کیهان کلهر در مراسم رونمایی آلبوم «تنها نخواهم ماند» تازه‌ترین اثر خود را نتیجه دورانی دانست که خودش را زیر سئوال برد و در کارش بازنگری کرد.

مهدی یاورمنش: کیهان کلهر بی‌نیاز از معرفی است؛ آهنگساز و نوازنده‌ای که اگر در هر موتور جستجوی اینترنتی نامش را به زبان‌های گوناگون جستجو کنید، با انبوهی از اطلاعات و سابقه کار روبرو می‌شوید که چهار بار نامزدی در جایزه بزرگ «گرمی» از جمله آن هاست.


کمانچه ساز تخصصی اوست و البته سه تار هم می‌زند. از 13 سالگی به طور حرفه‌ای ساز زده و در ایتالیا و کانادا تحصیل کرده است. با گروه‌ها و هنرمندان بزرگ ایرانی چون «شیدا»، «دستان»، شهرام ناظری، حسین علیزاده و محمد رضا شجریان همکاری کرده و آثار مشترکی را با نوازندگان و ارکسترهای بزرگ خارجی پدید آورده است.


«شب، سکوت، کویر»، «زمستان است»، «فریاد»، «شب‌های فیروزه‌ای نیشابور»، «موسیقی متن سریال جاده ابریشم»، «تا بی‌کران دوردست»، «شهر خاموش» و... از جمله آثار این آهنگساز و نوازنده به شمار می‌آیند که به تازگی آلبوم «تنها نخواهم ماند» نیز به آن‌ها اضافه شده است.


آلبوم «تنها نخواهم ماند» که چندی است در خارج از کشور منتشر شده و به زودی روی پیشخوان فروشگاه‌های محصولات فرهنگی ایران نیز قرار می‌گیرد، شامل دو نوازی این هنرمند با علی بهرامی‌فرد (نوازنده سنتور) است.

 


اثری از دورانی عجیب و غریب
کیهان کلهر که این روز‌ها برای اجرای چند کنسرت در آمریکا به سر می‌برد، صبح دوشنبه از طریق اینترنت با خبرنگاران حاضر در خانه هنرمندان به گفت‌وگو نشست و در باره کار تازه‌اش توضیح داد.


او در باره شکل‌گیری آلبوم «تنها نخواهم ماند» گفت: «این اثر را در دوره عجیب و غریبی ساختم. زمانی که داشتم هم زمان روی چند قطعه و آلبوم کار می‌کردم و شرایط و اوضاع اجتماعی هم به هیچ وجه مناسب نبود.»


کلهر با اشاره به اینکه از عمر اجرا و ضبط این آلبوم نزدیک به دو سال می‌گذرد، افزود: «در زندگی هر هنرمندی پیش می‌آید که بر اثر اوضاع اجتماعی و فرهنگی اطرافش، خودش را زیر سئوال می‌برد و دست به بازنگری در کارش می‌زند.»


این نوازنده ادامه داد: «این آلبوم نتیجه دوره‌ای است که در خودم فرو رفته بودم و فکر می‌کردم که چه باید بکنم و وظیفه‌ام به عنوان یک هنرمند چیست.»


صدای جدید
کیهان کلهر با اشاره به دو نوازی شاه کمان (ساز دست ساخت خودش) و سنتور بم در آلبوم «تنها نخواهم ماند» گفت: «در این کار خواسته‌ایم صدای جدیدی را به وجود بیاوریم. کار هیچ ارتباط و شباهتی به موسیقی ردیف دستگاهی ندارد، ساز بندی آن هم متفاوت است و البته در دستگاه‌های اصفهان و آواز افشاری گردش‌هایی دارد.»


او با اشاره به اینکه تازه‌ترین آلبومش یک دونوازی است، افزود: «تک‌نوازی، دونوازی و ساز و آواز عصاره و ریشه موسیقی ایرانی به شمار می‌آید که متاسفانه فراموش شده است. اگر چه هیچ مخالفتی با گروه نوازی ندارم، اما فکر می‌کنم تک نوازی‌ها و دونوازی‌ها به گذشته موسیقی ما یک عمق و جانی داده بودند که امروز جایش خالی است.»


هم‌نوازی با هنرمندان خارجی
این آهنگساز در واکنش به پرسشی در باره ادامه هم نوازی‌هایش با نوازندگان خارجی و کار در زمینه موسیقی تلفیقی هم پاسخ داد: «یکی از دغدغه‌های همیشگی من این بوده که چگونه می‌توان گستره موسیقی ایرانی را باز‌تر و دیگر مردمان را با آن آشنا کرد.»


وی با تاکید بر اینکه همکاری با موسیقی‌دانان غیر ایرانی را همچنان پیگیری خواهد کرد، افزود: «دوست دارم با هنرمندانی دونوازی کنم که از نظر فرهنگی به ما نزدیک‌تر هستند. کار با اردال ارزنجان (نوازنده باقلامای ترکیه) و شجاعت حسین خان (نوازنده هندی) تجربه‌های موفقی بود که در آینده می‌خواهم با چند نوازنده عرب این همکاری‌ها را پی بگیرم.»


کلهر که در چند ماه گذشته کنسرت‌هایی را در فرانسه و آمریکا برگزار کرده و به زودی به آسیای شرقی سفر می‌کند تا در هنگ کنگ و کره روی صحنه برود، در باره برنامه‌های هنری‌اش در ایران گفت: «سال آینده از اردیبهشت تا پاییز چند کنسرت در ایران برگزار خواهم کرد که در حال برنامه ریزی آن‌ها هستیم.


سطحی‌گرایی در موسیقی امروز ایران
این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش همگرایی و سطح‌گرایی را باعث سردرگمی در موسیقی دانست و افزود: «سردرگمی‌ در موسیقی ما موج می‌زند. از نظر کمی اگر چه در نوازندگی رشد کرده‌ایم، اما باید بگویم از نظر کیفی پیشرفت نکرده‌ایم.»


او ادامه داد: «همان‌طور که نوازنده‌ها را به صورت سطحی آموزش داده‌ایم، شنونده را نیز تربیت نکرده‌ایم. اگر 20 سال پیش قشر شنونده فرهیخته‌ای برای این نوع موسیقی وجود داشت، اکنون‌‌ همان را هم از دست داده‌ایم.»


تبریک به اصغر فرهادی
کیهان کلهر که این روز‌ها در آمریکا به سر می‌برد، در باره موفقیت اصغر فرهادی در مراسم اسکار هم گفت: «با گرفتن جایزه از سوی فرهادی، اشک در چشمان من حلقه زد. ارزش این موفقیت هم زمانی بیشتر حس می‌شود که به یاد آوریم که کار فیلمسازی در ایران با محدودیت‌های محتوایی، فنی و سرمایه‌ای زیادی انجام می‌گیرد. این موفقیت را به او و عوامل فیلمش تبریک می‌گویم»


وی در واکنش به این سوال که فکر می‌کند چه زمانی موسیقی ایران نیز می‌تواند به موفقیت‌های سینما دست پیدا کند، پاسخ داد: «این مقایسه کار درستی نیست. جشنواره‌های موسیقی اغلب غیر مسابقه‌ای هستند و در آن‌ها جایزه‌ای اهدا نمی‌شود. همین اجراهای متعدد موسیقی دانان ایرانی در خارج کشور و توجه مخاطبان غیر ایرانی به آن نشان دهنده پیشرفت ما در این هنر است که البته باید گسترش پیدا کند.»
 

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    48 5
    فقط میگم دوستت دارم کلهر
  • مهدی IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    36 6
    آقای کلهر ، ما خیلی ارادت دارم نسبت به شما
  • بدون نام IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    17 0
    صدای کمانچه اش بی نظیره
    • بدون نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
      9 0
      کیهان کلهر چه در نوازندگی ، چه در آهنگ سازی و نظریه پردازی هنری پیشرو و بی همتاست .
    • هومن A1 ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
      6 0
      کلهر ساز شاه کمان را هم که خودش ساخته و یک سیم از کمانچه بیشتر دارد، بسیار خوب می نوازد
  • بيژن IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    18 1
    آلبوم شب،سكوت،كوير،آلبوم فرياد و .... كارهاي بي نظير كيهان كلهر با حسين عليزاده و كارهاي مشترك با استاد شجريان در روح و جان همه ايرانيان علاقه مند به موسيقي سنتي نقش بسته و فراموش نخواهد شد.به اميد موفقيت هاي بعدي براي اين هنرمند فرهيخته
  • محمد تهرانی IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    4 0
    استاد کلهر دوستت دارم امیدوارم هر جا که هستی موفق باشی مثل همیشه .
  • سعید IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    9 0
    یاد همکاری استادان کلهر، علیزاده و شجریان بخیر
  • بدون نام US ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    9 0
    کنسرت کلهر تو فرانسه عالی بود