روز گذشته اعلام شد که کمیته‌ای در سنای آمریکا در راستای تحریم‌های جدید این کشور قرار است اشیای باستانی ایران در موزه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا را توقیف کند.

زهرا تالانی: مطابق گزارش‌ها اگر این پیشنهاد به قانون تبدیل شود، الواح‌ هخامنشی و آثار باستانی ایران از دانشگاه‌ها و موزه‌ها ضبط خواهند شد و در حراجی‌ها به مزایده گذاشته می‌شوند.
در همین باره با نقوی حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس گفت وگویی را انجام دادیم. وی می گوید: ایران برای بازگرداندن الواح هخامنشی از شیکاگو در دادگاه عالی آمریکا پیروز شد و قرار بود این اشیا تا ابتدای فروردین امسال به کشور بازگردانده شوند اما معلوم نیست چرا این اتفاق هنوز نیفتاده است.


همانطور که اطلاع دارید دیروز عنوان شد کمیته‌ای در سنای آمریکا لایحه پیشنهادی را برای فروش و حراج آثار و اشیای باستانی ایران که در موزه‌ها یا دانشگاه‌های آن کشور نگهداری می‌شوند تصویب کرد.از آنجایی که شما رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس که وظیفه آن کمک به بازگرداندن آثار تاریخی و باستانی ایران که در حراجی‌ها و موزه‌های خارج از ایران فروخته یا به حراج گذاشته می‌شوند هستید در اینباره چه تصمیمی گرفتید؟
به نظر می رسد که ایالات متحده برای اعمال فشار بیشتر بر ایران دست به این اقدام زده است. ایران برای بازگرداندن الواح هخامنشی از شیکاگو در دادگاه عالی آمریکا پیروز شد و قرار بود این اشیا تا ابتدای فروردین امسال به کشور بازگردانده شوند اما معلوم نیست چرا این اتفاق هنوز نیفتاده است.


یعنی اشیایی که که در دادگاه حکم بین‌المللی آنها به نفع ایران صادر شده است را نمی توانند بفروشند؟
در مورد اشیایی که حکم بین‌المللی آنها به نفع ایران صادر شده است آمریکا و هر کشور دیگری موظف به بازگرداندن آنها به ایران هستند و حتی درصورتی که این اشیا در حراجی‌ها عرضه شوند نیز پلیس بین‌الملل باید آنها را به نفع ایران مصادره کند و به کشور بازگرداند.


شما قرار نیست در مجلس اقدامی انجام دهید؟
ابتدا کمیته مطالبات ملی در مجلس باید ابتدا از جزئیات متن این لایحه مطلع شود و بداند که این لایحه کدام‌یک از اشیای تاریخی و باستانی ایران را هدف قرار داده است، اما حتی اگر اشیای ایرانی نیز به حراج گذاشته شوند جمهوری اسلامی تمهیداتی اندیشیده تا با حضور در حراجی‌ها و خریداری اشیا بتواند آثار باستانی و تاریخی ایران را به کشور بازگرداند.


به نظر شما وظیفه سازمان میراث فرهنگی در این زمینه چیست؟
نمی دانم چرا سازمان میراث فرهنگی هنوز اقدامی برای بازگرداندن آثار ایرانی که دادگاه عالی آمریکا حق مالکیت آنها را به ایران داد انجام نداده است .


