لاهیجان یکی از شهرهای استان گیلان و مرکز شهرستان لاهیجان در ایران است و در شمال دیلمان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌است.

شهرستان لاهیجان دارای دو بخش رودبنه و مرکزی و 7 دهستان به نام‌های رودبنه، شیرجوپشت، آهندان، بازکیاگوراب، لفمجان، لیالستان و لیل است. مردم آن بیشتر گیلک هستند و گالش به ساکنین ارتفاعات این منطقه اطلاق می‌شود که آن‌ها هم تیره‌ای از گیلکان بوده و زبان‌شان گیلکی است. زبان بومی این شهرستان، گیلکی با لهجه شرقی است که با لهجه غربی گیلکی (رشت و فومن) اندکی تفاوت دارد.
این شهر از توریستی ترین شهرهای گیلان است و کلوچه و چای آن از دیر باز معروف بوده است.


مقبره شیخ زاهد گیلانی

تاج‌الدین ابراهیم کردی سنجانی معروف به شیخ زاهد گیلانی از صوفیان بزرگ ایران بود. تبار او به شهر سنجان در خراسان می‌رسید. طریقت او از طریق سلسله مراتب رهبران صوفیگری که شامل افرادی چون ابونجیب سهروردی و حسن بصری بود . شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیای بنیان‌گذاران دودمان صفوی مدت 25 سال در نزد شیخ زاهد گیلانی گذرانید و دختر او را به زنی گرفت. شیخ زاهد، شیخ صفی را به خلافت و جانشینی خود در طریقت برگزید. پس از مرگ شیخ زاهد، و به روایتی در همان دوران زندگی وی، صفی‌الدین به اردبیل باز می‌گردد و طریقتی به نام صفویه در همان جا بنیان می‌گذارد.
مقبره شیخ زاهد گیلانی (مربوط به سده هشتم هجری) واقع در جاده لاهیجان به لنگرود و در 3 کیلومتری لاهیجان در روستایی به نام شیخانبر واقع شده‌است.


شیطان‌کوه
شیطان کوه، کوهی است در شرق شهر لاهیجان و در استان گیلان ایران. در گذشته به این منطقه شاه‌نشین کوه می‌گفتند و برکه‌ای که 200 متر عرض و 70 متر طول داشت در جلوی آن بود که برای انبار کردن آب در امر آبیاری از آن استفاده می‌شد. امروز برکه به دریاچه‌ای مصنوعی تبدیل شده که در میان آن جزیره‌ای وجود دارد و عمارت کوچکی در این جزیره خودنمایی می کند. در دل شیطان کوه آبشاری مصنوعی ایجاد شده که آب آن از همین دریاچه که به استخر لا هیجان معروف است، تأمین می‌شود.


مسجد جامع لاهیجان

مسجد جامع لاهیجان ، در دوره کیاییان ایجاد شده‌است. سلطان محمد کیا در عید قربان 893 هجری در این مسجد نماز گذارده‌است. همچنین فرمانی از سلطان حسین صفوی بر سنگ مرمر و با تاریخ 1106 هجری در ایوان سر در و کنار در ورودی نصب شده‌است. این مسجد در ضلع غربی میدان سردار جنگل ( چهار پادشاه) واقع شده‌است
استخر لاهیجان
یکی از اماکن تفریحی معروف لاهیجان که یک دریاچه مصنوعی است که در طی سالیان به یکی از قسمتهای جذاب لاهیجان بدل شده که در وسط آن جزیره ای کوچک با یک سالن پذیرایی است و منظره آن از بالای شیطان کوه بسیار زیباست.


تله کابین لاهیجان
اگر به شهر لاهیجان سفر نموده اید حتماً برای دیدن مناظر زیبای کوهها اطراف و مناظر دیدنی دیگر به تله کابین لاهیجان مراجعه کنید. چشم انداز طبیعی لاهیجان بر فراز این تله کابین صد چندان می شود . این تله کابین بر روی کوه «شیطان کوه» قرار دارد که برای رسیدن به آن یک مسیر آسفالته طی خواهد شد و با خودروی سواری به نزدیکترین نقطه جهت استفاده می توانید برسید.

تله کابین احرار در شهرستان لاهیجان و دارای مناظر زیبای طبیعی می‌باشد طول افقی حدود 1500 متر اختلاف ارتفاع ایستگاه اول و دوم حدود 210 متر ، ظرفیت خط 1000 نفر در ساعت با 5 دکل بین راه که فواصل بین آنها از 150 الی 650 متر می‌باشد . همچنین حداکثر اختلاف ارتفاع کابین تا سطح زمین در بعضی نقاط به 110 متر می‌رسد . کابینها 6 نفره با دربهای اتوماتیک با نام تجاری اومگا 3 ساخت کشور سوئیس ، کابینها از جنس آلومنیوم و پلی کربنات با جدید ترین طراحی روز اروپا می‌باشد . شرکت سازنده دستگاه تله کابین یکی از معروفترین سازنده‌های تله کابین در دنیا بنام شرکت دوپل مایر اتریش است که از اوایل قرن گذشته سابقه ساخت این تجهیزات را دارد .


موزه چای
موزه تاریخی چای ایران یکی از مکانهای دیدنی شهر لاهیجان است که همه ‌روزه پذیرای بسیاری از افراد بومی و گردشگران است.

لاهیجان یکی از قدیمی ‌ترین و زیباترین شهرهای استان گیلان است که به "شهر چای" شهرت دارد زیرا چایکاری در ایران برای نخستین ‌بار به همت "حاج محمد میرزا کاشف‌السلطنه چایکار" در سال 1319 هـ.ق در لاهیجان آغاز شد و به‌سرعت در این شهر و دیگر مناطق سواحل جنوبی دریای مازندران توسعه یافت.

مزار کاشف ‌السلطنه روی تپه‌ای از چای که توسط وی در سال 1307 شمسی خریداری شده بود جای دارد، ابتدا بنا به وصیت کاشف‌السلطنه مزار وی که از مرمر سیاه بود بدون سقف و حفاظ و در میان بوته‌های چای قرار داشت اما اندکی بعد مقرر شد که دو درصد درآمد چای به ساخت مقبره‌ای درخور شأن او اختصاص یابد.

بنای مزار"پدر چای ایران" به سبک معماری غربی طراحی و ساخته شده است بدین ترتیب از سال 1335 شمسی بنای فعلی به سبک معماری غربی تهیه و به همت " انجمن آثار ملی" به شکل کنونی با اسکلتی از بتن مسلح و نمای سنگ تیشه‌ای طوسی ‌رنگ با زیربنای 512 مترمربع ساخته شد.

همچنین از سال 1371 شمسی کل مجموعه به سازمان میراث فرهنگی کشور واگذار شد و سالن مستطیل ‌شکل نسبتاً وسیعی در جوار برج آرامگاه بود برای احداث "موزه تاریخ چای ایران" درنظر گرفته شد.
 

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205596

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    0 1
    همین تیتر رو برای سفر به سیدنی استرالیا هم زده بودید.
  • سعید IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
    3 2
    لاهیجان یکی از زیباترین شهرهای ایرانه. من که دو سه بار بیشتر نرفتم عاشقش شدم.