شرق نوشت:

دولت هر روز بیش از قبل در حال شانه خالی کردن از زیر بار هزینه‌های درمان است. روزی با تفویض وظیفه پرداخت حق فنی داروخانه‌ها به بیماران، روزی دیگر با اعمال هزینه بازاریابی و تحقیقات دارویی روی نسخه بیماران و امروز با تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که قرار است به صورت پایلوت در دو بیمارستان اجرایی شود. براساس این طرح از این پس مردم و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی باید علاوه بر مخارج کلی دارو و درمان، هزینه دیگری برای خدمات پرستاری مراکز درمانی پرداخت کنند در حالی که در ابتدا قرار بود، دولت با تدوین آیین‌نامه و تخصیص اعتباراتی از مجموع هزینه‌های دریافتی دولت از بیمارستان‌ها‌ درصدی را به پرستاران اختصاص دهند.
مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت روز گذشته در مراسم روز پرستار با اشاره به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به صورت پایلوت در دو بیمارستان تهران عنوان کرد: پرستارانی که با درد و رنج بیمار دست و پنجه نرم می‌کنند و این بیماری‌ها گاهی به پرستاران منتقل می‌شود و هنگامی که پرستاری بر بالین بیمار عفونی قرار می‌گیرد، نگرانی دارد که مبتلا نشود، چگونه می‌توان ناملایماتی که به پرستاران ما در مقابل بیماران صورت می‌گیرد را جبران کنیم. چراکه هیچ قانون و مصوبه‌ای نمی‌تواند ایثارگری‌های پرستاران را جبران کند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: بر این اساس از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در حداقل دو بیمارستان تهران یکی زیر نظر دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و دیگری زیر نظر دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی به صورت پایلوت اجرا می‌شود تا طی نتایج حاصل از آن تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را در سراسر کشور انجام دهیم. این اقدام که به گفته وزیر بهداشت برای جبران ناملایمات تحمیلی به پرستاران از جیب بیماران و به جای دولت صورت می‌گیرد، براساس قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مورخ 13/4/86 در مجلس شورای اسلامی است. طبق تبصره 2 از ماده واحده قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، آیین‌نامه اجرایی این قانون باید ظرف مدت شش ماه پس از تصویب، با همکاری مشترک وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت و سازمان نظام پرستاری، تهیه و پس از تایید شورای بیمه خدمات درمانی به تصویب هیات وزیران می‌رسید که در پایان مهلت مقرر چنین اتفاقی نیفتاد.

زایش هزینه‌هایی جدید برای حمایت از پرستاران از جیب بیماران به جای بودجه‌های دولتی به شکلی سرنوشت اجرای این طرح را تغییر داده است که پیش از این نیز نایب‌رییس شورای‌عالی نظام پرستاری عنوان کرده بود: اگر دولت واقعا بعد از پنج سال قصد اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را دارد، باید اعتبار آن را در بودجه سال 91 لحاظ کند. علاوه بر اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و حق فنی داروخانه‌ها که منجر به تحمیل هرچه بیشتر هزینه‌های درمانی به مردم می‌شود، محاسبه هزینه بازاریابی و تحقیقات دارویی بر قیمت تمام‌شده دارو نیز از دیگر سیاست‌های اینچنینی وزارت بهداشت است.
سال گذشته و همزمان با آغاز موج سوم افزایش قیمت دارو، قیمت داروهای مصرفی مردم برای سومین بار به بهانه محاسبه هزینه بازاریابی و تحقیقات دارویی افزایش پیدا کرد و رییس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: صنایع دارویی کشور با مشکلات اقتصادی جدی مواجه هستند و پولی برای بازاریابی و تحقیق و توسعه ندارند به همین علت، آیین‌نامه جدید قیمت‌گذاری دارو تدوین شده است که امسال با اجرای آن قیمت دارو با لحاظ کردن این هزینه‌ها افزایش نسبی پیدا می‌کند.
تحمیل هزینه‌های درمانی از سوی دولت به مردم در شرایطی است که براساس آمار‌های دولتی بیش از 60‌درصد از هزینه‌های درمان از سوی مردم پرداخت می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این رقم با توجه به سه موج افزایش قیمت دارو در سال 90، افزایش تعرفه‌های بیمارستانی، شکل‌گیری گروه‌های فوق تخصصی گران‌قیمت و حذف هزینه‌های درمان از سبد خانوار، تبعات اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر نظام سلامت و تعیین تعرفه‌های غیرواقعی درمانی بیش از پیش افزایش یابد. از سوی دیگر، در حال حاضر 70‌هزار پرستار در کشور مشغول انجام خدمات پرستاری و بیش از ‎ 70هزار نفر نیز فارغ‌التحصیل این رشته مهم به دنبال استخدام هستند.
طبق استاندارد جهانی، حداقل نیروی لازم برای هر شیفت کار 8/1 نیرو به ازای هر تخت بیمارستان است و برای هر یک‌هزار نفر جمعیت در دنیا، حداقل سه پرستار وجود دارد. این رقم در کشورهای پیشرفته به هفت یا هشت پرستار می‌رسد درحالی‌که در ایران این رقم یک نفر است. غفلت دولت از مشکلات معیشتی پرستاران در طول چند سال اخیر بیش از پیش با عدم تناسب حقوق دریافتی آنها با خدمات ارایه‌دهنده خود همراه بوده است. اما دولت و وزارت بهداشت در این اقدام جدید خود سعی دارند کم‌کاری‌های صورت‌گرفته در تخصیص اعتبارات کافی در جهت حمایت مالی از پرستاران را از محل هزینه‌های پرداختی مردم تامین کنند. مساله‌ای که طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید هرساله درصدی از میزان هزینه‌های درمانی مردم از جیب خود کاهش یابد در حالی که این مساله روندی رو‌به‌رشد دارد.
30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    39 1
    بيچاره ملت
  • بدون نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    29 2
    مگه تا الان کسی دیگه پرداخت میکرده؟
  • بدون نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    34 1
    بازهم لطف دولت خدمتگذار نصیبمان شد
  • مجید IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    25 1
    در دنیا هیچ دولتی به اندازه دولت ما دلش برای مردمش نمیسوزد....!!!! میدانید که این را بارها و بارها تجربه کرده ایم
  • لیدا shz IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    11 1
    شما همیشه به مردم لطف دارین...ادم چی میتونه بگه این خبرانلاین که یه نظر ساده رو منتشر نمیکنه پس همون بهتر که مردم ساکت باشن و به خاطر این گرونی و این وضعیت دم نزنن. خبر جون مرسی که نظرامو نمیزاری زورم که بهت نمیرسه
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    17 1
    هر دم ازین باغ بری می رسد...
  • بدون نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    17 1
    ظاهرا دولت قوا داده بود که بعد از حذف یارانه درمان رایگان می شود . این طور که پیش میره همه چیز برعکس از آب در می آید
  • دانشجو IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    3 29
    مردم با مدیریت یارانه می توانند خدای ناکرده در صورت بیماری تعرفه را از حساب یارانه پرداخت کنند ظاهرا" این خبر آنلاین خیلی مته به خشخاش میگذارد
    • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      1 0
      عزیزم یارانه ات چقدره که می تونی بعد از پرداخت پول بنزین، افزایش کرایه ماشین، خرید نون و پرداخت قبض آب و برق و گاز، تعرفه پرستاری هم بدی؟
    • علی . م IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      5 1
      احتمالا شما هم میتونی با پول یارانه افزایش قیمت آب - برق - گاز- بنزین - گوشت - مرغ - شیر - ماست - اجاره خونه - و . . . . . را بدهی و با بقیه اش بری بورس بازی و مقداری هم برای آینده ذخیره کرده ای و از نوشته ات هم مشخص است که آرامش کافی داری . اگر ایرانی معتهد هستی این مدیریت را برای دیگران هم نشون بده
    • بدون نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      1 0
      شما احتمالا خیلی توی جو نوشته ها و کتابها و فرمول ها هستید . مباحث تئوری در زندگی واقعی جواب نمی دهد . شما بهتر نیست کمی چشمهایتان را باز کنید و در واقعیت زندگی کنید . شاید هم دارید در یک شهر خیالی در ذهنتان زندگی می کنید که انتظار دارید مردم با یارانه ها معجزه کنند . تا به حال خدای ناکرده یکی از عزیزانتان بیماری سختی گرفته تا بدانید این یارانه ها حتی کفاف ویزیت دکتر چنین بیماری را هم نمی دهد .
  • بدون نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    20 1
    یه فرقی باید کشور های جهان سومی با کشورهای پیشرفته داشته باشند. آرامش، پوشش کامل بیمه ای و خدمات پزشکی، بهداشت، تحصیل، بازنشستگی و ...
  • بدون نام CH ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    20 1
    كلا خانم وزير بسيار كارنامه خوبي برجاي گذاشته اند و مسائلي مانند: اظهار نظر در مورد آب هاي تهران، بيماران رها شده در بيابان ها، مصاحبه با جوان آمر به معروف، به نظر من پرداخت حق فني داروخانه ها و حق پرستاري توسط مردم كه باعث ضعف كارنامه ي ايشان نيست بلكه باعث نمره خوب كارنامه ايشان است.
  • آرش IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    1 1
    خانم وزير؟؟؟؟؟؟؟؟؟ زنان را همان به كه در منزل نشينند و گل به سر ما بگيرند...
  • بدون نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    1 0
    بيچاره بيمار و خانواده او كه علاوه بر رنج بيماري بايد رنج تامين هزينه ها را نيز داشته باشند.
  • بدون نام JP ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    0 0
    به اصل قانون نباید ایراد گرفت بلکه نحوه ی اجرای اون توسط دولت که از سال 86 تا الان حق پرستارها رو پایمال کرده و حالا هم از جیب مردم میخواد مایه بزاره ایراد داره.هیچ کس به فکر اون پرستار لیسانسی که با 15 تا شیفت شبکاری در ماه باید 500هزار تومن ببره خونش و شکم زن و بچشو باش سیر کنه تازه به فکر مریضای مردمم باشه نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