچنان پابرجاست که مسئولان آمریکا با سفرهای هفته آینده خود به چین و ژاپن دوهمراه نفتی ایران سعی کند تا این دو کشور را از همکاری با ایران منصرف کند.اما این نگرانی نیز با اظهارات اخیر مقامات ژاپنی کمرنگ می شود.چراکه مسوولان این کشور اخیرا اعلام کرده اند زیربار این فشار از سوی آمریکا نخواهند رفت.
البته نگاهی به وضعیت اخیر ژاپن نیز نشان می دهد این کشور چاره ای جز واردات نفت از ایران ندارد.در حال حاضر این کشور روزانه 10 درصد نفت خام مورد نیاز خود را از طریق واردات از ایران تامین می کند آنهم در شرایطی که به دلیل سونامی سال گذشته و مصیبت زلزله در این کشور،ژاپنی ها ناچار به استفاده از سوخت فسیلی به جای انرژی هسته ای شده اند و مصرف این کشور به نسبت گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شده است.
از سوی دیگر مسوولان ایرانی در حال حاضر باید به فکر چاره ای برای پرداخت پول نفت خود از کشورهایی چون هند باشند.سال میلادی گذشته نیز هند برای پرداخت پول نفت ایران دچار مشکل شده بود که در نهایت با استفاده از یک بانک ترکی این مشکل برطرف شد.اما ظاهرا اخیرا این بانک نیز مبادلات مالی دو کشور را متوقف کرده و اینبار هندی ها باید به فکر راهکاری جدید باشند.بنابراین مسوولان بانکی و نفتی ما باید به فکر همراهی با هندی ها و جستجو برای بانکی جایگزین باشند.
درعین حال در شرایطی که نگرانی تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا تا حدود زیادی برطرف شده برخی از کشورهایی که با ایران مبادلات نفتی و گازی دارند در تلاشند تا از آب گل آلود شده ایران ماهی بگیرند و واردات نفت و گاز ایران را با قیمتی کمتر از نرخ های موجود انجام دهند.
ترکیه از جمله این کشورهاست.این کشور اخیرا از ایران تقاضا کرده که قیمت گاز ارسالی به این کشور کاهش یابد.این درحالی است که اگر این کشور به هردلیلی بخواهد قرارداد بلند مدت گازی با ایران را به هم بزند باید زیربار پرداخت خسارتی هنگفت برود.
بنابراین در شرایط فعلی تنها راهکاری این کشور برای همراهی با آمریکا سنگ اندازی در واردات گاز از ایران است.
دراین بین تهدید به بستن تنگه هرمز این روزها دست بسیاری از کشورها را در مقابله با ایران بسته است و عقب نشینی کشورهای غربی کاملا مشهود است.اما در این بین این نگرانی همچنان پابرجاست که این کشورها در مدت یکسال بتوانند واحدهای پالایشگاهی خود را برای استفاده از نفتی دیگر تغییردهند و خرید نفت از ایران کاهش یابد.امری که طی دو سه سال گذشته کاملا مشهود است.
بنابراین در این شرایط نیز مسوولان نفتی ما باید به فکر راهکاری احتمالی باشند.در این شرایط برنامه ریزی و تعیین استراتژی در نفت یکی از اولویت دار ترین مسایل روز است.این امر نیازمند حضور کارشناسان با تجربه و بررسی موانع موجود و احتمالاتی است که می تواند اقتصاد ایران را فلج کند.چراکه در صورت اضطراری باید مسوولان ما همانند مواجه با بحران بنزین در مقابل این بحران استراتژی مناسبی را اجرایی کنند.
بنابراین به نظر می رسد درشرایط فعلی باید برخی از قوانین نفتی ما به نفع استراتژی تحریم تغییر کند و دست مسوولان نفتی برای اتخاذ تصمیم های بحرانی باز شود.
22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    14 3
    اتفاقا برعکس. بیاید به فکر تولید ملیتون باشید و دست از نفت بردارید. حقیقتا که پول مفت نفت و مسئولان بی مسئولیت تبعیش باعث تمام مشکلات این مملکت بوده و هست!!
  • بدون نام US ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    9 0
    منظورت چیه از این که باید برخی از قوانین نفتی ما به نفع استراتژی تحریم تغییر کند و دست مسوولان نفتی برای اتخاذ تصمیم های بحرانی باز شود؟ حرفت خیلی بو داره
  • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    12 0
    آقا یه سئوال؟ اینها برای چی مارو تحریم میکنند مگه ما چیکار کردیم؟
  • بدون نام GB ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    16 4
    این مطلب همانند مطلب پیشین نویسنده غیرعلمی و غیرحرفه ای است. بر اساس کدام سند و خبر آنها عقب نشینی کرده اند؟ مقامات اروپایی اعلام کرده اند که این دور جدید تحریم تا پایان ژانویه اجرا نخواهد شد. دلیل آن هم مشخص است: کنترل قیمت نفت.افزایش قیمت نفت هم در این شرایط به نفع روسیه و شرکتهای نفتی تحت حمایت جمهوریخواهان آمریکا است. به همین دلیل هم اوباما در ابتدا تردید داشت. اما هم اکنون تعهدهای لازمه به اوباما داده شده، اروپاییها هم که راضی هستند. ما هم که گازمان را ترکیه میخواهد ارزانتر بخرد. 10 میلیون نفر نباید یارانه بگیرند چون پولی در میان نخواهد بود که به مردم بدهند.
  • ع IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    7 1
    "در صورت اضطراری باید مسوولان ما همانند مواجه با بحران بنزین در مقابل این بحران استراتژی مناسبی را اجرایی کنند"به نظرم این مطلب بسیار مهمیست
  • بدون نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    13 5
    واقعا" که خیلی ترسیدند...کیست که نداند آمریکا بسیار علاقه مند درگیری است. و جرقه درگیری با بستن تنگه حاصل می شود. اگر تنگه توسط ایران بسته شود ما تا آخر به دنیا بابت این کار غیر قانونی بدهکار خواهیم بود. آمریکا هم بهتر می داند که این موضوع فقط یک تهدید است که هیچگاه عملی نمی شود. بستن تنگه قطر و عمان و ترکیه و چین و روسیه را نیز از ما جدا خواهد کرد و .....
  • بدون نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    2 0
    اقا یک سوال؟؟فکرکنید؟؟بنظر شما پولی که راهنمایی رانندگی بابت جریمه ها میگیره درروز چقدره؟؟فقط فکرکنید؟؟بنظر من درامد ان کمتر از فروش نفت نباید باشه؟؟؟