«سازمان شانگهای به سرعت تبدیل به یک قطب سیاسی و امنیتی می‌شود.»

این جمله هنگامی از زبان محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان در پاویون فرودگاه امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران ‌بیان شد که وی از سفر روسیه باز می‌گشت. احمدی‌نژاد چندی پس از اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم به دعوت همتای روسی خود برای شرکت در نهمین اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای عازم «یکاترینبورگ» روسیه شد. ایران در حالی در این اجلاس شرکت می‌کرد که شش راهکار کشورمان برای این اجلاس همراه رئیس‌جمهور بود و به این ترتیب ایران به عنوان عضو ناظر اجلاس در کانون توجه اعضای اصلی قرار گرفت. اما این بار قرار است محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور خبرساز اجلاس آینده این سازمان باشد. رحیمی که روز جمعه به پیام نخست‌وزیر چین به مناسبت انتصاب وی به سمت معاون اولی رئیس‌جمهور ایران پاسخ داد سه‌شنبه هفته جاری به پکن می‌رود تا نماینده ایران در اجلاس نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای چین باشد.

اجلاس نخست‌وزیران شانگهای
اجلاس نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای چهارشنبه هفته جاری با حضور نخست‌وزیران کشورهای عضو و ناظر در پکن پایتخت چین برگزار می‌شود. نخست‌وزیران و معاونان رؤسای جمهور عضو این سازمان در خصوص روند اجرای تصمیمات نهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که خردادماه امسال در شهر یکاترینبورگ روسیه برگزار شد، بحث و تبادل نظر می‌کنند. معاون اول رئیس‌جمهوری در حاشیه این اجلاس با همتایان خود درخصوص مسایل و روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی نیز دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند. آبان سال گذشته نیز پرویز داودی معاون اول سابق احمدی‌نژاد در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان شرکت کرد.

سازمان همکاری شانگهای
سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 با مشارکت کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، ‌قرقیزستان، ‌تاجیکستان و ازبکستان آغاز به کار کرد. این سازمان به نوعی ترکیبی جدید از سازمان شانگهای 5 است که در سال 1996 تأسیس شده بود ولی نام آن بعد از عضویت ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای تغییر داده شد. کشورمان در سال 2005 همزمان با کشورهای پاکستان و هند پس از مغولستان به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شد. سازمان شانگهای که عمدتاً با اهداف امنیتی و سپس سیاسی و در درجات بعد نظامی و اقتصادی در برابر محور غرب تشکیل شده است در سالهای اخیر موفقیت‌های شایان توجهی در زمینه مقابله با جهان تک قطبی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم بدست آورده است. ایران از زمان حضور در این سازمان به عنوان یک عضو ناظر مؤثر در تمامی اجلاس‌ها شرکت فعالانه داشته است که این امر به نزدیک‌تر شدن عضویت کشورمان در این سازمان کمک بسیار می‌کند. عضویت ایران در این سازمان و رایزنی با کشورهای مهم عضو آن نظیر چین و روسیه در هدایت مسیر پرونده هسته‌ای ایران قابل توجه بود تا آنجا که به اعتقاد بسیاری از تحلیگران و کارشناسان شکاف بین کشورهای گروه 1+5 یکی از دستاوردهای این عضویت است.

سازمان همکاری شانگهای از آمریکا خواسته‌است که پایگاهها و نیروهای نظامی خود را از خاک تمام کشورهای عضو خارج سازد. پس از این درخواست، دولت قرقیزستان رسماً از آمریکا درخواست کرد که برنامه خروج نیروهای آمریکایی و تعطیلی پایگاه هوایی نظامی K-2 را از این کشور را سریعاً تهیه و اعلان کند. هرچند این سازمان تأکید کرده است که برنامه‌ای برای تبدیل شدن به یک سازمان نظامی ندارد ولی مانورهای مشترک کشورهای عضو و ناظر آن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

افق ایران در سازمان شانگهای
نقش محوری کشورمان در اجلاس‌های مختلف این سازمان بر کسی پوشیده نیست. حضور ایران در تمامی دوره‌ها مورد استقبال شدید کشورهای عضو قرار گرفته است. در آخرین اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای که در روسیه برگزار شد محمود احمدی‌نژاد شش پیشنهاد برای ایفای نقش این سازمان در حل معضلات اقتصادی و مناقشات سیاسی منطقه ارائه داد که مورد استقبال قرار گرفت. هرچند ایران به صورت رسمی درخواست عضویت به این سازمان نداده است ولی در اجلاس گذشته این امر از سوی رئیس‌جمهور کشورمان تأکید شد. وی در جمع سران حاضر در این اجلاس تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باتوجه به جایگاه ژئوپلتیک و ژئواکونومیک در منطقه بویژه با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود آمادگی دارد همکاریهای خود را با سازمان همکاریهای شانگهای و کشورهای عضو گسترش داده و تعمیق بخشد. حضور ایران به عنوان عضو دائم آن باعث ارتقاع منزلت امنیتی کشور و تحکیم روابط دیپلماتیک با کشورهای عضو خواهد شد که به نظر باید از این فرصت بهره کافی کرد. نقش روسیه و چین به عنوان متحدان خارجی ایران در پذیرفتن کشورمان در این سازمان محوری است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19816

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =