ایسنا نوشت:

معاون وزير راه از افزايش تعداد پروازهاي هفتگي بين ايران و عراق از 6 پرواز به 12 پرواز خبر داد.

احمد صادقي - مدير شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور  با بيان اينكه وزراي راه و شهرسازي ايران و عراق طي جلساتي در عراق تفاهم نامه‌هايي در زمينه ريلي، هوايي، جاده‌اي و دريايي امضا كردند، گفت: طبق تفاهم اين دو وزير از اين پس تعداد پروازهاي بين ايران و عراق از6 پرواز در هفته به 12 پرواز در شهرهاي مختلف عراق افزايش مي‌يابد.

به گفته وي، در اين كميسيون مشترك بحث اتصال راه آهن دو كشور از طريق مرز خرمشهر - ‌شلمچه مورد بحث قرار گرفت.

او ادامه داد: در اين نشست، راه آهن ايران از طريق مرز خرمشهر به شلمچه و از آنجا به بصره عراق وصل خواهد شد. راه آهن بصره جزيي از راه اهن سراسري عراق است كه به سوريه و بندر رازقيه و از آنجا به اروپا متصل مي شود.

وي با بيان اينكه اين راه آهن مي‌تواند ايران را از مرز عراق به اروپا متصل كند و كريدوري باشد براي اتصال ديگر كشورهاي همسايه ايران به اروپا براي ترانزيت كالا و مسافر يادآور شد: سهم ايران از اين راه آهن 35 كيلومتر است كه ساخته و آماده شده است.

صادقي همچنين اظهار كرد: براي استفاده از اين راه آهن نيازمند گذر از رودخانه اروندرود هستيم. بنابراين بايد يك دستگاه پل بر روي اين رودخانه احداث شود. ساخت اين پل را ايران برعهده گرفت كه برآورد تقريبي هزينه ساخت آن 60 ميليارد تومان است.

معاون وزير راه خاطرنشان كرد: عراق نيز بايد 17 كيلومتر از خرمشهر تا شلمچه راه آهن احداث كند كه به زودي آن را آغاز خواهد كرد.

وي در بيان زمان ساخت پل اروند رود اظهار كرد: زمان مشخصي تعيين نشده است، تنها در تفاهم نامه به اسرع وقت اشاره شده است.

تردد وسايل نقليه بين دو كشور با ويزا

در زمينه جاده اي نيز صادقي از تفاهمي بين ايران و عراق ياد كرد كه طي آن اتوبوس و سواري شهروندان دو كشور بتوانند با اخذ ويزا بين دو كشور تردد كنند.

وي درباره زمان اجراي اين طرح اظهار كرد: تفاهم‌هاي لازم بين وزراي دو كشور انجام شده است و تنها نيازمند اخذ مجوز لازم هستيم. هر چند در حال حاضر اتوبوس بين اين دو كشور در حال رفت و آمد است.

معاون وزير راه همچنين به تفاهم ايران و عراق براي ساخت مسكن توسط ايرانيان در عراق اشاره و خاطرنشان كرد: طي تفاهمي قرار شد بخش خصوصي ايران در كشور عراق مسكن، به صورت طرح مسكن مهر احداث كنند.

وي افزود: طبق اين تفاهم حدود 100 هزار واحد مسكن توسط پيمانكاران ايراني در شهرهاي مختلف عراق با توجه به نياز اين كشور و تشخيص مقامات آن ساخته خواهد شد.

معاون وزير راه تاكيد كرد: هنوز شهرهايي كه قرار است واحدهاي مسكوني مورد نظر در آنها ساخته شود مشخص نيست.

لايروبي اروند رود براي تردد شناورهاي بزرگ

صادقي در مورد تفاهم ايران و عراق در بخش دريانوردي نيز به افزايش روابط ايران و عراق از طريق رودخانه اروند اشاره و اظهار كرد: در جريان جنگ تحميلي به علت غرق شدن كشتي‌هاي زياد، امكان تردد قايق و شناورهاي بزرگ در اروند وجود ندارد.

وي ادامه داد: اروندرود براي تردد شناورهاي بزرگ به منظور افزايش تبادلات دريايي ايران و عراق نياز به لايروبي دارد؛ زيرا در حال حاضر از بندر خرمشهر به بندر بصره تردد شناورهاي بزرگ امكان پذير نيست.

معاون وزير راه خاطرنشان كرد: طبق اين تفاهم قرار شد كارشناسان و روساي بنادر خرمشهر و بصره و معاونان دريايي ايران و عراق در مورد چگونگي لايروبي اروند توسط طرفين تبادل نظر كنند.

صادقي يادآور شد: در حال حاضر تبادل كالا بين دو بندر خرمشهر و بصره به دليل تردد قايق‌هاي كوچك بسيار كم است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =