شب گذشته6 نامزد حضور در مجلس نهم از گروه های مختلف سیاسی در یک برنامه تلویزیونی که در دو بخش اجرا شد درباره مهم ترین مسائل انتخاباتی کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرآنلاین، سید مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت، علی مطهری عضو جبهه صدای ملت و حسین فدایی آشتیانی عضو جبهه متحد اصولگرایان، شب گذشته در برنامه تلویزیونی پارک ملت درباره ابعاد مختلف انتخابات و همچنین مسائل اقتصادی پیش روی مجلس نهم بحث و تبادل نظر کردند.
وقتی رئیس جمهوری می گوید قانون را اجرا نمی کنم نماینده نباید سوال بپرسد؟
در این برنامه علی مطهری با بیان این که ایران تا زمانی که به آرمان فلسطین پایبند است تحت فشار دشمنان خواهد بود، گفت: دشمنان ما را رها نمی کنند و فشار انرژی هسته نیز ناشی از مسئله فلسطین است.
وی مشکل اقتصاد را ضعف مدیریتی و بی ثباتی خواند و افزود: این مسئله مربوط به دولت خاصی نیست و در تمام دولت ها بوده است.
گزیده سخنان مطهری را در ادامه می خوانید:
×   روزی که مردم انقلاب کردند آرمان هایی همچون عدالت اجتماعی، آزادی،‌استقلال، اخلاق و معنویت و پیوند اقتصاد و معنویت محطر شد و هم اکنون ما باید به این آرمان ها باز گردیم.
×   در ایران الگوی اقتصادی مشخصی همچون برنامه های پنج ساله و اصول اسلامی وجود دارد و مشکل ما این است که این برنامه ها به خوبی اجرا نمی شود و هر دولت آن ها را سلیقه عملیاتی می کند.
×   مشکل اساسی ایران در 10 سال آینده اقتصاد نیست؛ آیا هم اکنون وضعیت فرهنگ و اجتماع مناسب است؟ اقتصاد بخشی از مشکل ها است اما تمام آنها نیست و ما در زمینه های مختلف همچون اقتصاد،‌فرهنگ، اجتماعی و سیاست مشکل داریم.
×   مسائل اقتصادی همواره مهم بوده است، شرایط تحریمی نباید عاملی شود تا از حوزه های دیگر غافل شویم.
×   نمایندگان باید با کمک گرفتن از مشاوران طرح ها و لوایح را بررسی کنند و بتوانند قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشند؛ مجلس محل معتمدان است نه نخبگان و متخصصان.
×   در مسائلی که مجلس بر نظر خود ایستادگی می کند ناشی از عملکرد گذشته دولت است و مجلس نمی تواند در مقابل تمرد دولت از قانون سکوت کند.
×   موضوع سوال و استیضاح بزرگ نیست؛‌عده ای می گویند سوال از رئیس جمهوری سیاسی است اما زمانی که رئیس جمهوری می گوید قانون را اجرا نمی کنم مجلس چگونه باید عمل کند؟
×   زمانی که سوال یا استیضاح مطرح می شود نمایندگان باید با شخص وزیر صحبت کنند تا مشکل هایی ایجاد نشود، در استیضاح کردان با احمدی نژاد بیش از 2 ساعت جلسه برگزارکردیم.
 
بسیاری از سوال از وزیر ها شخصی است
در این برنامه حسین فدایی آشتیانی که برنامه ای از جبهه محتد اصولگرایان ارائه کرده بود، گفت: جایگاه انقلاب در جهان به گونه ای است که چاره ای جز برنامه ریزی برای برطرف کردن مشکل ها نداریم.
وی ادامه داد: بعضی از سوال ها از وزیران بسیار شخصی بوده و نماینده خواسته اتفاق های در حوزه انتخابیه رخ دهد و هم اکنون که این اتفاق ها رخ نداده از وزیر سوال می پرسد.
گزیده سخنان فدایی را در ادامه می خوانید:
×   هم اکنون به بازنگری و بازبینی نسبت به مسائل عمده نظام نیازمند هستیم و در فصلی قرار داریم که ظرفیت نظام و مردم آماده بازنگری هستند.
×   ما سند چشم انداز وقانون برنامه و قانون های سالانه را در اختیار داریم اما مشکل این است که باید سیاست های کلی را در تنظیم برنامه هدف قرار می دادیم و قانون را تنظیم می کریدم.
×   برنامه جبهه متحد در بخش اجتماعی مواردی همچون توزیع عادلانه ثروت، نظارت بر اصل 44، اجرای صحیح یارانه ها، تقویت زیرساخت های مناطق محروم و حمایت از کارآفرینی است.
×   ساختار کلی قانون گذاری باید اصلاح شود؛ تصمیم گیری ها تحت تاثیر مواردی همچون قدرت کمیسیون ها، تاثیر پذیری افراد و مسائل منطقه ای قرار می گیرد.
×   بعضی ها در تحلیل خود ایران را در شرایط شعب ابی طالب قرار داده اند اما حقیقت ان است که ایران درشرایط بدر و خیبر است.
×   در مسائل دینی متعدد بر تقوا و کار برای رضای خدا تاکید شده است، اگر مسئولان ارزش های اخلاقی را رعایت نکنند به شدت آسیب خواهیم دید؛ نباید اعتماد به دستگاه از بین برود.
×   یکی از مشکل های بگو مگو های سیاسی است؛ مسئولان باید به افراد بله قربان گوی چاپلوس که در سازمان های مختلفی حاضر می شوند توجه کنند تا در دام آنها قرار نگیرند.
 
تعدد لیست ها پیش از ورود به مجلس ایراد ندارد
سیدمسعود میرکاظمی در ابن برنامه با یادآوری این که در سال 86 با کمبود گندم مواجه شدیم، گفت: در شرایطی که بیش از 50 درصد از استان ها تنها برای 7 روز ذخیره گندم داشتند مجلس اجازه واردات گندم را صادر نکرد.
وی با یادآوری تصویب قانونی درباره تغییر سهمیه بنزین در تاریخ 26 اسفند سال 87 و اجرای آن از فردای همان روز، افزود: اجرای این قانون به حد اقل دو ماه زمان برای بررسی نیاز داشت و در شرایطی که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بودیم باید با بررسی دقیق اجرا می شد؛ اما برخی افراد که رئیس کمیسیون هم بودند می گفتند اجرا کنید زمانی که مردم چند جایگاه را آتش زدند بیایید تا اصلاحش کنیم.
گزیده سخنان میرکاظمی را در ادامه بخوانید:
×   مشکل 10 سال آینده ایران اقتصاد است اما نباید از مسائل دیگر نیز غفلت کرد؛ برای برطرف کردن مشکل ها به بک سیستم یک پارچه نیاز داریم؛ در جمهوری اسلامی ایران مسائلی همچون بیکاری جوانان معنی ندارد.
×   در مورد برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی بحثی نیست؛ مشکل اساسی اجماع این برنامه ها است؛ نباید برای برطرف کردن مشکل یک بخش به بخش های دیگر فشار وارد شود.
×   اگر بخواهیم مشکل ها را حل کنیم باید آگاهانه، با بصیرت و بی غرضانه با آنها برخورد کنیم؛ تعدد لیست ها پیش از ورود به مجلس ایرادی ندارد اما پس از ورود به مجلس منافع ملی را نباید با چیزی تعویض کنیم.
 
هر دقیقه مجلس 15 میلیون تومان هزینه دارد
در قسمت دوم این برنامه مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری، سید حسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و مهرداد بذرپاش عضو جبهه متحد اصولگرایان درباره ساختار کلی مجلس و ایرادهای آن بحث و بررسی کردند.
در این بخش مصطفی کواکبیان با بیان این که در ایران سه مدل نماینده وجود دارد، گفت: نماینده شهر، نماینده مجلس و نماینده شهر در مجلس انواع نماینده ها در ایران را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: نماینده شهر کاری به امور مجلس ندارد و نماینده مجلس کاری به امور شهر خود ندارد اما نماینده باید به هر دو قسمت توجه کند.
گزیده سخنان مصطفی کواکبیان در ادامه می آید:
×   جبهه مردم سالاری برای مجلس نهم 10 الویت کاری را برنمه ریزی کرده است که تقویت جایگاه مجلس، مهار نقدینگی، کاهش تورم، گرانی و نرخ بیکاری از جمله این الویت ها است.
×   مجلس جای سیاست است و اگر نماینده سیاسی نباشد به راحتی می توان آن را فریب داد؛ هر دقیقه مجلس 15 میلیون تومان هزینه دارد و امکان ندارد که نماینده در مجلس بیکار باشد.
×   تحقیق و تفحص از حساب ذخیره ارزی و همچنین تحقیق و تفحص از حادثه کهریزک از جمله طرح هایی بود که به علت اقلیت بودن در مجلس تصویب نشد.
×   لیبی بدون قذافی، مصر بدون مبارک و تونس بدون بن علی باز هم علیه ما رای دادند و چهار کشور عراق، لبنان، سوریه و افغانستان که بیشتر حمایت های مالی از آنها صورت گرفته است زمان رای گیری درسالن حضور نداشتند؛ باید دیپلماسی را تقویت کرد.
×   تمام دولت ها علاقه دارند که پیشرفت کنند؛ هشت سال دولت در اختیار اصلاحات بود اما هم اکنون دولت در اختیار اصولگراها است اما اصولگراها باید تبعات کار دولت را قول کنند؛ دولت به طور میانگین سالانه بالای 80 میلیارد دلار درآمد داشته است و باید بررسی کرد که این درآمد چگونه هزینه شده است.
 
رشد 8 درصدی اقتصاد 36 میلیارد دلار هزینه دارد
همچنین سید حسین هاشمی با بیان این که بر اساس قانون اساسی مجلس ایران قدرت مند ترین مجلس در دنیا است، گفت: با توجه به این که در مجلس پنجم تعاوم خوبی میان دو جناح برقرار بود آن مجلس بهترین مجلس ایران بوده است.
گزیده سخنان هاشمی را در ادامه بخوانید:  
×   اگر در زمینه اجرای اصل 44 و برنامه پنجم توسعه به خوبی عمل کنیم دستیابی به افق 1404 دور از دسترس نیست.
×   برای رشد 8 درصدی اقتصاد 36 میلیارد دلار منبع مالی لازم است و این در شرایطی است که بودجه کشور سالانه 40 میلیارد دلار است و مردم باید در این زمینه با توسعه بخش تولید به رشد اقتصاد کمک کنند؛ حجم نقدینگی از 67 هزار میلیارد تومان به 350 هزار میلیارد تومان رسیده است و اگر این افزایش حجم نقدینگی در تولید سرمایه گذاری می شد هم اکنون رشد اقتصادی محقق شده بود.
×   تا کنون 23 میلیارد دلار از پول نفت در صنایع کشور هزینه شده است و هم اکنون تمام مردم به صنایع فولاد ایران افتخار می کنند.
 ×   باید تورم واقعی مشخص شده و بر اساس آن مشکل ها را برطرف کرد.
 
نطق 10 دقیقه ای نماینده 150 میلیون تومان ارزش دارد
در این برنامه مهرداد بذرپاش با یادآوری هزینه 15 میلیون تومانی مجلس برای هر دقیقه گفت: آیا یک نطق 10 دقیقه ای نماینده که درباره حوزه انتخابیه خود سخن می گوید و به افرادی که به او رای داده اند می گوید که من هستم 150 میلیون تومان می ارزد؟
گزیده سخنان نامزد جبهه متحد و جبهه پایداری در ادامه می آید:
×   تمام ارکان جمهوری اسلامی از جمله مجلس آن باید الگو باشد و برای این موضوع مجلس آینده باید یک تراز از مجلس های قبلی بالاتر باشد؛ برای همین منظور باید افرادی که در مجلس حاضر می شوند نقش خود را باور کنند.
×   برخی افراد ناکارآمد وارد مجلس می شوند؛ برخی به دنبال امور سیاسی هستند، این فرد می تواند با 3 میلیون تومان یک سایت راه اندازی کرده و در آن به هم کاری انجام دهد و توهین کند ودیگر نیازی به ورود به مجلس ندارد.
×   در حوزه اجرا مشکل هایی وجود دارد؛‌اما دولت ها دوست ندارند موفق نباشند.
×   فرمول تصویب طرح هایی که اقلیت ها در مجلس ارائه می کنند این است که این طرح ها به درد مردم بخورد چرا که در مقابل این طرح ها جناح ها کاربرد چندانی ندارند.
/295
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =