عضو هیأت داوری فراکسیون اصولگرایان مجلس می‌گوید‌: برخی نگاهشان نسبت به مجلس تحت عنوان حمایت از دولت و تعامل با قوه مجریه یک‌سویه‌نگریست و در این راستا نسبت به تخلفات دولت اغماض می‌کنند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در گفت‌وگو باخبر‌آنلاین درخصوص شاخص‌های مطلوب مجلس نهم گفت‌: من معتقدم موضوع ریاست مجلس نهم را نباید سیاسی کرد چرا که در این شرایط مجلس با دشواری اداره می‌شود.
وی با بیان اینکه سخن برخی از همکاران ما درباره اینکه فلان شخص خط قرمز ماست، حرفی سیاسی است نه کارشناسی، اظهار داشت‌: این سخن برای بالا بردن کار‌ایی مجلس مطرح نمی‌شود بلکه یک تلقی سیاسی است.
نماینده تهران نخستین ویژگی مدیر مجلس نهم را توانایی وی در مدیریت دانست و گفت‌: رئیس مجلس نهم باید شخصیتی باشد که مجلس را خوب اداره کند و رضایت اکثریت قاطع نمایندگان را در اداره مجلس جلب کند. البته همواره کسانی خواهند بود که به هرکس که در این منصب قرار بگیرد، ایراد وارد کنند و دلیل روشنی هم جز مواضع سیاسی برای صحبت‌های خود ندارند.
وی دومین ویژگی مطلوب برای رئیس مجلس نهم را حفظ استقلال مجلس دانست و گفت‌: مجلس یک قوه مستقل است نه یک قوه تابع نسبت به قوه مجریه. برخی نگاهشان نسبت به مجلس تحت عنوان حمایت از دولت و تعامل با قوه مجریه یک‌سویه‌نگریست و در این راستا نسبت به تخلفات دولت اغماض می‌کنند.
مصباحی‌مقدم که معتقد است مجلس باید موضع مستقل خود را حفظ کند، خاطرنشان کرد‌: معنی این استقلال حتماً چالش با دولت نیست اما همواره باید از این مسئله غفلت نشود که اگر دولت چالشی ایجاد می‌کند، مجلس در برابر این چالش منفعل نشود.  البته اظهارات و مواضع نباید خدمات دولت را نادیده گرفت.
نماینده منتخب مجلس نهم که تجربه حضور در مجلس هفتم و هشتم را هم دارد در خصوص برخی اظهارات مبنی بر اینکه مجلس هفتم از آرامش بیشتری برخوردار بود و تنش در آن کمتر بود، گفت‌: این حرف درست است ولی این امر معلول مدیریت آقای دکتر حداد عادل نبود بلکه به این دلیل بود که آقای احمدی‌نژاد دوره نهم ریاست جمهوری متفاوت از دوره دهم بود.
وی افزود‌: اگر آقای لاریجانی هم رئیس مجلس هفتم بود، چه بسا مدیریت آن با مجلس هشتم متفاوت می‌بود و این موضوع به دلیل روابط دولت و مجلس بود. به عبارت دیگر رویکرد جدید آقای رئیس‌جمهور در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در دولت دهم «تنش‌زا بود» و طبیعی است که  این رفتار تنش‌زا به قوای دیگر هم منتقل می‌‌شود.
وی با رد لج‌بازی مجلس در برابر اقدامات دولت، گفت‌: مجلس هشتم به رفتار‌های غیر‌قانونی دولت واکنش نشان داد و این عکس‌العمل را نمی‌توان لج‌بازی تلقی کرد. بلکه باید آن در قالب استقلال مجلس تفسیر کرد.
مصباحی مقدم با اشاره به انتصاب‌های جنجالی در دولت دهم، گفت‌: انتصاب آقای ملک‌زاده، مرتضوی و احمد‌زاده در وزارت خارجه، تأمین اجتماعی، میراث فرهنگی و همراهی رئیس‌جمهور با رئیس دفترش و تأکید بر اینکه مواضع آقای مشائی مواضع دولت است نشان از رفتار‌های تنش‌زا دارد این رفتار‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که با واکنش مقام معظم رهبری مواجه شد و ایشان در موضوع اظهار‌نظر رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور درخصوص اسرائیل فرمودند که ما چیزی به نام ملت اسرائیل نمی‌شناسیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این سؤال که آیا مناسبات رئیس‌جمهور و رهبر انقلاب در سال‌های مجلس هفتم تنش‌زا بود یا مجلس هشتم، گفت‌: اتفاقاتی از این دست، طبعاً مورد تنش در روابط دولت و مجلس هشتم شد و نمی‌شود گفت چون مجلس در دوره هشتم توسط آقای لاریجانی اداره می‌شد؛ چنین تنشی را به‌وجود آورده است. بلکه باید گفت آقای رئیس‌جمهور در دولت هم چنین ویژگی‌ را داشت و طبعاً چنین رویکردی سبب واکنش نمایندگان و مدیریت مجلس می‌شد.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    4 4
    انصافا آقاي مصباحي مقدم شخص منصفي است و وجود ايشان در مجلس يك نعمت است.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    2 9
    آقای مصباحی مقدم یعنی این دولتبود که برای مجلس پرونده سازی می کرد و به قوه قضاییه می فرستاد؟؟ یعنی این دولت بود که هر روز یک نماینده را به جلسه علنی مجلس می کشاند و از استیضاح و فساد مجلس می گفت؟؟ یعنی این دولت بود که برای مجلس قانونی تصویب می کرد که قابل اجرا نباشد تا بدینوسیله مجلس تخریب شود؟؟ باب گلی به گوشه انصاف و عدالتتان
  • بدون نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    0 0
    همه قوا باید بدونن که وظیفه اصلی اشون چیه و چه نقش کلیدی در پایداری یک سیستم سیاسی بازی می کنند و سعی نکنند که نقش قوای دیگر را ایفا کنند چون نقش خودشون رو فراموش می کنند. قوا باید هماهنگ حرکت کنند تا نظام پیش یرود