لایحه فرزند خواندگی سال 88 در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شد .

زهرا تالانی: به دلیل برخی ایرادات شرعی مجددا به مجلس بازگردانده شد.با این وجود از آن زمان تاکنون این لایحه مسکوت مانده و در انتظار رفع ایراد و تصویب نهایی است.تا اینکه سرانجام بهزیستی اعلام کرد اصلاحات نهایی را انجام داده و دوباره به کمیسیون اجتماعی مجلس فرستاده است.در همین باره با سید جواد زمانی سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفت و گویی را انجام داده ایم. وی با بیان تغییرات این لایحه معتقد است که شرایط فرزند خواندگی آسانتر می شود.

گفت وگوی خبرآنلاین با سخنگوی کمیسیون اجتماعی را می خوایند: 
گویا سازمان بهزیستی با رفع ایرادات شرعی که شورای نگهبان بر لایحه پدر خواندگی گرفته این لایحه را دوباره به کمیسیون فرستاده است؟
بله. این قانون به دلیل تغییر مدیریتها در سازمان بهزیستی مدتی به تعویق افتاد و با روی کار آمدن مدیریت جدید مجددا به جریان افتاد.به نظرم این قانون براساس کنوانسیون جهانی حقوق کودک، مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت و ما معتقدیم با این اصلاحات‌، بسیاری از شرایط دشوار که برخی اوقات موجب ایجاد مانع برای خانواده‌های متقاضی فرزند‌خوانده می‌شود، رفع خواهد شد و شرایط فرزند‌خواندگی در حد چشمگیری تسهیل می‌شود.


ممکن است به برخی مواد آن اشاره کنید؟
قبلا فقط پدر و مادری که ساکن ایران بودند می توانستند سرپرستی کودکی را به عهده بگیرند اما مطابق قانون جدید هر زن و شوهر ایرانی یا مقیم ایران می‌توانند با توافق یکدیگر کودکی را با نظر دادگاه و طبق مقررات این قانون، سرپرستی کنند. همچنین قبلا فرزندانی که به سرپرستی گرفته می‌شدند از ارث محروم بودند که با تجدید نظر در این قانون، این فرزندان هم از ارث والدین سهم می‌برند.‌
مطابق قانون مصوب سال 1353 تنها کودکی که فاقد پدر و مادر و جد پدری باشد یا 3 سال در مراکز بهزیستی نگهداری شده و والدین وی مراجعه نکرده باشند می‌تواند به فرزند‌خواندگی سپرده شود. اما لایحه اصلاحیه قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست، کودکانی را که والدین آنها صلاحیت نگهداری از فرزند را ندارند یا کودکی که جد پدری یا مادری آنها توانایی، علاقه و امکانات نگهداری از وی را ندارد نیز مشمول فرزند‌خواندگی قرار داده است.


اصلا چه اصراری به اصلاح این قانون بود؟
37سال است که قانون مصوب 29 اسفند 1353 در کشور اجرا می‌شود و تغییر کردن شرایط در این 37سال، دشواری‌هایی را در اجرای این قانون ایجاد کرده است. بنابراین بهزیستی اصلاحاتی در این قانون ایجاد و آن را تحت عنوان لایحه اصلاح قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست تقدیم مجلس کردیم که در مجلس تصویب شد اما شورای نگهبان ایرادات شرعی گرفت و ما دوباره آن را به بهزیستی ارسال کردیم.


آیا صحت دارد که زنان مجرد هم می توانند صاحب فرزند خوانده شوند؟
در این قانون آمده علاوه بر زن و شوهر30 تا 50 سال که پنج سال از ازدواج آنها گذشته و صاحب فرزند نشده باشند، زنان مجرد بالای 30 سال هم توانایی پذیرش حضانت فرزند را خواهد داشت.علاوه بر این پدر و مادری که دارای فرزند هستند و توانایی پذیرش حضانت فرزند دیگری را دارند می‌توانند کودک دیگری را هم به فرزندخواندگی بپذیرند.


