ضعف یادگیری دانش‌آموزان در مدرسه‌؛ «محتوای کتاب‌های درسی مورد علاقه دانش‌آموزان نیست»/ «مدارس جذابیت ندارند، معلم‌ها انگیزه»

یک معلم تراکم بالا در کلاس‌ها، آموزش نامناسب معلمان، نامناسب بودن محتوای کتب درسی و بی‌علاقگی دانش‌آموزان به این محتوا و همچنین ناامیدی نسبت به آینده در جامعه را از جمله دلایل فقر یادگیری در دانش آموزان عنوان کرد و گفت: در بلند مدت نیاز است بودجه لازم برای آموزش معلمان، افزایش کیفیت سیستم آموزشی، تغییر کتب درسی و غیره به آموزش و پرورش اختصاص یابد، اما بودجه فعلی این وزارتخانه فقط به اندازه حقوق معلمان است.

زهرا اکرمی: فقر یادگیری یکی از چالش‌های نظام آموزش و پرورش در ایران است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این در حالی است که دانش‌آموزانی که دچار فقر یادگیری هستند تفاوت چندانی با کودکان بازمانده از تحصیل ندارند.

اخیرا هم معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفته که طبق گزارش بانک جهانی از ۸۰ درصد کودکی که امکان حضور در مدرسه را پیدا می‌کنند، ۲۵ درصد با فقر یادگیری مواجه هستند. به عبارت بهتر، ۴۰ درصد کودکانی که وارد مدرسه می‌شوند، به فقر یادگیری دچار هستند.

ضعف یادگیری دانش‌آموزان در مدرسه‌؛ «محتوای کتاب‌های درسی مورد علاقه دانش‌آموزان نیست»/ «مدارس جذابیت ندارند، معلم‌ها انگیزه»

ازمحتوای کتاب‌های درسی تا امید به آینده

زهرا خماریان، معلم، در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره دلایل فقر آموزشی در کشور، گفت: یکی از علت‌های اصلی فقر یادگیری دانش‌آموزان، سیستم ضعیف آموزش و پرورش است؛ چراکه معلمان آموزش خوبی نمی‌بینند، تعداد دانش‌آموزان و تراکم در کلاس‌ها بالا است و به دلیل درگیری‌های بالای خانواده‌ها با مسائل مختلف، به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار، کمتر نمی‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند. از طرف دیگر محتوای آموزشی کتاب‌ها زیاد است و معلم‌ها وقت کافی برای جا انداختن مطالب به همه دانش آموزان ندارد.

او با بیان اینکه در دوره آموزش مجازی به دلیل کرونا یا آلودگی هوا، هیچ کس راهی برای جبران عقب ماندگی آموزشی دانش آموزان نداشت، تصریح کرد: در مواردی شاهد هستیم دانش آموزان حتی در دوره دبیرستان اطلاعات اولیه درست را هم ندارند یا پایه ریاضی آن‌ها بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه تحولات اجتماعی سال‌های اخیر باعث شده دانش آموزان امیدشان را نسبت به آینده از دست بدهند، گفت: دانش آموزان امید و اعتماد به نفس برای ایجاد تغییر را از والدین می‌گیرند. از طرف دیگر محتوای کتاب‌های درسی هم مورد علاقه دانش آموزان نیست و این موضوع مقاومت ایجاد می‌کند و واکنش بچه‌ها هم این است که به مدرسه بی میل باشند و کمتر یاد بگیرند. در پایه‌های بالاتر که دانش آموزان در دوره بلوغ هستند و شاهد تضادهای موجود در جامعه، خانواده و مدرسه می‌شوند هم این وضعیت تشدید می‌شود.

خماریان با بیان اینکه همه آمار ترک تحصیل را می‌بینیم اما در اصطلاح کک هیچ کس نمی‌گزد(کنایه از بی‌تفاوت بودن)، تصریح کرد: ما آینده بچه‌ها را می‌کشیم، اما هیچ مسئولی به جز فعالان صنفی و معلمان و کسانی که دغدغه آموزش دارند کاری انجام نمی‌دهند و به هشدارها توجهی نمی‌کنند. حتی در موارد زیادی به این دلیل که درصد افت تحصیلی بیشتر نشود، فقط نمره قبولی به دانش آموزان داده می‌شود و صورت مسئله پاک می‌شود.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از وضعیت فقر یادگیری به تفکیک مدارس دولتی و غیر انتفاعی یا مناطق برخوردار و کم برخوردار وجود ندارد، گفت: اما نتایج کنکور نشان می‌هد مدارس غیرانتفاعی که امکانات خاص دارند، درصد قبولی بالاتری دارند. اما بعضی مدارس غیرانتفاعی هم فقط جنبه تجاری دارند، از معلمان متخصص استفاده نمی‌کنند و نمرات کیلویی به دانش‌آموزان می‌دهند. حتی در مواردی دانش آموزانی که از مدارس غیرانتفاعی به دولتی می‌آیند وضعیت آموزشی بدتری دارند. بنابراین ارائه آمار در این رابطه نیاز به بررسی دارد.

این معلم با بیان اینکه راه حل فوری برای حل این معضلات وجود ندارد، اظهار کرد: در بلند مدت نیاز است بودجه لازم برای آموزش معلمان، افزایش کیفیت سیستم آموزشی، تغییر کتب درسی و غیره به آموزش و پرورش اختصاص یابد. اما بودجه فعلی این وزارتخانه فقط به اندازه حقوق معلمان است و کار خاصی نمی‌توان با این ارقام انجام داد.

ضعف یادگیری دانش‌آموزان در مدرسه‌؛ «محتوای کتاب‌های درسی مورد علاقه دانش‌آموزان نیست»/ «مدارس جذابیت ندارند، معلم‌ها انگیزه»

تاثیر آموزش ناکارآمد دوران کرونا بر فقر یادگیری دانش‌آموزان

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس حوزه آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه فقر آموزشی فقط مختص ایران نیست، گفت: بعد از آموزش آنلاین در دوران کرونا، نظارت و ارزیابی درستی از دانش آموزان وجود نداشت و در این مدت آموزش حتی در کشورهایی که امکانات خوبی در حوزه آموزش آنلاین داشتند، ناکارآمد بود. اما کشورهای پیشرو این ناکارآمدی را ترمیم کردند.

وی با بیان اینکه امکان بررسی این موضوع با پژوهش وجود دارد و مشاهدات معلمان هم فقر یادگیری را تایید می‌کند، تصریج کرد: جدا از تاثیر وضعیت آموزش در دوره کرونا، آموزش در ایران ناکارآمدی‌های دیگری هم دارد؛ از جمله اینکه محتوای آموزشی به درد دانش آموزان نمی‌خورد، مدارس جذابیت لازم و معلمان انگیزه ندارند. این عوامل کنار هم منجر به فقر یادگیری شده است.

نیک نژاد با بیان اینکه مشخص است دانش آموزانی که در دوران کرونا با آن ناکارآمدی‌ها مواجه بودند در چه سطح تحصیلی هستند، گفت: در کشورهای پیشرفته بعد از کرونا با یک فرآیند آزمون و خطا سعی شد آموزش‌ها کارآمدتر شود و وضعیت اصلاح شود. اما کسی پیگیر این دانش آموزان نیست و کاری برای بهبود وضعیت آموزشی آن‌ها انجام نشد و این دانش آموزان رها شدند، چراکه آموزش و پرورش هزار و یک مشکل دارد و آموزش در اولویت این نهاد نیست. آموزش و پرورش گرفتاری‌های ساختاری، دعواهای جناحی و سیاسی و ناکارآمدی‌های فراوان دارد، بودجه کافی ندارد، مدارس دچار مشکلات متعدد و معلمان ناراضی هستند. این وضعیت باعث شده اگر هم کسی بخواهد قدمی برای بهبود وضعیت آموزش بردارد با مشکل مواجه شود.

این کارشناس آموزش با بیان اینکه برای حل این مشکلات در کوتاه مدت راه حل‌های تجربه شده وجود دارد، گفت: اما حل این وضعیت در بلند مدت به مقدماتی نیاز دارد. برای مثال افزایش بودجه بخش آموزش، توجه بیشتر به محتوای کتب درسی، کاهش حجم کتاب درسی با حذف مباحث غیرکاربردی و گریزاننده، توجه به وضعیت معلمان و بهینه‌سازی کلاس‌ها از جمله ملزوماتی است که باید در بلند مدت انجام شود. این فرآیند ممکن است یک تا دو دهه طول بکشد، اما نتیجه خواهد داد. البته این مباحث از دو دهه پیش مطرح بوده، اما کسی توجه نکرده، وگرنه امروز با این بحران‌ها در حوزه آموزش مواجه نبودیم.

۲۳۳۲۳۳

کد خبر 1987133

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 130
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • . IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    140 6
    دیگه درست نمیشه
  • ناشناس IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    دقیقا درسته محتوای کتاب های درسی سلیقه ای شده و از اون طرف اختصاص دادن سهمیه های سرسام آور به کنکور بچه ها رو ناامید کرده
  • . IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    154 7
    کار از کار گذشت
  • امیر IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    157 3
    سلام، نفوذ در آموزش و پرورش از دهه هشتاد کلید خورد تا جامعه ما یک جامعه بی سواد شود
  • محمدرضا IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    181 8
    به عنوان معلم و دبیر حسابی تایید می کنم محتوا نه تنها جذب کننده نیست بلکه دور کننده تر هست برای دانش آموز!
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    سلام خبر آنلاین،‌جایگاه رسانه ها (مانندخبرآنلاین) پمپاژ خبر ناامیدی است؟ دغدغه رفع مشکلات کشور ما را بر آن می دارد که فقط به نشر خبر خام اکتفا نکنیم. مسوولیت رسانه ای ایجاب می کند که کارشناس خبری، بعد از تشخیص درست مسایل حساس جامعه، راجع به راه های برون رفت و ابتکارات جبرانی به عمل آمدهُ مطلب تهیه کرده و برای تقویت هم افزایی جامعه، متونی راهگشا ارایه نماید. خبرآنلاین، کارشناس مسول رسانه به خوبی می داند، انتشار خبرهای خام در حوزه های حساس اجتماعی و آموزش و پرورشی و ...، تبعات اجتماعی متعدد لاینحلی دارد.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    107 5
    به جز این معلم ها برگه امتحانت را شکم سیری تصحیح می کنند پارسال امتحان نهایی دهم یازدهم دوازدهم اصلا خوب تصحیح نکردند یک نمره همینجوری برای خودشون رد کردن چرا با سرنوشت ما بازی می کنید این کنکور هم شده جیب زدن از پول مرم
  • ۰ IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    107 2
    این کنکور هم شده جیب زدن از پول مردم
  • . IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    57 1
    کار از کار گذشت
  • K IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    67 3
    مشکل این نیست شما فکرشو بکنید یه دانش آموز راهنمایی/دبیرستانی همه ی هفته ها 2 3 امتحان داشته باشه 10 کتابو بخونه همشم ۲۰ بشه واقعا توقعات خیلی بالاس اونایی که معدلشونم ۲۰ میشه از خواب و خوراک خودشون زدن برای درس خودم هشتمم پارسال معدلم ۱۹.۷۱ شد امسال نمیدونم چرا بی انگیزه م
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    97 2
    چرا مدرسه ها به جای آموزش دادن دنبال حفظیات بچه ها و نمره دادن هستند.
  • ص.س IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    85 3
    ا...بعضی کتب درسی ابتدایی خط بسیار ریزی دارند ۲...بعضی از کتب درسی نیازمند پاسخ به سوالات است مثل ریاضی وعلوم که متاسفانه جای کافی ندارد هرچند فضای خالی میگذارند اما نسبت به خطوط کتاب حتی جای جواب نیست نتیجه ، دانش آمو ز پاسخها را درهم وقاطی مینویسد و بعدا حتی حوصله ندارد به آن نگاه کند. ۳...دروس قرآن وریاضی ابتدایی بسیار سخت ودرهم است و مسیر مشخصی ندارد و وبسیار قاطی است و دانش آموز کلافه میشود وقاطی میکند بعضی معلم ها هم مهارت کافی ندارند .که به تدریس ها مسیر معین ومشخصی بدهند . ایکاش صدایمان به گوش افراد دست اندرکار میرسید تا حداقل به کمک والدین یا معلمین دلسوز اصلاحاتی انجام شود .تا اینقدر بچه های بیسواد یا کم سواد تحویل جامعه نشود.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    108 5
    به نظرم خودشون میخوان وضعیت همین باشه
  • م IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    132 8
    وقتی بودجه ۲۲۵ میلیاردی رو به کلینیک بی حجابی و چیزهای بدر نخور اختصاص میدین چه توقعی دارید اینا اصل ول کردن به فرع چسبیدن چرا دولت برای آموزش و پرورش هزینه نمیکنه
  • محبوبه IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    75 3
    فقط تاهشتم دانش اموزا انگیزه درس خوندن دارن بعد اون دیگه ن.باید یه فکری برابعدش کرد
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    40 3
    فقط تاهشتم دانش اموزا انگیزه درس خوندن دارن بعد اون دیگه ن.باید یه فکری برابعدش کرد
  • . IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    26 1
    عجبببببب
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    33 2
    سخت شده
  • مازیار IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    73 2
    واقعا تاثیر معدل نهایی ازدهم باعث شده فقط بچه‌ها مدام استرس داشته باشندواکثرا بچه‌ها ناامید وبی انگیزه شدن وهیچ لذتی از درس خوندن ویادگیری نمی‌برند.خدا به داد بچه‌ها مون برسه
  • Omid IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    69 2
    سلام و خسته نباشید. من خودم رشته یازدهم الکترونیک هنرستان هستم. از مدرسه 17 شهریور که تو اردبیل .. تجهیزات کارگاه کم و خرابه انگار ماله زمانه شاهه. کارگاه کامپیوتر همه ی کامپیوتر ها ماله 100 سال پیشه همه ضعیف و خراب و ایراد دار. هر هفته حداقل از 5 درس امتحان داریم اصلا وقت نمیشه بخوایم نفس بکشیم... معلمای درسایی مثل تاریخ و انسان محیط زیست و دینی و... هم فقط بلدن 20 30 تا سوال با جواب 3 خط به بالا بدن. من خودم به شخصه تو حفظیات به شدت مشکل دارم و اصلا توانایی حفظ مطالب رو ندارم.. بخصوص که تو این رشته کنکور نداره و نمره کنکور از معدل 3 سال حساب میشه.. خب من الان باید چه گلی به سرم بمالم. عملا همه چیز تأیین شده که من باید کارگر بشم. من دوست دارم حداقل تا لیسانس به تحصیلاتم ادامه بدم ولی با این شرایط شک دارم دانشگاهم قبول بشم
  • اوجیا IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
    109 9
    مدارس خیلی وقته شکنجه گاه دانش آموزان شده. فقط مدارس غیردولتی خوبه اونم چون پول میگیرن