۰ نفر
۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۷

تهران امروز نوشت:

اعتیاد در جامعه ایرانی هر روز شکل و شمایل جدیدتری پیدا می‌کند. نکته‌ای که مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور قبلا از یک نوع دیگر آن خبر داده بود.


او نسبت به شیوع انواع جدید مواد اعتیادآور از جمله مواد محرک و داروهای بدنسازی (استروئیدهای آنابولیک) در باشگاه‌های بدنسازی که بخشی از اعتیادهای نوظهور را تشکیل می‌دهند، هشدار داده بود و حالا مدیر گروه درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یک خبر جدید می‌دهد: «مصرف این داروها، نوع جدیدی از اعتیاد را شکل داده است که از نظر ویژگی‌های روانی، مشابه دیگر انواع اعتیاد است.» دکتر روشن پژوه در مورد سوء مصرف داروهای بدنسازی گفت: «مصرف این داروها نوع جدیدی از اعتیاد را شکل داده است که از نظر ویژگی‌های روانی، مشابه دیگر انواع اعتیاد است.»


او با اشاره به فراگیر شدن میزان استفاده از داروهای بدنسازی در کشور گفت: «درحال حاضر موج قهرمانی در جامعه به چشم می‌خورد که در اثر تبلیغ الگوهای قهرمانی شکل گرفته و به‌دنبال آن تعداد باشگاه‌های ورزشی هم در حال افزایش است. این در حالی‌است که بستری برای آموزش صحیح و انجام فرآیندهای پیشگیرانه در این زمینه ایجاد نشده است و جوانی که تحت تاثیر این مجموعه عوامل قرار می‌گیرد و آموزش‌های لازم را دریافت نمی‌کند، در برابر پیشنهادهای نامناسب در زمینه سوء مصرف هورمون‌های بدنسازی قرار گرفته و به سمت مصرف این مواد گرایش می‌یابد.»

 


مصرف هورمون‌های بدنسازی باعث افزایش‌سکته قلبی می‌شود

مدیرگروه درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه این هورمون‌ها از جنس هورمون‌های جنسی مردانه هستند که باعث رشد عضلات، حجیم و پیچ در پیچ شدن آنها شده و «استروئید آنابولیک» نامیده می‌شوند، هشدار داد: «سوء مصرف این هورمون‌ها باعث اختلال در سیستم توزیع هورمون بدن و بروز سرطان و اختلال در کلیه دستگاه بدن می‌شود.»


روشن پژوه همچنین با هشدار نسبت به بروز سکته قلبی در افرادی که این مواد را مصرف می‌کنند، تاکید کرد: هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) باعث افزایش احتمال سکته قلبی در بدن می‌شوند و افرادی که این هورمون‌ها را مصرف می‌کنند خود را در معرض حملات قلبی و عروقی قرار می‌دهند. وی در ادامه با هشدار نسبت به اختلالات روانی که استروئیدهای آنابولیک ایجاد می‌کنند، عنوان کرد:


