مهر نوشت:

آیت الله عبدلله جوادی آملی در دیدار با دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب، جامعه المصطفی(ع) العالمیه و دانشگاه پادربورن آلمان بیان کرد: شما میهمان جمهوری اسلامی هستید که حاوی دو محور اساسی است که شامل اسلام یعنی حکم خدا و جمهوری به معنای جامعه بشری است.
وی گفت: جمهوری در جهان انواعی دارد که شامل جمهوری خلق، مردمی، عربی و عجمی می‌شود و در این نوع جمهوری‌ها، ظرف و مظروف یکی است و تکرار کلمه است و مفهومی ندارد ولی وقتی گفتیم "جمهوری اسلامی" پیام پرمحتوایی به همراه دارد به این معنی که اسلام پیوند خلق و خالق را تبیین می‌کند و به جمهور، توده و مردم کرامت می‌بخشد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن دو پیام اصلی دارد افزود: پیام رسمی اسلام همان اسلام است که مشرق، مغرب، شمال، جنوب، گذشته، آینده و هر زمین و زمان را در بر می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه عنصر محوری دیگر قرآن، شریعت و منهاج است که مصرف داخلی دارد افزود: این دو عنصر محوری در بیان همه انبیا بوده است.
آیت الله جوادی بیان کرد: تفاوت میان مکاتب انبیای الهی در شریعت و منهاج است ولی در اسلام هیچ اختلافی بین مکتب‌های انبیاء الهی وجود ندارد و آن عناصر محوری اسلام شامل این است که این نظم محیر العقول جهان، ناظمی دارد به نام خدا و خدا حقیقتی است نامتناهی و حقیقت نامتناهی جا برای غیر نمی‌گذارد، لذا فرض دو خدا محال است.
وی گفت: حرف دیگر مشترک بین انبیاء این است که انسان با مرگ نمی‌پوسد بلکه از پوست به در می‌آید و این سخن والا مکتب همه انبیا است که انسان مرگ را می‌چشد نه مرگ انسان را.
این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: ما از مبدأ ازلی پدید آمدیم و یک راهی بین آغاز و انجام به نام «صراط» وجود دارد و در این بین یک راهنمای دین شناس لازم است تا ما را راهبری کند و آن پیامبر است و این حرف همه انبیا است و همچنین این مطلب در حوزه اسلام است.
وی گفت: در این جهت بین خلیل و کلیم و مسیح و حبیب فرقی نیست. اما اینکه در هر زمان و زمین چگونه خدا را عبادت کنیم، متفاوت است.
آیت الله جوادی ادامه داد: خلیفه باید حرف مستخلف عنه را بزند، اگر انسان خلیفة الله شد، باید حرف او را، مکتب او را و دین او را بفهمد و به آن عمل کند.
وی بیان کرد: شرف و کرامت انسان به جانشینی اوست؛ اگر کسی در وزارتخانه‌ای قائم مقام وزیر بود و از کرامت این قائم مقامی برخوردار شد ولی حرف خود را زد نه حرف وزیر را، چنین شخصی غاصب است. بنابراین اسلام یعنی خلافت الهی و عمل به دستور خدا و در این مطلب فرقی بین مکاتب گوناگون انبیاء ابراهیمی نیست و همین مایه کرامت خواهد بود، پس جمهوری اسلامی یعنی توده مردم به برکت اسلام کریمند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان گفت: به عنوان تذکر به برادران مسیحی می‌گویم که که اگر اکنون مسیحیت رهبری مانند امام خمینی(ره) ‌داشت که بین مسیحیت آمریکایی و مسیحیت ناب عیسوی فرق می‌گذاشت، شما کاملا حضرت عیسی را درک و مسیحیت را به جهان معرفی می‌کردید.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م ب US ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    2 0
    سلام موافق این موضوع هستم که جمهوری اسلامی کرامت مردم به برکت اسلام است ولی واقعییات جامعه ما هم همین است بنده وقتی برمیگردم به گذشته عملا چنین موضوعی را در جامعه کنونی نمی بینم قداست اسلام در ایران ما کمتر شده و جامعه روحانیت آن سلابت قبل را ندارند و مردم کمتر به فرامین اسلام پای بند هستند و این احساس وجود دارد که مردم آن صداقت قبل را ندارند و ....... و چاره کار برقراری اعتماد مجدد مردم بین روحانیت و مبلغان اسلام است و سعی کنیم جامعه ی با احساس مسئولیتی داشته باشیم . به امید داشتن جامعه ای پویا