از تئاتر چه خبر / از خبرهای جشنواره فجر ت یک نشست داغ در «رادیو دراماتیک»

نشست«رادیو دراماتیک» با حضور فارس باقری و مجتبی جدی و با اجرای علی جعفری شنبه هفدهم شهریور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این برنامه که میثم عبدی تهیه کنندگی آن را به عهده دارد؛ با حضور علی جعفری فوتمی به عنوان کارشناس و مجری، و امید طاهری به عنوان کارشناس برنامه برگزار شد. مهمانان ویژه این برنامه دکتر فارس باقری، نویسنده و استاد دانشگاه، و مجتبی جدی، کارگردان و فعال تئاتر دانشجویی بودند.

امید طاهری در ابتدای برنامه گفت: «عنوان برنامه به دو جنبه از تئاتر دانشگاهی اشاره دارد؛ بخش اول، یعنی تئاتر دانشجویی، به عملکرد دانشجویان و آنچه از دانشگاه‌ها به جامعه ارائه می‌دهند، می‌پردازد. بخش دوم، یعنی دانشجویان تئاتر، ناظر بر وقایع درون دانشگاه و رشته تئاتر است و می‌تواند تاثیراتی بر تئاتر دانشجویی داشته باشد.»

علی جعفری فوتمی در ادامه به اهمیت تئاتر دانشجویی اشاره کرد و افزود: «تئاتر دانشجویی به نوعی موتور محرکه در جریان کلی تئاتر کشور است و همواره نقش مهمی در تحول و پیشرفت تئاتر کشور داشته است. در سطح جهانی نیز، تئاتر دانشگاهی به عنوان یک مسیر آموزشی معتبر شناخته می‌شود. اگرچه ممکن است مرزهای بین آموزش رسمی و غیررسمی در تئاتر گاهی اوقات محو شود، اما تئاتر دانشجویی دارای ویژگی‌های خاصی است که بر کیفیت اجرایی و تفکر انتقادی تاثیرگذار است.»

در ادامه، دکتر فارس باقری به مشکلات عمده جشنواره تئاتر دانشجویی پرداخت و گفت: «یکی از مشکلات اساسی در جشنواره تئاتر دانشجویی این است که وزارت علوم بودجه‌ای برای آن اختصاص نمی‌دهد و برگزاری جشنواره‌های تئاتر دانشجویی را به بخش خصوصی واگذار کرده است. این ساختار باعث شده است که جشنواره‌ها با مشکلات مالی و ساختاری مواجه شوند و نهادهای دائمی برای نگهداری و ارزیابی آثار تئاتر دانشگاهی وجود نداشته باشد. همچنین، سیستم لابیگری در انتخاب دبیر جشنواره و دیگر مقامات نیز به پیچیدگی‌های این مسأله افزوده است.»

فارس باقری همچنین به تغییرات اجتماعی و نیاز به بازنگری در ساختار جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: «بافت اجتماعی تغییر کرده و دانشجویان به دنبال فضاهای جدید برای نمایش آثار خود هستند. این تغییر باعث شده که تئاتر دانشجویی راه‌های تازه‌ای پیدا کند و از طریق مکان‌های غیررسمی ادامه یابد.»

وی تأکید کرد: دانشگاه باید به دانشجویان امکان دهد نظریات خود را آزمایش کنند. اگر این بستر فراهم نباشد، دانشجویان نمی‌توانند تجربه‌های خود را در جامعه امتحان کنند.انگیزه برای برگزاری جشنواره بیشتر شده است، اما باید با تغییرات اجتماعی و بافت جدید هماهنگ شود و با سیاست‌های قبلی ادامه نیابد.

مجتبی جدی به عنوان دبیر آخرین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی به مشکلات پیش‌آمده اشاره کرد و گفت: «واقعیت این است که سهم هر فرد و گروه در فروپاشی جشنواره قابل بررسی است. جشنواره‌های تئاتر دانشگاهی به دلیل لابیگری و ساختار غیرشفاف دچار مشکلات زیادی شدند. تغییرات در سیاست‌های وزارت علوم و نحوه برگزاری جشنواره‌ها نیز به این مشکلات دامن زد.

وی در ادامه افزود: اهمیت جشنواره تئاتر دانشجویی به سیاست فرهنگی دولت بستگی دارد. در دولت‌های مختلف، همواره پرسیده می‌شود که آیا برگزاری این جشنواره فایده‌ای دارد یا خیر. در دوران اصلاح‌طلبان، این سوال مطرح بود که چند نفر به این جشنواره خواهند آمد. من پیشنهاد کردم که اگر جشنواره نمی‌تواند فایده‌ای برای کل کشور داشته باشد، بهتر است در خوابگاه‌ها برای دانشجویان اجرا شود.

مجتبی جدی نیز به وضعیت نظارت‌ها اشاره کرد و گفت: نظارت‌ها در گذشته کمتر محسوس بودند، اما اکنون عریان‌تر شده‌اند و این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد. «با وجود مشکلات نظارتی، این ساختار افراد موفقی را به تئاتر معرفی کرده است. عدم برگزاری جشنواره و تعطیلی آن، خلاء بزرگی ایجاد کرده که حتی دانشگاه‌های هنری نتوانسته‌اند آن را پر کنند.

امید طاهری نیز به نیاز به اصلاح ساختار جشنواره‌ها اشاره کرد و افزود: سپردن جشنواره به دست دانشجویان اقدام مثبتی بود، اما ممکن است ایرادات فرهنگی و مدیریتی در این فرآیند وجود داشته باشد که نیاز به بررسی و اصلاح دارد.تالار مولوی، که مجتبی نیز در آنجا فعالیت دارد، باید از طریق دانشگاه تغذیه شود. اما در دو سه سال اخیر، کیفیت کارها کاهش یافته است و ممکن است این تغییر به عدم وجود جشنواره تئاتر دانشگاهی مربوط باشد. فقدان قوانین حمایتی در وزارت علوم و مشکلات دموکراتیک در انتخاب دبیر و کانون‌ها.

