۰ نفر
۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹

«ایران قدیم، مهد تمدن جهان» نوشته فرشاد ابریشمی بناها و آثار باستانی کهن ایران از دوره ایلامی‌ها تا روزگار قاجاریه را به تصویر می‌کشد که یادآور روزگاران کهنی است که هنوز شهرها گسترش نیافته و بناها پیکره‌ای قدیمی داشتند.

کتاب «ایران قدیم، مهد تمدن جهان» تنها گردآوری عکس‌های قدیمی نیست، بلکه سفری به تاریخ ایران در گذر از پیچ و خم‌های تاریخ است. عکس‌های تاریخی کتاب خواننده را با جلوه‌هایی از ایران کهن آشنا می‌کند که امروزه تغییر کرده‌اند و متناسب با شیوه زندگی کنونی مردم ایران و چارچوب‌های شهرسازی مدرن شده‌اند. آنطور که ایبنا گزارش داده، عکس‌های برگزیده کتاب در هفت بخش آورده شده‌اند. این بخش‌ها همراه با توضیحاتی کوتاه درباره تاریخ و پیشینه شهرها و نیز تاریخ ثبت هر تصویر است. در هر بخش از کتاب بیش از 30 عکس آورده شده است که در مجموع 250 عکس را شامل می‌شود. متن‌ها نیز به زبان انگلیسی ترجمه شده‌اند.

 

تصاویر کتاب از مجموعه بایگانی محمدعلی جدیدالاسلام و عکاسان دیگر گرفته شده است. هر کدام از آن بخش‌ها و عکس‌ها، گواه دیرینگی تاریخ ایران و یادآور تلاش مردمان این سرزمین در ساختن بناها و آراستن شهرها است. عکس‌هایی از استان‌های همدان و فارس در میانه سال‌های 1270 تا 1325 بخش نخست کتاب را شامل می‌شود و عکسی از دروازه قرآن شیراز در سال 1280، حافظیه شیراز در سال 1290 و تصاویری از خیابان‌های رودکی، سعدی، فردوسی و چهار راه زند شیراز را نشان می‌دهد.

بخش دوم کتاب به عکس‌هایی تاریخی از استان‌های اصفهان، یزد و کرمان اختصاص داده شده است. قدیمی‌ترین تصویر مربوط به سال 1252 خورشیدی است و جدیدترین آن به سال 1340 برمی‌گردد.

تصویری از دروازه دولت تهران در سال 1265، کاخ گلستان در سال 1290 (دوره ناصرالدین‌شاه) و سرخه حصار، باغ فردوس، دوشان تپه و سردر سلطنت‌آباد در سال‌های 1270 تا 1287 از دیدنی‌های استان تهران در بخش سوم کتاب است که چشم‌اندازی زیبا پیش روی گردشگران می‌گسترد.

عکس‌هایی از مازندران، گلستان و گیلان نیز زیبایی بی‌مانند آن بخش از سرزمین ایران را در سال‌های 1268 تا 1340 خورشیدی تصویر می‌کند. عمارت ناصرالدین شاه و ساختمان آجری امام‌زاده یحیی در شهر ساری، خواننده را به روزگار قاجاریه می‌برد.

بخش سمنان و خراسان نیز آکنده از عکس‌های دیدنی تاریخی است. به ویژه باید از عمارت حکومتی سمنان، چشمه علی دامغان، آرامگاه بایزید بسطامی، عمارت خورشید (کلات نادری) یاد کرد که همگی دهه‌های پایانی سده سیزدهم و روزگار قاجاریه را نشان می‌دهند.

بخش‌ دیگر کتاب مربوط به گذشته‌های آذربایجان، اردبیل و زنجان است. این عکس‌ها به سال‌های 1265 تا 1352 بازمی‌گردند. شمس‌العماره تبریز در 1265 و میدان ساعت (شهرداری) در سال‌های 1316 و 1345 بر گستره عکس‌های کتاب افزوده است.

تصویر شهرهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، بوشهر و خوزستان را در فاصله سال‌های 1260 تا 1318 در بخش انتهایی کتاب می‌توان دید. دورنمای شهر سنندج (1280)، میدان بازار کرمانشاه (1270)، طاق بستان (1318) و کنسولگری انگلیس در بوشهر (1380) از دیدنی‌های این قسمت از کتاب است.

کتاب «ایران قدیم، مهد تمدن جهان» در دو شکل نفیس (قابدار) و شومیز توسط انتشارات خانه تاریخ و تصویر ابریشمی با شمارگان دو هزار نسخه منتشر شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    0 3
    در این کتاب از شهرستان شوشتر با قدمت 10هزار سال چیزی ننوشته؟