شما توضیحی از سازمان نمی خواهید؟
چرا، به زودی کمیته مطالبات ملی مجلس این سؤال را از سازمان میراث فرهنگی مطرح خواهد کرد تا دلیل تعلل مشخص شود.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    27 3
    از قوهقضاییه آمریکا واقعا بعید اجازه چنین کاری رو به گروهای افراطی بده اگه چنین کنه به نظرم تیر خلاث به حیثیت خودش زده آمزیکه اگه همه چیزش بد باشه قوه قضاییه واقعا مستقلی داره لااقل از همه جای دنیا بهتر اگه اینکارو کنه دیگه برای من که اعتباری نداره
  • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    18 0
    چه دل خجسته ای داره؟؟؟ عمرا اگه بتونن!!! البته انسان به امید زندس..........
  • سحر* IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    26 2
    اونها همون مال کشور خودمون آخه چرا باید بریم از کشور غریبه اونم تو حراجی بگیریمشون..........واقعا که
    • 1 IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      17 1
      بگیریم نه بخریم دوست من.واقعا جای تاسف داره میراث خودمون رو باید بخریم تازه اونم تو حراجی به قیمت بالا
    • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      5 0
      خب اونا بابتش به قاچاقچی ها پول دادند.اینم سوال داره؟؟؟
    • سحر* IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      2 1
      منظور من این بود که اونها که همشون مال خودمونن چرا باید از کشورهای غریبه پسشون بگیریم؟؟ در جواب به بدون نام هم باید بگم چراباید تمام میراث با ارزش کشورمون دزدیده بشه؟؟؟وگرنه دلیلشو همه میدونن
  • بدون نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    13 1
    دادگاه عالی آمریکا یک دادگاه فدرال است نه بین المللی. بنا به فرض هم اگر قضیه در دیوان بین المللی دادگستری مطرح شود که بسیار بعید است، دولت ما در موارد متعددی آراء این دیوان را اجرا نکرده است و بنابراین آمریکا هم می تواند اجرا نکند به دلیل تقابل. در ثانی اگر ما در مزایده این اموال شرکت کنیم به معنای آن است که انتقال غیر قانونی (به زعم خودمان) این اموال را به رسمیت شناخته ایم!!! ای کاش دو نفر حقوقدان مجرب آنجا می گذاشتند نه یک نفر که فرق میان دادگاه فدرال و بین المللی را هم نمی داند ...
    • بدون نام IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      0 1
      داداش در مزایده شرکت نمیکنه یه نفرو که خارجیه میذاره اون شرکت میکنه بعد میده به اینا اونم یواشکی . اینجوری ثابت نمیشه حداقل اموال حفظ میشه بعدش هر وقت غیر قانونی اعلام شد پول ایرانو پس میدن به همون اقایی که اجیر شده که اونم اموالو پس بده که در مراسم سوری اونم پس میده .البته ایران بهش میده که پس بده اونا هم به ایران بدن به همین سادگی
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    9 3
    دزدی در روز روشن! فیلمش فردا در هالیوود در میاد که چهارتا ایرانی (تروریست بقول خودشون) که توی فیلم معلوم هم نیست عرب هستند یا ایرانی قراره بیان موزه های آمریکا را منهدم کنند و به امنیت ملی آمریکا آسیب بزنند و مأموران دولتی آمریکا در دقیقه 90 جلوشونو می گیرند! اینجوری دزدی بزرگ آمریکا و توقیفشو کاملا قانونی به خورد ملل جهان میدن.تازه مردم ما هم میرن فیلم را می بینند و به به و چه چه می کنند.دوستان خواهشا نگید که این مدلی نیست که خیلی تکرار شده این قضیه!
    • بدون نام IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      0 1
      ادم یاد فیلم 24 میافته که خیلی زیرکانه ساخته شده
  • امیررضا IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    11 26
    ذات آمریکایی با دزدی و غارت و جنایت همراه است آمریکا با قوم کشی و دزدی آمریکا شد مگر غیر از این است؟
  • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    8 0
    واقعاً چه دانشمنداني داريم؟ يكي ميخواد در حراجي ميراث خودمان را از بيگانه بخره و اون يكي كه مسئول اين ميراث هست نشسته و تماشا ميكنه .
  • كامياب IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    1 2
    اين يجور دزدي مدرنه كه از طرف دائيه دار دموكراسي انجام ميشه اون الواح هرجا باشن و دست هركسي باشن هوييتشون از بين نميره
  • محمد IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    1 0
    اونوقت ميدونيد اگه بدونند ايران ميخواد اين عتيقه هارو به هر قيمتي بخره چه بازار سياهي راه ميافته و تو كورس قيمتها، دلالها قيمتهاي الكي ميدند تا نرخ خريد ايران بالاتر بره؟ به نظر من اشياي ايراني هر جاي دنيا باشه ايراني شناخته ميشه و مثل سفراي ما ميمونند كه گوياي فرهنگ ماهستند بهتره به جاي اين همه هزينه (كه فقط درجاي خودش درسته) به فكر به دست آوردن يادگارهاي مادي و معنوي امروزي براي آيندگانمون باشيم