او در ادامه حرف‌هایش با تاکید بر اینکه مصرف‌کنندگان استروئید‌های آنابولیک از نظر ویژگی‌های روانی مشابه دیگر معتادان هستند، گفت: «در استفاده از استروئیدهای آنوبولیک فرآیند روانی طی می‌شود که با دیگر اعتیادها ویژگی‌های مشترکی دارد. ورزشکاری که استروئید مصرف می‌کنند با دانشجویی که شب امتحان برای نمره ریتالین می‌خورد و فردی که برای آرامش و حل مسئله، مصرف مواد را تجربه می‌کند، از نظر روانی مشابه است.» روشن پژوه در ادامه با بیان اینکه هدف و انتظار این افراد از مصرف متفاوت است، تصریح کرد: ورزشکاری که دچار سوء مصرف استروئید‌های آنابولیک می‌شود، به جای کسب مهارت تمرین کردن و طی کردن فرآیند قهرمانی تا رسیدن به نتیجه مطلوب، هورمون مصرف می‌کند.
30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    7 0
    واقعا استروئيدها با دوزي كه براي بدنسازي تجويز ميشه اعتياد آوره. يه مدت كه ميزني احساس عالي داري هر وزنه اي كه بخواي ميزني، اما قطع كه ميشه هم انرژيت مياد پايين هم به خاطر كاهش سطح تستسترون طبيعي بدن احساس افسردگي شديد به آدم دست ميده و دوباره دوست داري استفاده كني ازشون. من تجربه اين كار رو داشتم. البته شايد شدتش مثل مواد مخدر نباشه من كه به راحتي بعد از اينكه متوجه شدم چقدر ضرر داره گذاشتم كنار. يه مدت بدن ضعيف ميشه بعد بر ميگرده با حالت اولش.
    • نيما IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      0 0
      با نظر دوستم كاملا موافقم اصلا اعتياد آور نيست ولي خيلي مضره واقعي زيبايي ظاهر به قيمت از دست دادن اعضا داخلي بدن؟ منم يه دوره كوتاه استفاده كردم ولي با تحقيق و مضرات بيشمارش براحتي گذاشتم كنار بدون اينكه دوباره آدمو وسوسه كنه پس اعتياد آور نيست
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    17 1
    شخصا مشاهده کرده ام که بیش از 20 سال پیش نیز در باشگاههای بدنسازی داروهای استروئید مثل نقل و نبات فراوان و مصرف میشد و در باشگاهها و ناصر خسرو علنن عرضه میشد. پدیده جدیدی نیست ولی تا کنون سعی شده مضرات و عملکرد این داروها را به صورت غیر کلیشه ای به جوانان و ورزشکاران آموزش داده شود. چه اقداماتی از جانب تربیت بدنی و معلم های ورزش در مدارس , دبیرستانها یا دانشگاها و یا رسانه ها تا کنون انجام گرفته؟
  • نيما IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    29 0
    اگه واقعا به فكر سلامت جوانها در باشگاهها هستيد بيائيد در ايران هم مثل ديگر كشورها اجازه افتتاح نمايندگي رسمي مكملهاي غذايي مثله:muscletech,gaspari,musclenutrition,bsn,... را صادر كنيد اونوقت سيل عظيم استفاده كننده از اين استروئيد ها ميان سمت مكملهاي غذايي كه همگي تائيديه fda رو دارن.تا كي بايد مكمل قاچاق اونم تقلبي اونم پر شده در چين بياد ايران چرا مسئولان وزارت بهداشت كاري نميكنند؟
  • بدون نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    1 0
    متاسفانه ماهیت ورزش بدنسازای با سوء استفاده از آندروژن‌ها گره‌ خورده. در همه جای دنیا هم این مسئله وجود داره. باید با فروشنده‌ها و وارد کننده‌های این مواد برخورد بشه. بیشتر آندروژن‌هایی که در بدنسازی استفاده میشه (وینسترول، پریموبولان و...) به غیر از دو یا سه تا (ناندرولون، تستسترون انانتات) اصلاً کاربرد دارویی ندارند و در هیچ شرکت معتبر دارویی تولید نمیشه. اکثراً در لابراتوارهای زیرزمینی در تایلند و چین و پاکستان ساخته میشن. معلوم نیست چی میریزن توش. خیلی هاشون که فقط روغنن و خیلی هام فقط تستسترون ساده! الان اکثر فروشنده‌های مکمل استروئید هم می‌فروشن.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    0 0
    همه اینها به خاطر وجو به اصطلاح مریبیان بی سواد و کم سوادی هست که توی این باشگاه های بدنسازی نشستن و هرکس که برای چند کیلو بیشتر کردن وزن یا کم کردن وزن بهشون مراجعه میکنه رو به سیل انواع مکملها و داروهای که دارن میبندن و از نااگاهی اون کسی هم که پیش این افراد برای راهنمایی میرن هم ناشی میشه این همه لیسانسه تربیت بدنی تو کشور داریم در حالی که محل کار این افراد باید توی باشگاه ها باشه ولی کسایی که کمترین سوادی از علوم اناتومی و فیزولوژی ندارن با گذراندن یه کلاس یه هفته ای مربیگری که صرفا برای درامد زایی فدراسیونه یه مدرک مربیگری میگیرن