علی جعفری فوتمی در پایان افزود: نبود جشنواره تئاتر دانشگاهی در سال‌های اخیر به تئاتر دانشجویی لطمه زده است و نیاز است که این وضعیت به طور جدی بررسی شود.

از تئاتر چه خبر / از خبرهای جشنواره فجر ت یک نشست داغ در «رادیو دراماتیک»

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر ۴۳ توضیح داد: ارسال اثر به بخش مرور فقط تا ۵مهر امکان پذیر است
  

به گزارش دفتر رسانه اداره کل هنرهای نمایشی، سعید نجفیان دبیر اجرایی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره بخش مرور این جشنواره که امسال نیز به صورت رقابتی برگزار خواهد شد، نکاتی را مطرح کرد.

نجفیان گفت: «باتوجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی مهلت ارسال آثار به بخش مرور جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر، این بخش از جشنواره فقط تا پنجم مهرماه ۱۴۰۳ پذیرش آثار خواهد داشت.»
او ادامه داد: «لازم به ذکر است، همه گروه‌های نمایشی که از آذرماه ۱۴۰۲ تا شهریورماه ۱۴۰۳ اجرای صحنه‌ای داشته‌اند می‌توانند تا تاریخ یاد شده در این بخش از جشنواره ثبت نام کنند.»
سعید نجفیان در ادامه گفت: «همچنین گروه‌هایی که در مهرماه و آبان ماه ۱۴۰۳ اجرای صحنه‌ای دارند و علاقه‌مند به حضور در بخش مرور تئاتر فجر ۴۳ هستند نیز تا ۱۵ آذر ۱۴۰۳ فرصت برای ارسال اثر دارند.»
 

از تئاتر چه خبر / از خبرهای جشنواره فجر ت یک نشست داغ در «رادیو دراماتیک»

۲۵۰ هزار نفر به تماشای نمایش «تنهاتر از مسیح» نشستند

نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» پس از ۵۰ شب اجرا با بیش از ۲۵۰ هزار مخاطب به ایستگاه پایانی رسید.

به گزارش روابط‌عمومی پروژه؛ نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» به تهیه‌کنندگی امیرحسین طهرانی و کارگردانی حسن بزرا پس از ۵۰ شب اجرا مورد استقبال ۲۵۰ هزار نفری مخاطبان قرار گرفت.

این نمایش همزمان با پنجمین سال اجرا، در ۵۰ شب، هر شب میزبان ۵ هزار نفر بود و به بررسی نقش یهود در واقعه عاشورا پرداخت.

نمایش «تنهاتر از مسیح» در طول ۵۰ شب گذشته میزبان هنرمندان و چهره‌های شناخته شده‌ای همچون غلامعلی حدادعادل، سید بشیر حسینی، حسام نواب‌صفوی، مسعود اطیابی، ارسلان قاسمی، مازیار لرستانی، مسعود فروتن، بهمن دان، حاج صادق آهنگران، حاج حسین یکتا، امیر طلاجوران، علی‌اکبر قلیچ، محمد انصاری، محسن ربیع‌خواه و ... بود.

«تنهاتر از مسیح» اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج بود که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس در بوستان ولایت اجرا شد.

از تئاتر چه خبر / از خبرهای جشنواره فجر ت یک نشست داغ در «رادیو دراماتیک»

آغاز میزبانی تئاتر هامون از نمایش «امان» 

 نمایش «امان» نوشته عباس جمالی، کارگردانی مجتبی جدی و تهیه‌کنندگی آرش دهقان‌شاد، از ساعت ۲۱:۳۰، شب گذشته(یکشنبه، ۱۸ شهریور) در میان استقبال بسیار خوب هنرمندان، منتقدان و مخاطبان در تئاتر هامون روی صحنه رفت که در این بین می‌توان به حضور افرادی همچون؛ نیما نادری، امین میری، ندا آل طیب، مریم ادیبی، نیما اقلیما، رضا معطریان، فائزه کرمی‌نوری، محسن خیمه‌دوز، دنیا فتحی،  خسرو نقیبی، اردلان آذرمی و ... اشاره کرد.
در این نمایش ۵۰دقیقه‌ای، بازیگرانی همچون؛ زینب ایزدپناه، مهسا بهروزی، نازنین حشم‌دار، سمیرا زائری و یاسمن نصیری ایفای نقش می‌کنند. این نمایش که در نوزدهمین جشنواره تئاتر «تجربه» دانشگاه تهران موفق به کسب تندیس بهترین بازیگر زن و در نخستین جشنواره تاتر هامون، کاندیدای بهترین کارگردانی و کسب تندیس بهترین بازیگر زن شده بود، پس از ۵سال وقفه موفق به اجرای عمومی خود شد.
همچنین از عوامل این نمایش می‌توان به؛ رها جهانشاهی به عنوان مجری طرح، فتاح ذی‌ نوری عکاس، حسام ناصری موسیقی، نگین محمدعلی طراح پوستر و بروشور، نازنین یارویسی طراح نور، علیرضا لطفی زاده طراحی و ساخت تیزر و موشن و امیر پارسائیان‌مهر روابط عمومی اشاره کرد.  مجتبی جدی سال گذشته نمایشنامه «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» نوشته مارتین کریمپ را در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه برده بود که با استقبال خوب مخاطبان و منتقدان تئاتر روبرو شد.
 

۵۷۵۷

کد خبر 1955588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =