هفته نامه آسمان نوشت:


سازمان تامین اجتماعی از زمان شکل گیری خود تاکنون حضور پانزده مدیرعامل را تجربه کرده است. مدیرانی که با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده اند و سختی ها و حاشیه های کار گاه عمر مدیریتشان بر این سازمان را بسیار کوتاه کرده و گاه هم چندین سال صندلی را برایشان حفظ کرده است. در این دوران خود سازمان و اساسنامه اش نیز دستخوش تغییرات فراوانی بوده است. از زمانی که هسته اولیه آن به صورت «صندوق احتیاط کارگران طرق و شوارع» در 27 اسفندماه سال 1309 شکل گرفت تاکنون بارها و بارها شکل و کارکرد و ماموریت آن تغییر یافته و در این دوران نیز سرپرست ها و مدیران عامل مختلفی را به خود دیده است.
محمد زاوش
مرحوم محمد زاوش با با مدرک مهندسی معدن سال های زیادی به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و در ابتدای کار این نهاد مسئولیت را برعهده گرفت و تلاش زیادی برای توسعه فیزیکی این سازمان با احداث شعب مختلف و درمانگاه ها در شهرهای مختلف داشت. زاوش در دورانی که سازمان تامین اجتماعی با تغییر نام و کارکرد تا حد یک صندوق تنزل یافته بود در تامین اجتماعی فعالیت نداشت اما در سال 1357 با بازگشت سازمان تامین اجتماعی مدیریت عاملی این سازمان را برعهده گرفت. یکی از مهمترین فعالیت های مهندس زاوش تدوین اصل 29 قانون اساسی است. به گفته دکتر خسرو سعیدی در آخرین فرصت تدوین قانون اساسی و تنها ظرف دو ساعت ضرورت حمایت ها و مسایل تامین اجتماعی تهیه و به کمیسیون تدوین قانون اساسی فرستاده شد که به عنوان اصل 29 در قانون اساسی گنجانده شد.
محمود خواجه نوری
این استاد دانشکده حقوق نیز در دوران مدیریت عاملی خود توسعه سازمان و احداث درمانگاه ها و شعب مختلف را در دستور کار خود قرار داده بود. پرکاری دکتر خواجه نوری یکی از ویژگی هایی است که اکنون از او در یادها مانده به گونه ای که نقل می کنند تا ساعات پایانی شب در دفتر کار خود می ماند تا شخصا به انبوه نامه ها و گزارش های رسیده پاسخ دهد.
هاشم جعفری معیری
هاشم معیری متولد 1309 در تبریز بود که موفق شد در سال 1338 از دانشگاه تبریز دکترای پزشکی و در سال 1350 از دانشگاه تهران تخصص خــود را در رشته جراحی عمومی اخذ کند. شهید معیری پیش از مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی مشاغل مختلفی را به ویژه در مناطق محروم به عهده گرفته بود. جعفری معیری کار خود را از سال 1338 به عنوان پزشک عمومی در بهداری استان کردستان آغاز کرد و پس از آن در پست های پزشک عمومی بهداری خلخال، رئیس درمانگاه خلخال، کفیل بهداری آذر شهر، رئیس بهداری آذر شهر، پزشک بهداری دماوند، رییس بهداری میانه را عهده دار شد تا این که در سال 1358 به سمت مدیر عامل سازمان منطقه ای بهداری استان تهران منصوب شد و تــــا مرداد 59 نیز در این پست باقی ماند . جعفری معیری در آذرماه 59 رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی شد و در اواخر همان سال به سمت معاون امور درمانی وزارت بهداری را نیز به عهده گرفت. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اما در هفتم تیر ماه 60 در انفجار دفتر حزب جمهوری به شهادت رسید.
سیّدابوالفضل غرضی موسوی خواجوئی
دکتر ابوالفضل غرضی از فعالان انقلابی بود که پس از شهادت جعفری معیری به مدیرعاملی سازمان رسید. پایان کار دکتر غرضی در سازمان تامین اجتماعی نیز با حادثه خاتمه یافت. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در حالی که در آذر ماه 1370 برای شرکت در مراسم ختم مادرش راهی زادگاهش، اصفهان بود دچار سانحه رانندگی شد و دارفانی را وداع گفت. نکته قابل توجه در مرگ دکتر غرضی این بود که عدم احتیاط لازم در جریان خارج کردن او از خودروی حادثه دیده و انتقال به بیمارستان باعث پاره شدن شاهرگ و مرگ او شد در حالی که در صحنه تصادف تنها پایش شکسته بود. با توجه به شرایط جنگ در این دوران احداث درمانگاه و بیمارستان توسط سازمان تامین اجتماعی به اوج خود رسید تا جایی که سازمان اغلب منابع خود را در این راه صرف کرد.
دکتر محمد حسن طریقت منفرد
محمد حسن طریقت منفرد دارای دکترای طب عمومی و متخصص جراحی چشم است و تا چندی پیش نیز یکی از اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی بوده است. طریقت منفرد پس از مرگ غرضی و پیش از انتخاب مهدی کرباسیان برای مدتی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بود. طریقت منفرد طی سال های گذشته عضو هیأت مدیره و معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی، معاونت سیاستگذاری و برنامه ریزی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، مدیر دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، مسئول بیمه و درمان کمیته امداد امام خمینی، مسئول بهداشت و درمان وزارت نفت، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و هیأت امناء دانشگاه سمنان و نیز ریاست بیمارستان امام حسین به مدت 3 دوره از دیگر سوابق اجرایی او بوده است.
مهدی کرباسیان
مهدی کرباسیان در سال 1370 به مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی منصوب شد و به مدت 6 سال در این سمت فعالیت کرد. مهدی کرباسیان در این دوران به گفته خودش با توجه به این طرح ها و پروژه هایی برای احداث درمانگاه و بیمارستان شروع شده بود عمده فعالیت خود را بر اتمام پروژه های نیمه کاره متمرکز کرد. در عین حال در این دوران قوانین برای بازنشستگی و جریمه کارفرمایانی که کارگران خود را بیمه نمی کنند تصویب شد. کرباسیان هم چنین موسسه املاک و مستغلات تامین اجتماعی را به منظور انجام فعالیت های خدماتی در امور نگهداری املاک و ساختمان های سازمان برپا کرد.
محمد ستاری فر
پس از رفتن مهدی کرباسیان به اداره کل گمرک، یک اقتصاددان به مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی منصوب شد. محمد ستاری فر که از اقتصاددانان مورد اعتماد دولت هفتم بود و در زمینه های توسعه رفاه و تامین اجتماعی نیز صاحب نظر بود تصدی سازمان را برعهده گرفت. علاوه بر تداوم ساخت بیمارستان ها و درمانگاه ها که مهتمرین آن ها بیمارستان میلاد بود، در دوران تصدی محمد ستاری فر شرکت رفاه گستر تامین اجتماعی نیز تاسیس شد تا به کارکنان شاغل، بازنشسته و مستمری بگیر سازمان خدمات بیشتری ارائه دهد.
محمدحسین شریف زادگان
با خروج محمد ستاری فر و رفتن او به سازمان مدیریت و برنامه ریزی، محمدحسین شریف زادگان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی شد. شریف زادگان با دکترای توسعه اقتصادی و برنامه ریزی منطقه ای از انگلستان، پیش از تامین اجتماعی نیز فعالیت هایی در سازمان های مختلف برعهده گرفته بود. مهمترین اتفاقی که در دوران مدیرعاملی شریف زادگان روی داد تاسیس وزارت رفاه و تامین اجتماعی بود که به نوعی سازمان تامین اجتماعی زیرمجموعه آن قرار می گرفت. شریف زادگان خود به عنوان اولین وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز معرفی شد.تصویب قانون نظام جامع تامین اجتماعی از دیگر فعالیت های مهم شریف زادگان بود.
غلامرضا سلیمانی
پس از این که شریف زادگان برای وزارت رفاه از مجلس رای اعتماد گرفت باید صندلی خود در سازمان را به فرد دیگری می سپرد. غلامرضا سلیمانی امیری با دکترای حسابداری از دانشگاه تهران و سابقه کاری در وزارت بازرگانی، چندین شرکت سرمایه گذاری، عضویت در هیات مدیره سازمان و در اختیار داشتن معاونت اداری و مالی به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تعیین شد تا در سال های باقیمانده از دولت هشتم سازمان تامین اجتماعی را رهبری کند. قانون نظام جامع تامین اجتماعی که مصوبه مجلس را داشت در این دوران اجرایی شد. سلیمانی در دوران مدیریت خود با هماهنگی خوبی که با وزارت داشت توانست در توسعه سیاست های بیمه ای سازمان توفیق خوبی داشته باشد. در این دوران طلاب و روحانیون نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند و یک شعبه مخصوص برای آن ها در شهر قم تاسیس شد.غلامرضا سلیمانی در حال حاضر عضو هیات مدیره بانک پارسیان است.
داود مددی
با شروع دولت نهم و روی کارآمدن محمود احمدی نژاد، وزارت رفاه به پرویز کاظمی رسید و سلیمانی نیز جای خود را دوست نزدیک و همرزم رییس جمهور یعنی داود مددی داد. آبان ماه سال 1384 انتصاب داود مددی در هیات دولت تصویب شد اما از همین دوران حاشیه های این سازمان نیز آغاز شد. اختلافات مدیرعامل سازمان با وزیر رفاه و تامین اجتماعی به شدت بالا گرفت. مددی یک بار از سوی رییس دولت و یک بار از سوی وزیر رفاه برکنار شد اما هر دوبار به سرکار خود برگشت تا در نهایت این پرویز کاظمی باشد که در این اختلاف لقب بازنده بگیرد و کابینه را ترک کند. اما اختلافات مددی با وزیر بعدی و کابینه همچنان ادامه داشت تا این که در تیر 86 محمود احمدی نژاد او را بدون توجه به لابی هایی که برای ابقای او شد، عذر مددی را همزمان از ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی بخواهد.
حسین علی ضیایی
ضیایی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری پس از برکناری مددی با پیشنهاد مصری وزیر رفاه و تصویب هیات دولت به مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی رسید. این مهندس برق در دوران 20 ماه مدیریت خود هم چنان با چالش های مدیران دولت مواجه بود و انتشار روزنامه خورشید در این دوران نیز بر حواشی سازمان تامین اجتماعی افزود. خبر برکناری حسینعلی ضیایی نیز در اواسط اسفندماه 87 در حالی بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که خودش از آن بی خبر بود و هم چنان در دفترش به رتق و فتق امور سازمان می پرداخت.
علی ذبیحی
پرحاشیه ترین دوران سازمان تامین اجتماعی بدون شک دوران 17 ماهه مدیریت علی ذبیحی است. ذبیحی که جایگزین ضیایی شده بود در دوران مدیرعاملی خود بر سازمان تامین اجتماعی ابتدا با اعضای هیات مدیره، بعد با نمایندگان مجلس به خصوص کمیسیون اجتماعی و بعد هم با صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی دچار اختلافات فراوان شد. به گونه ای که محصولی یکی از برنامه های وزارت خود را تحت اختیار گرفتن سازمان و برکناری ذبیحی عنوان کرد. در نهایت هم این اصلاح اساسنامه تامین اجتماعی در مجلس بود که باعث شد محصولی در برکناری ذبیحی موفق شود و سازمان را تحت نظارت خود بگیرد. علی ذبیحی در دوران مدیریت خود بر سازمان تامین اجتماعی معاونت فرهنگی این سازمان را منحل کرد که با واکنش های درون سازمانی زیادی روبرو شد.
رحمت اله حافظی
صندلی مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی پس از برکناری ذبیحی به یک دکتر جوان اصفهانی رسید. رحمت الله حافظی با دکترای تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی از دانشگاه شیراز در چندین و چند مسئولیت دولتی از زمان روی کارآمدن دولت نهم فعالیت کرده بود در راس سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت که اکنون مطابق قانون زیرمجموعه وزارت رفاه به حساب می آمد. حافظی در دوران مسئولیت خود با مشکلاتی از جمله عدم پرداخت بدهی های دولت به سازمان مواجه بود.حافظی بر سر اجرای قوانینی از جمله ماده 25 نوسازی صنایع و بازنشستگی پیش از موعد، اجرای معافیت بیمه ای کارفرمایان در راستای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و نیز اجرای مصوبات سفرهای استانی با شیخ الاسلامی دچار اختلاف شد و همین موضوع باعث برکناری او در دی ماه 1390 شد.
سید مجید موسویان
شیخ الاسلامی پس از برکناری حافظی برای سازمان تامین اجتماعی سرپرست تعیین کرد. سید مجید موسویان از اعضای هیات مدیره سازمان برای مدتی کوتاه هدایت سازمان را برعهده گرفت تا شیخ الاسلامی بتواند مدیرعامل مناسبی برای سازمان پیدا کند. موسویان پیش از این عضو شورای معاونین وزارت رفاه، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، عضو مرکزی تکریم بازنشستگان و سالمندان کشور...نیز بود.
سعید مرتضوی
پیش از این بسیار پیش آمده بود که جنجال هایی بر سر نحوه عمل مدیران عامل سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود. اختلافات داود مددی با کاظمی، نزاع دامنه دار محصولی و ذبیحی، برکناری شبانه مددی توسط مصری و حتی داستان انتشار روزنامه خورشید و توقف آن از حاشیه های پررنگ دوران مختلف سازمان بوده اند اما هیچ مدیری همانند مرتضوی با انتصابش جنجال آفرین نبوده است. سعید مرتضوی که سابقه او نیز جنجالی و پرحاشیه است در آخرین روزهای سال 90 از سوی شیخ الاسلامی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی انتخاب شد. انتخابی که با واکنش های گسترده روبرو شده و حتی استیضاح وزیر کار را در مجلس مطرح کرده است. جنجالی که در نهایت یا با برکناری مرتضوی و یا در نهایت با استیضاح شیخ الاسلامی پایان خواهد یافت.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی مبارک IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    2 0
    اینجانب ازسال1379که باصندق تامین اجتماعی اشناشده ام ازکارکرداین صندوق راضی وازکسانی که دراین صندوق فعالیت دارندوبرای پیشرفت ان تلاش میکنند کمال تشکررادارم ضمنا اینجانب ازسال 79درداروخانه مشغول به کارمیباشم ودرحین این مطلبدرامتحان ورودی واستخدامی صندوق تامین اجتماعی شرکت کردم 0امیداست بادرنظرداشتن سوابق خودباپذیرش دراین امتحان عضوودرخدمت این صندوق قرارگیرم .باسپاس فراوان