کیهان نوشت:

بی بی سی فارسی، اصلاح طلبان را آشفته تر از همیشه توصیف کرد و نوشت: سبزهایی که شعار جمهوری ایرانی دادند، از اصلاح طلبان مذهبی گذشته بودند و میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای آنان صرفا بهانه بود.
سایت رسانه دولتی انگلیس در مطلبی به قلم یکی از اعضای فراری حلقه کیان (مجید محمدی)، اصلاح طلبان همسو با خاتمی را « به هم ریخته ترین و آشفته ترین طیف مخالفان حکومت» خواند و نوشت: کسی نمی داند چه تعداد از این اصلاح طلبان مذهبی به طیف برانداز پیوسته اند و چه تعداد هنوز به حاکمیت وفادارند و می خواهند در انتخابات شرکت کنند؛ همان طور که در دهه 70 یا 80 نمی دونستیم چه تعداد از آنها مذهبی یا باورمند به ولایت فقیه مانده اند و چه تعداد تغییر عقیده داده اند. اما سبزهای فعال در روز قدس و عاشورای سال 88 با شعارهایی مثل «جمهوری ایرانی» و «نه غزه نه لبنان» نشان دادند از اصلاح طلبان مذهبی گذشته اند و موسوی و کروبی برای آنان صرفا بهانه هایی برای فعالیت در عرصه عمومی بوده اند.
بی بی سی که طی سالهای اخیر و در میان گروه های اپوزیسیون، بیشترین سرویس را به اصلاح طلبان داده، درباره وضعیت جریان «چپ مذهبی» پس از پایان جنگ، می نویسد: بسیاری از آنها به خاطر تمرکز قدرت و ثروت در دولت هنوز اتصالات خود را با حکومت حفظ کرده بودند و به روی خود نمی آوردند که دیگر مکتبی نیستند یا به ولایت فقیه و جمهوری اسلامی اعتقادی ندارند. بخشی از این جریان هنوز از جمهوری اسلامی فراتر نرفته، بخشی هنوز از ولایت فقیه و قانون اساسی گذر نکرده و برخی از اصلاح طلبان نیز هنوز نمی دانند چه موضعی در قبال حکومت دارند. امروز فاصله میان افراد در جریان اصلاح طلب مذهبی، بسیار فراتر از مشترکات آنهاست. آنها دچار تفرق راهبردی هستند.
عضو متواری حلقه کیان (اولین حلقه مشترک، اصلاح طلبان و گروهک های نفاق) در این تحلیل می نویسد: بخشی از اصلاح طلبان که به خارج رفته، دنبال هماهنگی با اصلاح طلبان داخل است. بخشی از آنها که از خواب زمستانی بیدار شده و با حجاب مخالفت می کنند، بیش از آن که مایه انسجام اصلاح طلبان شوند، مایه تفرق اند. این نوع موضع گیری ها، احساسی دوگانه در میان مخالفان و منتقدان از جمله اصلاح طلبان امروز ایجاد می کند، این احساس خوب که برخی از مقامات سابق اکنون به آنها پیوسته اند و این احساس آزاردهنده که تا به حال کجا بوده اند؟ آنها بر جمهوری اسلامی یا قانون اساسی یا ولایت فقیه یا رهبر توافق ندارند و تا به حال این موضوعات را به سکوت برگزار کرده اند.
بی بی سی نوشت: اصلاح طلبان موجود (در داخل و خارج) حتی در مورد یک موضع مشخص سلبی مثل تحریم انتخابات نمی توانند به توافق برسند. بخشی از آنها انتخابات مجلس نهم را تحریم می کنند، برخی می گویند شرکت نمی کنیم، برخی می گویند راهمان نمی دهند و گرنه شرکت می کردیم و برخی نامزد می شوند. چنین وضعیت آشفته ای تا سال ها ادامه خواهد یافت.
رسانه دولتی انگلیس در پایان تصریح کرده است: اصلاح طلبان مذهبی پس از خروج کامل از حاکمیت، به یک دهه نیاز دارند تا سنگ خود را در ابعاد مختلف ایدئولوژی اسلامگرایی وا بکنند. آن دسته از اصلاح طلبان که در دهه 70 به جمع لیبرال ها و سکولارها پیوستند، دگردیسی شان از اواسط دهه 60 شروع شده بود.
/29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    81 0
    لطفا تکلیف خودتان را با بی بی سی مشخص کنید اگر بی بی سی دروغ پراکنی میکند همه اخبارش دروغ است اگر که نه پس همه حرفاش درسته . این نمیشه که یه مطلب تحلیلی در یک مورد خاص که مد نظر ماست ارائه کند برای خوش بیاید و بعد....
  • بدون نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    78 1
    هر جا بنفع شماست بی بی سی مرجع است .
  • سامان IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    48 0
    شما چرا همه خبرهای بی بی سی رو به نقل از کیهان منتشر میکنید؟مگه خودتون ماهواره ندارید؟خب نیم ساعت هم بی بی سی ببنید جای فارسی وان