واحد مرکزی خبر نوشت:

بانک مرکزی از تغییر سال پایه ، نوع و ضرایب کالاها و خدمات مبنای محاسبه نرخ تورم خبر داد و گفت : به زودی سال 1390 به جای سال 1383 به عنوان سال پایه ، مبنای محاسبه نرخ تورم می شود.
مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه برای محاسبه نرخ تورم ، قیمت انواع کالا ها و خدمات از شهرهای مختلف کشور روزانه رصد می شود ، افزود : برای محاسبه دقیق تر نرخ تورم هر چند سال یک بار در اقلام مشمول سبد محاسبه نرخ تورم و ضرایب انها تجدید نظر می شود.

علیرضا مقتدایی افزود : در جریان تغییر سال پایه و اقلام سبد کالا، کالاها و خدماتی
که بیشتر مورد استفاده مردم است ، جایگزین کالاها و خدماتی می شود که استفاده از انها نسبت به گذشته کمتر شده است.
وی تغییر ضرایب کالاها و خدماتی را که مبنای محاسبه نرخ تورم است ، یکی دیگر از اقدامات در پیش برای محاسبه دقیق تر نرخ تورم اعلام کرد و افزود : ضرایب کالاهایی که مصرف بیشتری دارد ، افزایش می یابد.
این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت : قیمت ها نیز روزانه از حدود هزار و ششصد منبع در 79 شهر که 80 درصد جمعیت شهر نشین کشور را در خود جای داده اند ،جمع آوری می شود و میانگین ان مبنای محاسبه نرخ تورم قرار می گیرد.
مقتدایی متوسط نرخ تورم در هر ماه را حاصل تقسیم میانگین قیمت کالاها و خدمات در 12 ماه منتهی به ماه مورد نظر بر همین عدد درسال گذشته اعلام کرد و افزود : به عبارت دیگر در هر نوع تورم اعلام شده شاخص قیمتهای 24 ماه دخیل است.
مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی یکی ازنکات مهم در محاسبه دقیق تر نرخ تورم را بهنگام شدن ضریب کالا و خدماتی دانست که در سبد تعیین نرخ تورم قرار داده شده است.
وی گفت : این بانک کل سبد کالا و خدمات مصرفی را که خانوارهای ایرانی مصرف می کنند در نظر گرفت و از میان انها بر اساس استاندارهای بین المللی 359 قلم کالا و خدمت را انتخاب کرد و هم اکنون بر اساس قیمت گیری از این اقلام شاخص تورم را محاسبه می کند.
به گفته مقتدایی، بانک ملی به عنوان عهده دار وظایف بانک مرکزی و بانک مرکزی از ابتدای تاسیس در سال های 1315 ، 1338، 1348، 1353، 1361، 1369، 1376 و نیز آخرین بار در سال 1383 در سال پایه شاخص های قیمت و به تبع ان در سال پایه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تجدید نظر کرده است.
پس از آخرین تجدید نظر در نوع و ضرایب کالاهای مبنای محاسبه نرخ تورم مقرر شد بانک مرکزی هر پنج سال یک بار سبد و ضرایب کالاها را تغییر دهد.
در حال حاضر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی ، شامل میانگین شاخص قیمت 359 قلم کالا و خدمت است و اساس بررسی بودجه خانوار شهری فعلاً در سال پایه محاسبه شاخص (100=1383) به عنوان نماینده کل سبد خانوارهای شهر نشین ایرانی در نظر گرفته شده است.
شاخص بهای کالاها و خدمات یکی از معیارهای سنجش تغییر قیمت کالاها و خدمات در یک دوره زمانی مشخص است.
اگرچه نرخ تورم یا شاخص بهای کالاها و خدما ت مصرفی بر آوردی از شاخص هزینه زندگی است اما لزوما نمی‌تواند به طور دقیق تغییر هزینه زندگی خانوارها را نشان دهد به این علت که میزان مصرف خانوارها از کالاها و خدمات یکسان نیست و ممکن است خانواری کالا یا خدماتی را مصرف یا دریافت کند که قیمت ان بیشتر از دیگر کالاها افزایش یافته باشد که در این صورت ان فرد یا خانوار هزینه بیشتری می پردازد.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    7 0
    دوباره تیر دروازه ها جابجا میشن!
  • علیرضا IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    10 1
    وقتی نتونیم مسئله رو حل کنیم یا حالش ُ نداشته باشیم صورت مسئله رو پاک می کنیم
  • امین IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    5 1
    احتمالا با تغییر شاخص قیمت سال پایه ، رشد اقتصادی امسال 50 در صدی توسط بانک مرکزی اعلام میشه... اینم از آمار پایان سال ، سال تولید ملی..
  • نوید IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    1 0
    یه راهکار خیلی خوب که ردخور نداره! سال پایه رو بیارین رو ابتدای سال 91.تورممون خیلی باربی میشه البته یه عیب داره اپنم اینه که ممکنه شاخص پاشه هنگ کنه
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    1 0
    در ایران نه هیچ وقت امار و اطلاعات درستی وجود داره و اگر هم یک زمانی به نفعشان نباشد از بیخ و بن میروند منبع ان را عوض میکنند و این کاری است که چندین دهه انجام شده ولی باز در خم یک کوچه گیر کرده اند و به هیچ جایی هم نرسیده اند و تورم و گرانی هم کار خودش را کرده و مردم را مفلس تر کرده و تابع این سیاست های دستوری هم نبوده و به وضوح اثراتش در جامعه دیده شده !!!