رشد قیمت سکه به فاصله چند ساعت از اعلام افزایش نرخ سود سپرده های بانکی اتفاق افتاد.

علی پاکزاد: شورای پول و اعتبار برای اولین بار توانست به تبع شرایط آشفته بازار پولی کشور دست به افزایش نرخ سود سپرده های بانکی بزند و لی به نظر می رسد عکس العمل بازار به این نوشدارو خلاف انتظار بوده است.
شب گذشته کاظم دلخوش عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار خبر افزایش نرخ سود سپرده های بانکی به بالای 20 درصد را داد، نرخی که قرار است از هفته آینده در بانک ها اعمال شود، دو روز قبل از این اقدام شورا به بانکهای متخلف هشدار داده بود:« اگر سود حساب های بانکی مدت داری که در حال تمدید هستند را بر مبنای نرخ های زمان گشایش حساب محاسبه کنند جریمه خواهند شد
افزایش نرخ سود سپرده های بانکی توصیه ای بود که از مدت ها قبل توسط کارشناسان اقتصادی مطرح می شد و بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار بر خلاف میلشان  امکان عمل به توصیه کارشناسان اقتصادی را نداشتند.
اما به نظر می رسد با توجه به فضای آشفته پیش آمده در فضای پولی کشور، بالاخره شورای پول و اعتبار در اقدامی ناگهانی که حتی بانک مرکزی هم از قبل انتظارش را نداشته است اجازه تصویب افزایش نرخ سود بانکی را پیدا کرده است.
این وضعیت البته بر خلاف انتظار در اولین ساعات اعلامش از سوی بازار های ارز و طلا با شوک قیمتی استقبال شده است، ادامه افزایش قیمت سکه بهار آزادی و رسیدن آن به مرز 670هزار تومان و عدم کاهش جدی قیمت دلار و باقی ماندن قیمت برابری آن در حدود 1710 تومان نشان می دهد که بازار هنوز به نتایج این اقدام مدیران پولی کشور توجیه نیست.
نگاهی به روند قیمت دلار و سکه در بازار نشان می دهد یک سرمایه گذار تنها طی سه ماهه سوم می تواند با سرمایه گذاری در بازار سکه حداقل 20 درصد سود کسب کند.( متوسط قیمت هر سکه طرح جدید در سه ماهه دوم 490 هزار تومان و در سه ماهه سوم معادل 590 هزار تومان بوده است)
در مورد دلار هم سرمایه گذاری سه ماهه معادل 11 درصد سود عاید صاحبان نقدینگی کرده است. (قیمت هر دلار در سه ماهه دوم سال جاری 1182 تومان و در سه ماهه سوم به 1315 تومان رسید)
در چنین شرایطی که بازار نرخ های سود به مراتب بالاتر را تجربه کرده است به طور حتم افزایش نرخ سود سپرده بانکی تاثیر به مراتب پایین تری خواهد داشت و برای آنکه بانک مرکزی بتواند نقدینگی سرگردان در بازار را متقاعد کند که به سمت بانک ها بروند هزینه ای به مراتب بیشتر از قبل را باید متقبل شود.
این نکته را هم نباید فراموش کرد که نرخ تورم در حال حاضر حدود 20 درصد است و در صورت ادامه صعود آن باز هم نرخ سود واقعی به زیر صفر خواهد رسید.
با این وجود فقط باید امیدوار بود مصوبه شورای پول و اعتبار از سوی رییس جمهوری وتو نشود تا بتواند حداقل اندکی از التهابات بازار را کاسته و با تقویت توان تسهیلات دهی بانکها به افزایش تواند تولیدی منجر شود البته به شرط آنکه بانکها در اولین گام به ازای این افزایش سود سپرد ها به دنبال جهش ناگهانی در نرخ سود تسهیلات خود نروند و نخواهند یک شبه زیان سالهای اخیر را از مشتریان خود دریافت کنند.
/22231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =