تاثیر ۶۰ درصدی معدل در قبولی دانشگاه اجحاف است/مدارس خوب طوری به دانش‌آموزان درس می‌دهند که نمره‌اش بالای ۱۹ شود، تکلیف دانش‌آموز در مدارس دولتی چیست؟

یک کارشناس آموزش به خبرآنلاین گفت: «سهم ۶۰ درصد معدل در نتایج کنکور اجحاف کامل به دانش‌آموز است،دانش‌آموزان امروز برای درس خواندن بی‌انگیزه هستند. وقتی فقط مدارس خوب و بِرَند می‌توانند طوری به دانش‌آموزان درس بدهند که نمره‌اش بالای ۱۹ شود و بتواند تاثیرگذاری ۶۰ درصدی را کسب کند تکلیف دانش‌آموزی که در مدرسه دولتی معمولی درس خوانده است و معلم خوب ندارد چیست؟»

مظاهر گودرزی: یکی دو سالی هست که روش سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه تغییر کرده است، حالا معدل دانش‌آموزان سهم ۶۰ درصدی برای پذیرش دانشگاه دارد و البته آزمون سراسری هم با ۴۰ درصد تاثیرگذاری همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است، با این وجود به‌نظر می‌رسد بخش زیادی از داوطلبان ورود به دانشگاه از روش جدید رضایت ندارند، همین‌طور واکنش‌های برخی از اعضای هیات دولت از جمله وزیر آموزش و پرورش نشان داد دولت مسعود پزشکیان هم رضایت چندانی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور ندارد، با این وجود قرار است کنکور امسال هم میان همه نارضایتی‌ها با همان سبک و سیاق یکی دو سال گذشته برگزار شود.

تاثیر ۶۰ درصدی معدل در قبولی دانشگاه اجحاف است/مدارس خوب طوری به دانش‌آموزان درس می‌دهند که نمره‌اش بالای ۱۹ شود، تکلیف دانش‌آموز در مدارس دولتی چیست؟

زیر پا گذاشتن عدالت آموزشی در مصوبه کنکوری

درهمین‌باره فروغ تیموریان کارشناس آموزش به خبرآنلاین گفت: «خود دانش‌آموزان معتقدند شبیه موش آزمایشگاهی شده‌اند. اگر قبل از تغییر روش سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه‌ها و راه انداختن ماجرای تاثیر ۶۰ درصدی معدل و امکان ترمیم معدل از چهارتا کارشناس باسابقه استعلام می‌گرفتند متوجه می‌شدند که این روش تاثیرگذار نخواهد بود.»

فروغ تیموریان: سهم ۶۰ درصد معدل در نتایج کنکور اجحاف کامل به دانش‌آموز است، دانش‌آموزان امروز برای درس خواندن بی‌انگیزه هستند.

او ادامه داد: «همین مسئله باعث شده دانش‌آموزان درس نخوانند، الان دانش‌آموز پایه دوازدهمی داریم که مجبور هست دو درس از پایه یازدهم را ترمیم معدل کند، در واقع یک وضعیت سردرگمی و بلاتکلیفی برای دانش‌آموزان درست کردند، اگر دانش‌آموزان نتوانند نمرات مدنظر را بگیرند در واقع برای همیشه آن ۶۰ درصد تاثیرگذاری معدل در نتایج نهایی قبولی را از دست می‌دهند و احتمالاً دست‌شان به دانشگاه‌های بزرگ و رشته‌های پررقابت نمی‌رسد، یعنی فرصت مجددی ندارند، این یک تبعیض محسوب می‌شود و اصلاً عدالت آموزشی نیست.»

تاثیر ۶۰ درصدی معدل در قبولی دانشگاه اجحاف است

این کارشناس آموزش گفت: «وقتی فقط مدارس خوب و بِرَند می‌توانند طوری به دانش‌آموزان درس بدهند که نمره‌اش بالای ۱۹ شود و بتواند تاثیرگذاری ۶۰ درصدی را کسب کند تکلیف دانش‌آموزی که در مدرسه دولتی معمولی درس خوانده است و معلم خوب ندارد چیست؟ آموزش و پرورش امروز از نومعلم‌های تازه فارغ‌التحصیل شده به دلیل کمبود نیرو برای تدریس در پایه دوازدهم استفاده می‌کند، نمی‌خواهم کار معلم‌های جدید را زیر سوال ببرم اما متاسفانه این گروه تجربه کافی در تدریس ندارند.»

تیموریان گفت: «ترمیم معدل و تقویت کردن سهم ۶۰ درصدی معدل یک پازل است، نیاز به مدرسه، آموزش و معلم خوب و خیلی موارد دیگر دارد که این ۶۰ درصد تاثیرگذاری در قبولی دانشگاه کسب شود، بنابراین برای دانش‌آموزی که به این امکانات دسترسی ندارد واقعا اجحاف است.»

تاثیر ۶۰ درصدی معدل در قبولی دانشگاه اجحاف است/مدارس خوب طوری به دانش‌آموزان درس می‌دهند که نمره‌اش بالای ۱۹ شود، تکلیف دانش‌آموز در مدارس دولتی چیست؟
فروغ تیموریان، کارشناس آموزش

معدل ده یازده یعنی فاجعه

فروغ تیموریان بیان کرد: «اگر به سال‌های قبل برگردیم، اصطلاحی وجود داشت به‌نام دیپلم ردی، یعنی کسانی‌که هیچ‌وقت نمی‌توانستند دیپلم بگیرند، اما بعدتر سیستمی را گذاشتند که دانش‌آموزان تحت هر شرایطی بتوانند دیپلم بگیرند، امروز انگار سیستم طوری شده که به همان دوران دیپلم ردی داریم برمی‌گردیم، الان شرایط طوری شده که دانش‌آموزان انگیزه درس خواندن و تحصیل ندارند حالا اگر قرار باشد با برخی مصوبه‌ها این بی‌انگیزه‌گی تشدید شود که کار خیلی برای‌شان سخت می‌شود.»

او گفت: «سهم ۶۰ درصد معل اجحاف کامل به دانش‌آموز است، نمی‌گویم معدل دوره متوسطه تاثیرگذاری نداشته باشد، می‌شود فقط معدل سال دوازدهم را تاثیر داد و حتی می‌شود سهم آن را پنجاه پنجاه در نظر گرفت یا مثلاً ۳۰ درصد معدل، ۷۰ درصد کنکور، بنابراین باید وضعیت را اصلاح کرد.»

این کارشناس آموزش گفت: «وقتی میانگین معدل یک درس یا رشته در سطح کشور پایین است، چیزی حدود ۱۰ الی ۱۱ اعلام می‌شود یعنی فاجعه، یعنی دانش‌آموزان سواد کافی ندارند، این میانگین پایین معدل عوامل زیادی دارد، مانند کیفیت تدریس در کلاس، سخت بودن مطالب کتاب، طرح سوالات نامناسب در امتحانات، درس نخواندن دانش آموز، عدم استفاده از دبیر مرتبط با همان رشته برای تدریس عواملی هستند که سبب کاهش این معدل شده است.»

تاثیر ۶۰ درصدی معدل در قبولی دانشگاه اجحاف است/مدارس خوب طوری به دانش‌آموزان درس می‌دهند که نمره‌اش بالای ۱۹ شود، تکلیف دانش‌آموز در مدارس دولتی چیست؟

دانش‌آموزان امروز برای درس خواندن بی‌انگیزه هستند

تیموریان ادامه داد: «دانش‌آموزان امروز برای درس خواندن بی‌انگیزه هستند، دانش‌آموزانی که دهه هفتاد سرکلاس درس بودند پدرها و مادرهای‌شان یا بی‌سواد بودند یا تحصیل ششم ابتدایی داشتند، اما همان دانش‌آموزان رتبه‌های بالای کنکور آوردند و در دانشگاه‌های مطرح تحصیل کردند. اما والدین دانش‌آموزان امروز هرکدام تحصیل کرده هستند، درجات بالای تحصیل را سپری کرده‌اند اما فرزندشان اصطلاحاً درس‌خوان نیستند و معدل‌ها پایین است، چنین وضعیتی به سیستم غلط آموزش و مدیریت اشتباه برمی‌گردد، معلم‌های قدیمی برای تدریس کلی دوره آموزشی را سپری می‌کردند بعد سر کلاس می‌رفتند به دانش‌آموزان درس می‌دادند، امروز آن دوره‌ها وجود ندارد و سبب می‌شود معلم‌ها آمادگی لازم را نداشته باشند، امروز بسیاری از مدارس برای اینکه بودجه ندارند از معلم‌های باسابقه به عنوان حق التدریس استفاده نمی‌کنند تا پول بیشتر هزینه یادگیری دانش آموز نکنند، در نتیجه از معلم موظفی یا دو سال سابقه خودشان استفاده می‌کنند، مشخص است در این وضعیت دانش‌آموز یاد نمی‌گیرد.»

۲۳۳۲۳۳

کد خبر 2008780

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 160
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    68 75
    این تحلیل پر از تناقض و اشکال است،همین الان آموزش و پرورش از ده ها هزار دبیر بازنشسته و با تجرب استفاده میکند ولی خبری از نمرات بالا در کلاس ایشان نیست!!! یکی از دلایل پایین آمدن معدل ها سیاست وجود ۵نمره سوال سخت است که قبلا وجود نداشت پس کلا مقایسه معدل ها در دوره های جدید با قبل به کل غلط است.
  • مریم IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    این ترمیم یازدهم وبیست درصد تاثیر درکنکور همه رو بیچاره کرده به دادمون برسید.بچه ها شدن موش آزمایشگاهی .آقای رئیس شورا خودت یک هفته هرروز امتحان بده.می تونننننننی.
  • F IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    تاثیر یازدهم مثبت شه زیرا یک بچه پشت کنکوری باید ۲۱ امتحان بدهد 😭
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    71 7
    کار از کار گذشت
  • پریسا IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    واقعاً همینطوره اصلا به فکر ما دانش آموزها نیستند خودشون واقعاً اگه زمان کنکور تو موقعیت ما بودن الان هیچی نبودن اصلا حاضر نیستند خودشون رو جای ما بزارن بابا سخته به والله سخته چرا نمی‌فهمین چرا حاضر نیستین یه ذره از خودخواهیتون کم کنین الان یه پشت کنکوری علاوه بر ترمیم درسهای دوازدهمش باید بیاد یازدهمش رو هم ایجاد سابقه کنه اونم تو چند روز؟؟؟ خداوکیلی کی میتونه ۲۲ کتاب رو تو ۳۰ روز امتحان بده ؟!!! اگه عدالتتون اینه که واقعاً باید گفت دستتون ناراحتم!!!!!
  • محمد IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    چگونه دانش آموزی که نمی تواند معدل خوبی در امتحانات نهایی بگیرد می تواند سوالات کنکور را که خیلی سخت و سرعتی هستند را جواب دهد بنابراین امتحانات نهایی کمک بزرگی است به دانش آموزان و تاثیر قطعی تصمیم صحیحی است البته نیاز به اصلاح و باز نگری و تعداد دفعات ترمیم و..دارد
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
      69 16
      شما برو تو گوگل سرچ کن رستگار رحمانی بعد نظر خود را یک بار دیگر مطالعه بفرما اگر خنده ات نگرفت از نظر خودت
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
      36 19
      افرین عالی گفتید
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
      61 11
      آره خوبه ولی اگه عادلانه باشه نه اینکه چون یه نفر تو تیزهوشان و نمونه دولتی یا غیرانتفاعی داره درس میخونه بهترین دبیرا رو داشته باشه اونوقت مایی که دولتی درس می‌خونیم حتی نتونیم درس رو تا فرجه امتحانات برسونیم
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    91 7
    کلاسهای چهل نفره حقوق پایین معلم درسهای مربوط به قرن گذشته تنوع درسها مثل فارسی عربی زبان و ... مهمتر از همه سهمیه ها باعث افت علاقه دانش آموزان شده
  • براتعلی آب برین IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    72 10
    با این قانون نه تنها دانشگاهها و علم بلکه کشور را به قعر ذلت سوق میدهید آنهم بخاطر جیب مافیا در دبیرستانهای غیر دولتی
  • آقاجانی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    75 17
    لغو کنید این تاثیر قطعی رو، دست از سر کنکوریا بردارید تو رو خدا، برگردید به مصوبه ی مجلس
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    ضربه ای که آموزش وپرورش به جوانان وزیر بنای ایران زد دشمن هم نمیتونست بزنه.
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    97 8
    شرط معدل و سهمیه بازی واقعا غیرمنصفانه هست
  • فرهنگی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    13 93
    در عوض کمکهای خوبی در حوزه های امتحانی به دانش آموزان مدارس عادی و شهرستانها ومناطق انجام میشود
  • علی IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    65 9
    این مصوبه ها فقط بدرد مراکز اموزش خصوصی میخوره نه مدارس دولتی که حتی وسایل گرمایش کافی تو‌کلاس ندارند که بشینند و به درس گوش بدن ، بعلاوه قبلا دانش اموز فقط دغدغه ی کنکور رو داشت ولی حالا علاوه بر دغدغه ی نمره کنکور باید دغدغه ی نمره معدلش را هم داشته باشد .‌اخه این چجور مصوبه ایه . کنکور ۷۰ درصد از هر سه پایه و نمره معدل ۳۰ درصد در پایه دوازدهم میتونه عدالت برقرار کنه .
  • پارسا IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    60 1
    بابا شما مشکلتون مدارسه ، معلم هایی که دیگه باید بازنشسته بشن ، افرادی که نباید در جایگاه معلمی باشن ولی هستن ، و بلعکس کسانی که باید بهشون حقوق های ۳۰ ، ۴۰ میلیونی داد تا در مدارس بیایند و اموزش دهند ، برنامه های درسی که باید تغییر کنه ، کتاب هایی که باید به شکل صحیح ، کاربردی و اصولی بازنویسی و بازطراحی شود ، مدیران و معاونین مدارسی که باید تغییر کنن ، مدارسی که نیاز به بازسازی ذر ساختمانشان دارند ، فقط میگید مدرسه تیزهوشان و نمونه و غیر دولتی خوبه و دولتی ضعیفه ، به جای اینکه دنبال تغییر دادن نحوه پذیرش در دانشگاه به این علت باشین که دولتی ضعیفه ، باید مدارس دولتی رو تغییر بدید و به روز کنید ، بماند که کنکور و نهایی جفتشون حتی برای مدارس عالی و خوب هم بدترین روش سنجشه
  • خدایار IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    30 2
    چرا وزارت آموزش وپرورش که بصورت متمرکز اداره می‌شود. ودسترسی به اتوماسیون شخصی تمامی معلمین دارد یکبار شورای عالی آ.پ درخصوص همچون مسئله مهمی از کسانیکه در فرم ۵۰۲ آنان مشخص هست و سابقه بالای ۳۰سال مدیریت در خط مقدم جبهه تعليم وتربیت دارد از طرفی با توجه به مدارج علمی تخصصی رشته مدیریتی مرتبط آموزشی هم هست وبا تحلیل آزمون و وزن دهی نمرات هم اشراف کامل دارد دعوت نمی‌کنند و سوالی ندارند عده ای که فقط با رانت و....ظاهرا در مراتب عالی وزارت نشستن ولی در جریان دقیق زیر و خم جبهه مدارس شاید نباشند و یا دراین خصوص تجربیات و تخصص ویژه ندارند یا بعضا صرفا با تحصیلات عالیه خارج از کشور بدون اینکه تجربیات میدانی ویژه طولانی مدتی داشته باشند به قول وبه اصطلاح خارجی خودشان Jump می‌کنند داخل استخری که نه شناگر ماهری هستند ونه از عمق آن خبر کاملی دارند صرفا بر اساس داده ها واطلاعات وآماری که از طرف باز افراد حراف سیاسی وصاحب دار بصورت ناقص دریافت می‌کنند و تصمیماتی ناقص گرفته می‌شوند که پس از آزمایش وخطا و بالا آمدن داد وفریاد مردم ضعیف بی پنا بعد از مدتتها دست به اصلاحاتی ضعیف و بهانه بر می‌کنند
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    35 4
    وقتی شرایط آموزشی تون یکسان نیست و حتی بعضی دبیران تخصص درسی که میدهند را اصلااااا ندارند چرا باید شرایط کنکور برای همه یکسان باشه آیا شرایط در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی با مدارس دولتی عادی در نقاط مختلف کشور یکسانه؟؟ شرایط کنکور برای همه دانش آموزان یکسان نیست همه هم در شرایط عالی نیستند تا بتونند کتاب های تست و... رو بخرند لطفا همه چیز و همه کس را در شرایط لحاظ کنید اگر دنبال عدالت آموزشی هستید و این به عدالت نزدیک تره چرا باید بچه ها درسهای سال قبل رو دوباره امتحان بدهند مگه چقدر روحیه دارند چقدر تفریح دارند خستگی تو وجود بچه ها با این دروس سخت موج میزنه درکشون کنید همه تواسترس اند و ریزش مو گرفتند چراچندین دهه است بچه‌ها موش آزمایشگاهی اند و هنوز به ثبات نرسیدیم
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    17 1
    کار از کار گذشت
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
    32 2
    تـــــــــرک تــــحـــــصــــــیـــــــل. فــــــقــــــط. وِل شدن مثل بقیه مردم توی جامعه از صبح تا شب دنبال پول دویدن و تا آخر عمر بدستش نیـاوردن
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
    36 1
    گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است! این آقایون که این قوانین را وضع می‌کنند، خود را نماینده مردم نمی‌دانند!!! هرچند که مشروعیت خود را از مردم گرفته‌اند!!! مردم خود این‌ها را انتخاب نمودند تا به نمایندگی، به امورات زندگی ایشان برسند. ولی حالا که سوار اسب قدرت شده‌اند، خود را مالک و حاکم ین مردم می‌داند!!! غافل از اینکه تاریخ پر از سرگذشت عبرت آموز افرادیست که خیلی قدرتمندتر و ثروتمندتر و زرنگ‌تر از ایشان بوده ولیکن اسیر خاک شدند و فقط ننگ ابدی برای خود خریدند.
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
    31 18
    مدارس دولتی به بعضی از دانش آموزان برای گرفتن نمره خوب کمک میکنن و کلا نا حقی در هر مرحله هست
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
    58 8
    نظام قدیم بهتر بود استرس کمتر معدل های بالاتر عدالت بهتر رعایت میشد درس های عمومی و دانش آموز ها امیدوارتر بودند چرا چنین تغییر بزرگی ی نظر سنجی انجام نشد