پایش میدانی روند اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه

استاندار اردبیل گفت: روند اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه به‌ صورت میدانی و مستمر از سوی مسئولان استان و دستگاه‌های اجرایی پایش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان اردبیل،مسعود امامی یگانه روز چهارشنبه در نشست بررسی پیشرفت این پروژه اظهار کرد: با همراهی نمایندگان استان اردبیل و وزیر راه و شهرسازی، تاکنون ۲۵ هزار میلیارد ریال برای این پروژه در سال جاری ابلاغ شده که ۱۳ هزار میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه پیشرفت همزمان تمام بخش‌های پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه در برنامه است، بیان کرد: عملیات روسازی باید همراه با تکمیل ایستگاه‌ها، ارتباطات رادیویی، استقرار نیروها و تامین سوخت انجام شود چراکه این اقدامات برای آماده‌سازی حداقل الزامات بهره‌برداری ضروری است.

جبارعلی ذاکری افزود: از ۲۱ کیلومتر باقی‌مانده مسیر، حدود ۱۰ کیلومتر زیرسازی شده و ۱۱ کیلومتر دیگر نیز طبق پیش‌بینی تا دو ماه آینده برای اجرای روسازی تحویل داده خواهد شد.

وی از تلاش دولت برای تامین مالی پروژه خبر داد و گفت: طی یک ماه گذشته با پیگیری‌های مسئولان استان اردبیل ۱۳ هزار میلیارد ریال نقدینگی برای تکمیل فاز نخست پروژه تزریق شده و روند اجرا به‌طور مستمر تحت نظارت میدانی قرار دارد.

تکمیل و افتتاح پروژه راه‌آهن اردبیل که در مراحل نهایی ساخت قرار دارد، از جمله آرزوهای مردم استان اردبیل به شمار می رود با تاکید مسئولان امر در اولویت اجرایی قرار گرفته و تلاش گسترده‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اتمام عملیات اجرایی، تکمیل و آماده‌سازی آن برای افتتاح انجام شده است.

پایش میدانی روند اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه

مشخصات فنی و اجرایی راه آهن اردبیل ـ میانه

عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد اما سال‌ها راکد ماند تا این که مسئولان دولت یازدهم عملیات اجرایی آن را از سر گرفتند و در دولت دوازدهم نیز کار تا مرحله پایانی پیش رفت اما به سرانجام نرسید.

تکمیل ساخت راه‌آهن اردبیل- میانه که جزو سخت‌ترین طرح‌های ریلی کشور به شمار می‌رود، با پیگیری مسئولان امر در سال های اخیر سرعت گرفته و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریل‌گذاری آن آغاز شده است.

بنا به اعلام مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور، تاکنون ۱۳۵ کیلومتر از پروژه ۱۷۵ کیلومتری راه‌آهن اردبیل ـ میانه به صورت ۱۱۰ کیلومتر از سمت اردبیل و ۲۵ کیلومتر از سمت میانه ریل‌گذاری شده است.

این خط ریلی پس از نزدیک ۲ دهه از آغاز عملیات ساخت، افزایش پیشرفت فیزیکی در چند سال اخیر در آستانه تکمیل شده و افتتاح قرار گرفته است.

مشخصات این پروژه ریلی کشور که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

همچنین مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می‌رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژه‌های عمرانی کشور قرار داده است.

به گفته مسئولان امر، در پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آب‌رو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

وزیر راه شهرسازی در جریان سفر بهمن ماه سال گذشته خود به استان اردبیل وعده داد که سه هزار میلیارد ریال از اعتبارات امسال به این پروژه تزریق شود و برای سال آینده هم تفاهم شده است که ۱۵ هزار میلیارد ریال سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند، حدود پنج هزار میلیارد ریال هم از محل منابع مولدسازی تامین شود.

ساخت راه‌آهن اردبیل- میانه که جزو سخت‌ترین طرح‌های ریلی کشور به شمار می‌رود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش می‌رفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریل‌گذاری آن تسریع شد.

مشخصات این پروژه ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

استان مرزی اردبیل می‌تواند در ترانزیت بار و کالا به همسایگان شمالی نقش موثری داشته باشد، این امر به‌ویژه در چهارچوب سیاست همسایگی و گسترش تعامل با کشورهای منطقه حائز اهمیت است و از این جهت عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل - میانه سرعت گرفتهاست.

مراحل مطالعاتی ادامه این خط ریلی و اتصال آن به نقطه مرزی در پارس‌آباد ادامه دارد و با اجرای آن، کشورمان نقش بسزایی در ترانزیت و حمل و نقل شمال ـ جنوب ایفا خواهد کرد.

نکته مهم اجرای خط آهن اردبیل به مغان این است که به لحاظ جغرافیایی فاصله اردبیل تا پارس‌آباد از نظر توپوگرافی پیچیدگی زیادی ندارد و در مقایسه با سایر پروژه‌های مطرح ریلی کشور، هزینه اجرا و تملک اراضی مسیر اجرای آن هم بسیار پایین برآورد شده است.

48

کد خبر 2090661

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار