رسالت در سرمقاله خود با عنوان «مذاکرات در مسکو بی‌فایده است» نوشت:

*مذاکرات در بغداد نشان داد 1+5 به تعهدات خود در استانبول 2 پایبند نیست. آنها حقوق هسته‌ای ایران را در چارچوب ان پی تی به رسمیت شناخته و پذیرفته بودند که مذاکرات یک چارچوب کاری داشته باشد اما در بغداد به هیچ‌یک از این تعهدات پایبندی نشان ندادند. آنها موضع صریح و شفاف ایران را می‌دانند اما اینکه اصرار دارند مذاکرات ادامه یابد نشان می‌دهد که برای آنها مذاکره برای مذاکره یک امر مطلوب است و آنها سخت به آن نیازمندند. آخرین تیر ترکش 1+5 در تحریم‌ها، تحریم خرید نفت ایران بود که چون زلزله‌ای در اقتصاد چند کشور اروپایی که از ما نفت می‌خریدند ظهور کرد. آنها از نظر اقتصادی وضع متزلزلی دارند و زیر فشار موج بیداری اسلامی در منطقه و نهضت ضد سرمایه‌داری درجوامع خود به سر می‌برند. آنها از مذاکرات می‌خواهند به‌عنوان یک منفذ تنفس سیاسی استفاده کنند ما نباید در این تنفس مصنوعی آنها را کمک کنیم. محافل خبری آمریکا لو دادند؛یکی از پیشنهادات آنها که مذاکرات را با عدم توفیق روبه‌رو کرده این است که می‌گویند غنی سازی اورانیوم 20 درصد را متوقف کنید و آنچه تولید کردید به ما تحویل دهید! آنها بعد نیاز ایران را تامین یا در تامین آنها تسهیل خواهند کرد.
*این احمقانه‌ترین و یا به تعبیر اخلاقی‌تر ابلهانه‌ترین پیشنهادی است که ممکن است طرف‌های اروپایی و آمریکایی مطرح کنند. طبیعی است هیئت ایرانی در برابر این زورگویی و زیاده‌خواهی مقاومت نموده و بر حق خود برداشتن چرخه سوخت و غنی سازی اورانیوم در چارچوب مقررات ان پی تی تاکید کند. این پیشنهاد احمقانه خارج از مقرراتان پی تی است . حال آنکه آنها در مذاکرات استانبول 2 تعهد کرده بودند که در چارچوب ان پی تی مذاکرات را به پیش ببرند.
 *هیئت ایرانی نباید اجازه دهد طرف 1+5 با پررویی جای مدعی و اصل ادعا و اینکه دعوا سر چه چیزی است را عوض کند. ما بر اساس فتوای مقام معظم رهبری هیچ‌گاه به سمت تولید سلاح هسته‌ای نمی‌رویم. ما به این دلیل در مذاکرات حضور پیدا می‌کنیم که امید خلع سلاح هسته‌ای طرف مقابل را داریم. اگر این محقق نمی‌شود و آنها همچنان می‌خواهند دست روی ماشه هسته‌ای با ما مذاکره کنند، از پیش معلوم است که مذاکرات نتیجه‌ای ندارد. ما در مذاکراتی وارد شده‌ایم که
*غرب تمام گام‌های اعتماد ساز دولت ایران را بی‌پاسخ گذاشته. پیمان شکنی ورفتار فریبکارانه با چاشنی فشار و تهدید گویی یک راهبرد در گفتگوها با ما بوده است.لذا پذیرش دور بعدی گفتگوها در مسکو بی‌فایده است. آنچه ملت ما از بیرون شاهد مذاکرات است این است که می‌بیند آمریکا از روسیه بدتر ، روسیه از انگلیس بدتر، انگلیس از هردوی اینها پلیدتر و فرانسه و آلمان رسواتر از همیشه و ... هستند. البته از صبر، حلم ، پایداری ، صراحت بیان و شفافیت مواضع هیئت ایرانی درگفتگوها باید تشکر کرد و این خود یک دستاورد دلگرم کننده است. عقب نشینی‌های رسوا کننده برخی اعضای 1+5 هم یک دستاورد است. اما جمع جبری گفتگوها از بیهوده بودن این راه طی شده حکایت دارد.
/29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    3 9
    آخ گل گفتی!