۰ نفر
۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۰

حسین علی شهریاری نایب اول کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس وجود یارانه‌ها در حوزه سلامت را الزامی ارزیابی می‌کند و بعید می‌داند که این تصمیم در حوزه سلامت به وقع بپیوندد.

سپیده سعیدی: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در واقع همان حذف یارانه‌های دولت از بسیاری از خدماتی است که درحال حاضر ارائه می‌شود. حال چند هفته‌ای از مطرح شدن این طرح در مجلس می‌گذرد که مخالفان و موافقان بسیاری دارد و خوشبختانه مجلس در بسیاری از موارد با به کاربردن این طرح مخالف بوده است از جمله دارو‌ که اگر حذف یارانه در بخش دارو اتفاق می‌افتاد قطعاً بعد از این با مشکلات فراوانی در این زمینه روبه‌رو می‌شدیم. این در حالی است با این حساب این لایحه یعنی هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند در حوزه سلامت آسیب‌های فراوانی را به اقشار کم‌در‌آمد و حتی متوسط جامعه وارد سازد.‌ حسین علی شهریاری نایب اول کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر که در حوزه دارو خوشبختانه این حذف یعنی حذف یارانه‌ها از سوی دولت صورت نگرفته است و مجلس با این پیشنهاد مخالفت کرد به طور کلی وجود یارانه‌ها در حوزه سلامت را الزامی ارزیابی می‌کند و بعید می‌داند که این تصمیم در حوزه سلامت به وقع بپیوندد.

 آقای شهریاری اگر در حوزه سلامت شاهد باشیم که چنین تصمیمی گرفته شده است، تبعات آن چه خواهد بود؟
 حتماً می‌دانید که مجلس در حوزه دارو با حذف یارانه‌ها مخالفت نموده است و دارو کماکان با همان روش‌های پیشین از سوی آنهایی که بدان نیاز دارند تهیه خواهد شد. بنابراین می‌ماند حوزه سلامت که مطمئن هستم در همه لایه‌های آن این لایحه اجرایی نخواهد بود. خوشبختانه این قانون درباره دارو اجرایی نشده است.

 شما در پاسخ خود به کلمه خوشبختانه اشاره می‌کنید، اگر این تصمیم در زندگی افراد به ویژه اقشار کم‌در‌آمد می‌تواند آنقدر تأثیر‌گذار باشد که آنها را با مشکل مواجه کند لزوم حذف یارانه‌ها از سوی دولت به چه منظور است؟
 حذف یارانه‌ها یا همان اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند در دراز‌مدت تأثیر‌گذار باشد.

 این مدت می‌تواند چند ماه یا سال باشد؟
 چیزی حدود دو تا سه سال به احتمال بسیار زیاد با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم بود در این میان باید در نظر داشته باشیم باید این پروسه طی شود تا به نتیجه لازم دست پیدا کنیم

 در این دو تا سه سال که البته به نظر شما این مدت مشکلات خواهیم داشت و شاید هم این سالها بیش از دو تا سه سال باشد‌ اقشار کم در‌آمد و ضعیف جامعه در نظر گرفته شده‌اند؟ آیا برای آنها تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
ببینید اصولاً این طرح برای افراد مستمند بسیار امیدوار کننده است و برای رسیدن حق واقعی به آنها مورد بررسی قرار گرفته است

 به نظر می‌رسد که افراد مستمند و اقشار کم‌در‌آمد جامعه در عرض همین دو تا سه سالی که شما فرمودید کاملاً تضعیف شوند و با مشکلات جدی‌تری مواجه شوند؟
همواره مسئولان حامی مردم هستند و مجلس و دولت در کنار مردم و با مردم هستند و نمی‌گذارند این اتفاق رخ دهد.

 مثلاً اگر در حوزه بهداشت و درمان افراد نتوانند از یارانه‌های دولتی استفاده کنند و بیمارستانهای دولتی هم حذف شوند و یا نتوانند خدمات مناسب ارائه دهند آن هم به قشر آسیب‌پذیر، مسئولان دولت و مجلس چگونه می‌توانند در جریان مشکلات ریز و درشت افراد قرار گیرند آن هم در این چند سال؟
 معمولاً هر جای دنیا که این اتفاق رخ داده است مردم با مشکلات آن هم مواجه بوده‌اند و شاهد بودیم که در نهایت به نفع اقشار کم‌در‌آمد تمام شد و آنها از اجرای چنین قانونی بهره بردند. به هر حال در مجموع به نفع مردم این اقدام انجام می‌شود وهدف همین مردم هستند ونه چیز دیگری. مثلاً دولت در همان ابتدا دارو را هم پیشنهاد داد و پس از بررسی‌های بسیار مجلس نپذیرفت

 در حوزه بهداشت و سلامت چه؟
در آن حدی که من اطلاعات دارم قرار نبوده در حوزه سلامت چنین اتفاقی رخ دهد و رخ نخواهد داد. حوزه سلامت هم باید در نهایت در بودجه سالانه آن را در نظر بگیرند اما امیدوارم که در مجموع برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه هم مشکلی به وجود نیاید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =