مهر نوشت:

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با بیان اینکه سیاست ایران و اهدافی که کوفی عنان دنبال می کند جلوگیری از لیبی سازی سوریه است، گفت: کوفی عنان در زمان مسئولیت در سازمان ملل رابطه خوبی با ایران داشت. بنابراین در زمان فعلی می خواهد از سابقه روابط دیپلماتیک خود در ایران استفاده کند تا موضوع سوریه را به سرانجام برساند.
حشمت الله فلاحت پیشه سفر کوفی عنان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به ایران را مهم ارزیابی کرد و گفت: سفر کوفی عنان به ایران با توجه به چراغ سبزی است که جمهوری اسلامی در رابطه با طرح وی در خصوص حل مشکل سوریه نشان داده است.
وی افزود: ایران در راستای اینکه همواره اعلام کرده است راهکاری دیپلماتیک در برابر مسائل مربوط به سوریه را می پذیرد، در میان طرح های موجود از طرح کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل استقبال کرد و طبیعا عنان هم برای پیگیری طرح خودش وارد تهران شده است.
 اهم اظهارات وی به شرح زیر است:
* کوفی عنان در زمان مسئولیت در سازمان ملل رابطه خوبی با ایران داشت، بنابراین در زمان فعلی می خواهد از سابقه روابط دیپلماتیک خودرا ایران استفاده کند تا موضوع سوریه را به سرانجام برساند.
* جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که حق مردم سوریه است که سرنوشت خود را تعیین کنند در عین حال ایران بر این موضوع تاکید دارد که حقوق ملت سوریه باید در شرایط مسالمت آمیز و خارج از مداخله کشورهای خارجی تحقق پیدا کند.
* دغدغه ای که هم اکنون وجود دارد این است که غربی ها و برخی کشورهای عربی با مسلح کردن بخشی از مردم در سوریه و تحریک احساسات نسبت به سوریه بدنبال تجزیه این کشور هستند. البته باید تاکید داشت که مردم و یا معارضین بدنبال تجزیه نیستند اما کشورهای غربی و عربستان و قطر این طرح را دنبال می کنند.
* غربی ها بدنبال پیاده سازی الگوی لیبی در سوریه هستند و این الگو بسیار برای سوری ها خطرناک است، معتقدم سیاست ایران و اهدافی که کوفی عنان دنبال می کند پرهیز از لیبی سازی سوریه است، البته هنوز ابتدای کار است و باید گفته ها و موضع گیری های کوفی عنان با شرایط داخلی سوریه مقایسه شود.
*تجربه تحولات منطقه خاورمیانه از زمانی که سازمان کنفرانس اسلامی شکل گرفته نشان می دهد که هیچ وقت کشورهای عربی به تنهایی نتوانسته اند یک راهکار دیپلماتیک عملی در منطقه ابداع کنند و یا به نتیجه برسانند. 
* برخی کشورهای عربی همواره در تحولات نقش برهم زننده داشته اند.حتی اگر راهکار خوبی در میان اعراب پیشنهاد شده که بدنبال حل نتیجه بوده باز هم به شکاف داخلی در میان کشورهای عربی تبدیل شده است.
 /29212
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    7 1
    موافقم. فقط یک نگاهی به لیبی بیندازیم مو بربدن انسان سیخ می شود. اسد هم باید همکاری واقعی داشته باشد تا دوباره ملتش را جذب کند. روشهای امنیتی دیگه جواب نمی ده.
    • بدون نام US ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      2 3
      ملت سوریه بازم جذب اسد خواهند شد؟