رئیس کمیسیون انر‍‍ژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: «مهم‌ترین علت نوسانات نرخ ارز، عدم اطمینان مردم از ثبات سیاست‌ها است.»

 علی شمس اردکانی  با اشاره به این‌که مردم دنبال کالایی می‌گردند که از آثار منفی نوسانات به‌دور باشد، افزود: «سیاست دولت برای معرفی نفت به عنوان جایگزینی برای طلا و ارز باید هر چه زودتر عملی شود و به این ترتیب، دولت ابتکار عمل را به دست بگیرد.»
او فروش نفت را یکی از راه‌های کاهش تقاضا برای ارز و طلا دانست و گفت: «یکی از مزیات نفت این است که هم حجمش زیاد است و هم آینده بهتری نسبت به کالاهای دیگر دارد. زیرا می‌شود برای طلا تعادلی را درنظر گرفت. اما هر روز از میزان نفت داخل زمین کم‌ می‌شود و برای همین می‌شود گفت که قیمت نفت در 40 سال گذشته به طور نسبی، بیش‌ از طلا بالا رفته و می‌توان تخمین زد که این‌ روال در آینده نیز به همین ترتیب پیش برود.»
این کارشناس اقتصاد انرژی با ابراز خوشحالی از همخوانی معاملات کالایی و حواله‌ای و سلف نفت با عقود اسلامی، بر راه‌اندازی هرچه زودتر این معاملات از سوی وزارت نفت تاکید کرد و ادامه داد: « وزارت نفت باید هرچه زودتر این کار را با تغییراتی که در سازوکارش اعلام کرده، انجام دهد و البته باید برای این کار از خود انعطاف بیش‌تری نشان دهد. به طور مثال به جای معاملات 4 ساله، معاملات 3 ماهه، 6 ماهه و یک‌ساله را نیز بگنجاند.»
وی ادامه داد: «به طور یقین مردم پس از چندبار خرید و فروش نفت و دست‌یابی به سود، آن را به ارز و طلا ترجیح خواهند داد. ضمن این که حواله کاغذی نفت هم مثل طلا و دلار نیازی به پنهان کردن ندارد و حفاظت از آن ساده‌تر است.»
این عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به سابقه این کار در دنیا، توضیح داد: «در دنیا روزانه 80 میلیون بشکه نفت مبادله می‌شود. در حالی‌که روزانه حدود یک میلیارد بشکه نفت و با فرآورده‌هایش 5/ 1 میلیون بشکه نفت به صورت کاغذی معامله می‌شود. با این‌که از نظر تولید نفت در بهترین شرایط نیستیم، اما روزانه 4 میلیون بشکه تولید داریم و این به معنی روزانه 400 میلیون دلار درآمد است. ضمن این‌‌که صنعت نفت که 60 سال است دولتی است و تنها نام ملی را با خود دارد، اما با انجام این کار به واقع ملی می‌شود و به دست مردم می‌افتد.»
وی درباره ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر شناسایی قوانین مخل کسب‌وکار توسط اتاق‌ها و انعکاس آن‌ها به مجلس و دولت و اقدامات انجام‌شده توسط اتاق‌ در این زمینه، بیان کرد: «تا جایی که می‌دانم موارد مختلفی در کمیسیون‌های مختلف و اتاق‌های شهرستان‌ها در دست بررسی است. اما از این‌که چه تعداد از آن‌ها به نتیجه رسیده است، اطلاع دقیقی ندارم. بیشتر آن‌ها برای پی‌گیری به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ارجاع می‌شود.»
اردکانی این قانون را بسیار خوب و کارآمد ارزیابی کرد و افزود: «مردم متوجه می‌شوند تازه جایی برای حل مشکلات پیدا شده که مقررات دست‌وپاگیر ندارد و می‌شود مطالبات را از آن طریق پی‌گیری کرد. ضمن آن‌که مصوبات قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار نیز به آن کمک می‌کند.»
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    14 1
    چون همه چی در اختیار دولت هست. بازار مطمئنی نیست و ریسک آن خیلی بالاست
  • حمید IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    0 0
    به این آقای رئیس بفرمایید اقتصاد علم منابع محدود است از پیشنهاد شما استقبال نمیشود