جواد رجبی‌راد

سالیان سال است که ما می‌گوییم بدون تولید ملی، کشور ما رشدی نخواهد داشت. اکنون نیز امیدواریم که این نام‌گذاری سال تولید ملی به عمل بیانجامد و مسئولان آن را درک کنند. زیرا با شعار کاری از پیش نمی‌رود. سال‌های بسیاری است که در تولید مشکل داریم، اما برای واردکنندگان همه‌جور تسهیلاتی وجود دارد.

دستور رهبری برای اجرای اصل 44 نیز ناظر به برداشتن همین موانع بود. من چند سال پیش نیز گفتم که ایران بهشت واردکنندگان است. زیرا سیستم‌ها و قوانین اقتصادی دولتی ما به نفع واردکننده است و ما داریم به نفع کارگر خارجی سوبسید داده و ارز خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. کالای نهایی که وارد می‌کنیم نیز از تمام امتیازات برخوردار است. یک تولیدکننده برای شروع کار خود با موانع زیادی روبه‌رو است، اما در واردات چنین مشکلاتی وجود ندارد.

بهترین کار مطالعه و الگوبرداری از کشورهایی مانند ترکیه و چین است که در مدت کوتاهی مراحل ترقی را طی کردند. کره مانند سیبی به دو نیم‌کره شمالی و جنوبی تقسیم شده و بهترین قست آن در اختیار کره شمالی است که اقتصاد کمونیستی دارد و مردم دارند از فقر می‌میرند. در حالی‌که اقتصاد آزاد پیشرفت‌های زیادی دارد.

چینی‌ها اکنون برخلاف چندسال پیش، بهترین لباس‌ها را می‌پوشند و بهترین ماشین‌ها را سوار می‌شوند. اما ما باید الگوهای خوب حتی کشورهای کمونیستی و غرب را بگیریم و ببینیم آن‌ها چه کرده‌اند. تا چند سال پیش، همه ساکنان شیخ‌نشین‌های دبی برای درمان به بندرعباس مراجعه می‌کردند، اما اکنون دوبی به یک نیویورک تبدیل شده است.

با شعار حمایت از سرمایه ایرانی، باید دنبال راه‌کارهایی باشیم تا شعارهایی مانند «سرمایه‌دار زالوصفت» را ریشه‌کن کنیم. زیرا با این شیوه، هیچ‌کس حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. یک سرمایه‌گذار برای تأمین مواد اولیه و حقوق همیشه ذهنش مشغول است. سرمایه‌گذار از جانب خدا مأموریت دارد که ایجاد اشتغال کند. اما ما با شعارهای بد خود آن‌ها را فراری دادیم. مهم‌تر از آن‌ها نخبگانی هستند که از ایران رفتند. با رفتن آن‌ها ژن نخبگی را نیز به آن سوی آب منتقل کرده‌ایم و این موضوع به سختی بازسازی خواهد شد. 

نکته دیگر این که با سیاست‌های بسیار بد خود، کارگر و کارفرما را رودررو و دشمن هم قرار دادیم و کارفرما به یک سرمایه‌دار زالوصفت تبدیل شده است. این باعث شد مغزها و سرمایه‌های ما از کشور بروند و فقر فکری و اقتصادی داشته باشیم. ما می‌توانیم با رعایت شئون اسلامی خود، برای حل آن مشکل از کشورهای موفق الگوبرداری کنیم.

*عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، مؤسس اتحادیه مبلمان ایران، رئیس سندیکای اتحادیه داروهای دامپزشکی

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین مرزبان IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    9 1
    با سلام دقت نظر نویسنده محترم و توان به نوشتار تبدیل کردن جنین واقعیات مسلمی در مقاله ای کوتاه شایان تحسین است و جای سپاسگزاری فراوان دارد.
  • milad IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    11 0
    الان دیکه زمانی نیست که ما از صفر شروع کنیم و تو فقر و بدبختیه بیشتری دست و پا بزنیم که کشورمون بخواد آباد بشه که نمیشه لطفا این افکارو برای خود نگه دارید و به فکر افزایش سریع سطح رفاه این نسل سوخته که دیگه داره خاکستر میشه باشید
  • حافظ IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    12 1
    فقط شعار. فقط جلوگیری از واردات. وقتی کالای از آن سر دنیا بعد طی 2 ماه روی آب بودن به گمرک میرسد با مشقت ترخیص میشود بعد قیمتش هم از کالای ایرانی بی کیفیتی که بیخ گوشمان درست شده است هم پایین تر است رومیخواهند از مردم بگیرند به چه قیمتی؟ فقط کمک به تولید کننده داخلی؟ پس دخل و خرج مردم چه میشود. قانون باید به این صورت باشد که تولید کننده هم از لحاظ قیمت هم کیفیت میتواند با کالای خارجی رقابت کند یا نه اگر نمی تواند جمع کند و به تولید دیگری قابل رقابت اقدام کند.ما باید به تولید چند قلم که واقعا توان داریم مشغول باشیم.کورکورانه مردم را از ارزانی و کالاهای خارجی محروم نکنید. 70 میلیون نفر را فدای چند صد نفر یا چند صد هزار نکنید
    • بدون نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      3 0
      دقیقاً، در عجبم چطور یکی حرف درست را زد! تولید ضرر ده به ضرر تولید کنندگان واقعی و با کفیت هم هست. کالاهایی که در دنیا به نام ایران شهره هستند مثل فرش، پسته، خاویار و و و... الآن بایست حمایت شوند. صنایع فرش، پسته، خاویار صنایع شوخی نیستند. چه بسیار کشورهای توسعه‌یافته جهان که از طریق محصولاتی مشابه همین‌ها ثروتمند شده‌اند. همین فرش، پسته، خاویار و... (جای سه نقطه خودتان نقاط کشورمان را بگنجانید) چه شغل‌ها که می‌سازند.
  • بدون نام US ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    12 0
    آفرین بر شما با این سخنان سنجیده و پر معنی. افسوس که هم در مورد فراری دادن نخبگان و هم سرمایه گذاران اقتصادی در جهت منافع دشمنان این کشور عمل شد. جبران آن هم به این سادگیها وبا شعار دادن نیست. تازه هنوز اینگونه شعارها که از دهان افراد ظاهرا دوست بیرون می آید ادامه دارد.بیچاره نسلهای آینده.
  • ایران IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    14 0
    به امید روزی که مردم آگاه شوتد چگونه راه را اشتباه رفتتد
  • شیما IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    2 2
    من یک سوال دارم:اگر همه کارشناسان و مسولان سابق از این دولت انتقاد دارند پس چه کسی برای دولت برنامه می دهد و کار میکند؟چه کسی تایید میکند این دولت و برنامه هایش را؟
  • فرهاد IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    1 1
    واقعا یکی ازتغییراتی که حتما بایستی صورت بگیرد تغییر نگرش مردم و مسئولین درمورد شعارهایی ازقبیل "سرمایه دار زالوصفت" است.