این که حانم های مجرد فرزندی را به سرپرستی بگیرند خلاف شرع نیست؟
بعید می دانم. برخی دختران هستند که امکان و توانایی مالی این کار دارند بنابراین می توان به فرزندان بی سرپرست کمک کرد.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ادم IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    26 2
    چقدر طول کشید که بفهمیم قانونی که تصویب شده چه ایراداتی داره.......ای وای برما
    • بدون نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      1 0
      من هنوزم ندونستم ایرادات این قانون چیه
  • بدون نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    65 2
    این خبرنگار خبرآنلاین چه اصراری داره که یک جوری از سرپرستی فرزندان بی سرپرست توسط خانمهای مجرد ایراد پیدا کنه. خوب وقتی صلاحیتشون احراز شده باشه سرپرستی رو بهشون میدن. چرا باید ایراد شرعی داشته باشه؟
  • گلی IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    36 4
    انقدر تبصره و تکماده ی دست وپا گیر تااینکه طرف ترجیح میده سگ وگربه نگهداری بجای انسان ...............
  • بدون نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    44 1
    این بخث واگذاری کودکان به دختران مجرد می تواند خیلی خوب و مبارک باشد زیرا علاوه بر این که حس مادرانه ی آن ها تامین می شود می توان از توان مالی و جسمی و تربیتی آن ها در جهت مثبت بهره برد مخصوصا این که اکثر این گونه دختران دارای تمکن مالی و تحصیلات و نیز نیاز هستند
  • صنم IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    31 3
    من به هیچ وجه قصد ازدواح ندارم - ولی در خودم این توانایی را برای سرپرستی یه دختر بچه میبینم - امیدوارم طی چند ساله آینده با برنامه ریزی بتونم تربیت یک نفر رو بر عهده بگیرم.
  • بدون نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    20 3
    چقدر خوب من توی یه بیمارستان کار میکنم که تعدادکثیری دخترمجردبالای 40سال داره که طفلی ها دارن بازنشسته میشن وهمشون نگران دوران تنهایی بعدازبازنشستگیشون هستن.با این قانون خیلی بهشون کمک میشه درضمن همشون حسابی پول جمع کردن وبه راحتی میتونن از پس هزینه های بچه دربیان .
    • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
      4 17
      بچه چه گناهی کرده که هیچ تصوری از خانواده نباید داشته باشه چون زنان مجرد نمی خوان در زمان پیری و ناتوانی تنها بمونن؟! مگه بچه میاد که پرستار مادر باشه؟
    • delaram IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
      6 0
      اون بچه هم از محبت و امکاناتی برخوردار میشه که اگه فرزند خونده نمیشد اون هارو نداشت یه رابطه ی 2 طرفست
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    27 0
    به رسمیت شناختن دختران مجرد در این قانون بسیار انسانی بود. عالیه.
  • آیسان IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    9 1
    خوبه موفق باشید
  • سامان IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 16
    ولی این تبعیض بر علیع مردانه و مردان مجرد هم باید این حق حضانت کودک را داشته باشند و اگر نه بنیان خانواده از هم می پاشه البته زنان مجرد هم خیلی به خود روحیه ندهند چون تبصره خیلی زیاد داره و باید ملک به اسم بچه بشه و ... که معمولا زنان مجرد توانایی این کارها را در عمل ندارند.
  • اوین RU ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    22 0
    چقدر عالی من دختری 30 ساله ام که از لحاظ مادی در وضعیت بسیار بالایی به سر میبرم و کار بسیار پر درامدی نیز دارم و فعلا قصد ازدواج ندارم اما همیشه ارزو داشتم ایران هم مثل بسیاری از کشورهای دیگه این قانون رو وضع کنه حتما من یه کودکی رو به فرزندی قبول خواهم کرد چون واقعا زیبایی یه ازدواج قبل از همه چیز به حس قشنگ مادریه.بسیار بسیار قانون عالیه.
  • پارمیدا A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    9 1
    سوال دارم چه شرایطی باید داشته باشیم که بچه بهمون بدن مثلا ازلحاظ مالی باید چی داشته باشیم