محمد هیراد حاتمی

شنبه 5 تیر 1386 خبری مبنی بر سهمیه بندی بنزین اعلام شد و ناگهان ایران برای چند ساعتی در راس اخبار جهان نشست. در کوچه های شهر بسیاری گالن های متفاوت به لحاظ حجمی را راهی پمپ بنزین ها می کردند تا به فاصله چند ساعت به اجرای طرح سهمیه بندی بنزین به هر نحو ممکن ذخیره ای برای خود فراهم کنند. این خبر که از همان ساعت های نخست انتشار آن حوادثی را پدید آورد و قند را در دل برخی آب کرد، مانند یک سکه دو رو مورد تحلیل قرار گرفت. یک روی آن توسط گروه های سیاسی مخالف دولت مورد تحلیل قرار گرفت و روی دیگر آن به بررسی مردم و منفعتی که از این رویداد نصیب شان خواهد شد پرداخته بود. دیری نگذشت که جملگی مردم با « بنزین سهمیه بندی » کنار آمدند و نیاز خود را بر اساس شرایط جدید تامین کردند تا اینکه دولت دهم با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه  ها، بنزین سهمیه بندی شده را به سوی آزاد سازی برد. بی تردید کلید خوردن سهمیه بندی بنزین قدمی در جهت اصلاح مسیر اقتصادی بود که با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها وقتی با آزاد سازی بنزین و فرآورده های نفتی همراه شد، نتایج مثبت آن مشهود بود.
حتی با وجود سهمیه بندی شدن بنزین، آزاد سازی قیمت آن در فاز نخست اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها با واکنش بسیاری از شهروندان روبرو شد. اتفاقی که این روزها و پیش از اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها در رابطه با قیمت بنزین  باز هم به وقوع پیوسته است. بسیاری از مردم « بنزین ارزان » را حق آشکار خودشان می دانند و علت آن هم « نفتخیز » بودن ایران است. اگر انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس را کنار بگذاریم قطعا شکل گیری نهضت ملی شدن صنعت نفت یکی از غرور برانگیز ترین افتخارات ایرانیان است و بر اساس همین غرور ملی « نفت » به عنوان حق مسلم ملت تلقی می شود. شاید به همین دلیل است که شعاری مانند آوردن پول نفت سر سفره های مردم همچنان جوابگوست و اقبال عمومی را به همراه دارد و گسترش فعالیت های صنعتی، کشاورزی چندان به مذاق خلق الله خوش نمی آید. ملت ایران « نفت » را حق مسلم خودش می داند و در طول تاریخ دولت ها در برابر این خواسته مردم تمکین کردند تا این روزها هر خبری مبنی بر واقعی شدن قیمت بنزین فریاد مردم را به همراه داشته باشد و غرور آنان را جریحه دار کند که چه نشسته اید « دولت حق ما را خورد.»
وقتی وزیر اقتصاد در برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد و به صراحت عنوان کرد هر وقت دولت به قطعیت برسد فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها به مرحله اجرا در بیاید اطلاع رسانی های لازم صورت خواهد گرفت، در ذهن بسیاری از شهروندان اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها همان افزایش قیمت بنزین همانند سازی شد. روزهای قبل از آن هم گمانه زنی های زیادی نیز در این رابطه مطرح شده بود که اوج آن به افزایش قیمت بنزین به 2 هزار تومان بر می گشت. همین اظهار نظر قطعی وزیر اقتصاد در رابطه با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را در کنار گمانه زنی های افزایش قیمت بنزین که قرار گرفت همان گلایه هایی شکل گرفت که حدود 5 سال قبل و در زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین به وجود آمده بود. ناله بسیاری بلند شد که دولت می خواهد نفتی که متعلق به خودشان است به شکل بنزین با قیمتی فراتر از باور شهروندان به آنان بفروشد. تلخی ماجرا اینجاست که تمامی دولت ها در برابر این اعتراض مردم هنگام آزاد سازی قیمت بنزین روبرو شده اند اما تا پیش از دولت های نهم و دهم هیچ کدام از آنان این جسارت را نکرد تا امروز گروهی این اقدام را یک حرکت شجاعانه نام نهند. به دلیل همین نامگذاری اقدامی شجاعانه  است که شاید حق داشته باشیم و در آرشیو های روزنامه هایمان، سایت های خبری مان بگردیم و آنهایی که این روزها درباره عمل شجاعانه سخن سرایی می کنند و به دفاع از آن افتاده اند را بررسی کنیم و مشاهده کنیم در سال های قبل و وقتی چنین قصدی در سر دولتی افتاد چه واکنشی نشان دادند. آیا آن زمان هم در دفاع از این پروژه قابل تحسین امروزی پرداختند یا اینکه داد سر دادند که مسافر کش های بنده خدا و طبقه محروم را چرا اینقدر اذیت می کنید؟ چرا همه اش به فکر خودتان هستید و رحمی به حال مردم بخت برگشته مناطق محروم ندارید؟ سوال هایی از این دست که این روزها  مطرح است  و اما  پاسخ قطعی هم برای آن یافت نمی شود و گویا فقط باید  با این سخن روزنامه نگاری که فردای اجرای طرح سهمیه بندی بنزین آن را نگاشت   این رویداد را سپری کرد : « در هر زمان، کسانی آمدند که گرچه خواب ملت را پریشان کردند، گاه آّبرویمان را هم بردند ولی در عین حال شهر ها را ساختند، اقتصاد را رشد دادند.»
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    110 7
    قيمت واقعي بنزين چند تومان است ؟ آيا قيمت بنزين نبايد با درآمد مردم تناسب داشته باشد ؟ كه اگه تناسب قيمت بنزين را با سطح درآمد مردم در نظر بگيريم (مخصوصا با در آمد اقشار حقوق بگير) مي بينيم كه قيمت بنزين در ايران نسبت به خيلي از كشورهاي ديگر گران هم مي باشد
    • amir IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
      18 1
      بابا ما هم همینو میگیم دیگه! میگیم حقوق مردم در سطح جهانی باشه قیمت همه چیز هم در سطح جهانی باشه
  • بدون نام US ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    76 5
    آقایان بیایید قیمت بنزین را با یکی از کشورهای پیشرفته مقایسه کنید ببینید در آن کشور حداقل حقوق به چه میزان است هر درصدی از آن حقوق بود در حداقل حقوق ما ضرب کنید همه چیز حل خواهد شد مسئله ساده است
  • اقتصاددان مطلع IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    66 2
    قيمت جهاني بنزين سوپر تحويل خليج فارس همين امروز گالني (3.78 ليتر) برابر 2.61 دلار امريكا كه با دلار 1226 توماني مي شود حدودا 850 تومان و طبق قانون هدفمندي قيمت بنزين از 90 درصد قيمت فوب خليج فارس نبايد بيشتر شود كه مي شود به عبارتي حدودا 770 تومان. الان قيمت بنزين سوپر آزاد 850 تومان است كه در فاز دوم بايد 80 تومان كاهش يابد تا قانون درست اجرا شود. لطفا هنگام قانونگذاري و اجراي قانون به قيمتهاي جهاني هم توجه كنيد!!! ضمنا امسال تابستان قيمت جهاني نفت و بنزين باز هم كاهش خواهد يافت كه بايد قيمتها از اين هم پايينتر بيايد.
    • بدون نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
      8 0
      داداش شما کجا بنزین میزنی؟ بنزین سوپر آزاد لیتری 800 تومنه. 80 تومن در لیتر سرت کلاه میزارن
    • بدون نام MY ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
      0 11
      قسمت فوب خلیج فارس تعنی تحویل در خلیج فارس، اضافه کن به این قیمت 1. هزینه تخلیه از کشتی و انتقال به انبارهای نفتی هزینه جابجایی در کشور هزینه های نگهداری حداقل لیتری 100 تومن میاد روش
  • بدون نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    48 3
    اگه به من باشه که تا لیتری 50 هزار تومن هم فشاری بهم نمیاد بد به حال اونی که 30 هزارتومن حق ایاب ذهاب می گیره و باید روزی 85 کیلومتر بره تا برسه به محل کار و دوباره برگرده اونم با حقوق 680 هزار تومان و کرایه خونه 230 هزار تومان (کارگر خودمو میگم)
    • محمد IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
      18 1
      بابا دمت گرم خيلي خوب حقوق مي دي تازه كارگرت پول كرايه خونه هم كم مي ده
  • بدون نام US ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    26 1
    دوست عزیز اگر این قیمت ها رو رسما اعلام کنند و تکلیفمون رو بدونیم خیلی بهتر از اینه که همیشه به عنوان یک طلب تو دلمون باقی بمونه. یه روز یه دولت بیاد منت بذاره یه روز یه دولت نده. بلا تکلیفی بد تر از همه چیزه.
  • کورش IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    59 1
    من دو سوال دارم قیمت جهانی بنزین لیتری 1 دلار حالا فرض کنیم به خاطر سو مدیریت یا هر چیز ذیگه مثل پارسال که دلار از 1050 تومان شد 1900 تومان امسال هم از 1900 تومان بشه 3000 تومان یعنی بنزین را بخریم لیتری 3000 تومان که مطابق نرخ جهانی بشه؟! مگه مردم ما به دلار حقوق میگیرند؟! دوما چرا باید بنزین را به قیمت جهانی بخریم ولی خودرو را به قمت ایرانی؟!
    • داش مجید IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
      30 1
      حقوق ما هم به ریاله نه دلار و یورو در ضمن هیچ جای دیگه ای هم به مردم وعده پول نفت سر سفره و عدالت و رفاه ندادند!!!!
    • علی IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
      18 1
      بسیار کامل و هوشمندانه گفتید.
  • مهدی ز IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    31 1
    با سلام و احترام قیمت بنزین ، خودرو ، و تعرفه مکالمه تلفن ، بیمه و هر چیزی که سودش عاید دولت میشود باید واقعی (جهانی ) باشد ! هدفمند شود ! مردم به سختی نمی افتند ولی قیمت سایر کالاها و خدمات که مردم سودش را میبرند به هیچ عنوان افزایش نیابد چون مردم به سختی می افتند ؟؟؟؟ ایا راننده تاکسی ، مرغدار ، کشاورز ، کاسب و ... مردم نیستند
  • هادي و هدا CA ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    18 3
    اگر همون سال اول به جای سهمیه بندی آزاد سازی رو ترجیح داده بودن خیال همه مون راحت بود!
  • بدون نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    44 0
    ارثیه‌ی مردم بنزین ارزان قیمت نیست. ارثیه‌ی مردم اختلاف قیمت پراید 2 میلیون تومانی با پراید 10 میلیون تومانی است. اختلاف تویوتای وارداتی 10 هزار دلاری است که باید برایش حداقل 30 هزار دلار بپردازد. چرا دود واقعی شدن قیمت ها باید به چشم مردم برود. قیمت ماشین را واقعی کنید، مردم هم بنزین با قیمت واقعی در ماشینشان می‌ریزند و سراغ کارهایشان می روند.
  • homayon CA ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    21 2
    لطفا هنگام قانونگذاري و اجراي قانون به قيمتهاي جهاني هم توجه كنيد.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    22 0
    حالا که قیمت جهانی نفت به زیر 100 دلار در هر بشکه رسیده آیا قیمت آن و فرآورده های آن در بازار ایران هم کاهش خواهد یافت؟
  • بدون نام IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    12 1
    واقعا آزاد سازی بنزین اقدامیه که اقتصاد مملکت نیاز داره اما با محاسبه درست
  • بدون نام IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    4 17
    چه اشکالی داشت ما هم مثل خیلی از کشور ها روی بنزین و گازوئیل و گاز ، مالیات وضع می کردیم و هزینه های عمرانی کشور را از این محل تامین می کردیم .
  • حمید IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    3 11
    منم با این موضوع موافقم که تو زمان های قبل حرکت شجاعانه نبود و مخالفت می شد اما الان شده یه حرکت سلیبرتی مانند که همه باید شجاعانه تعبیرش کنن. ولی اینم قبول کنین سهمیه بندی بنزین زمینه خوبی بود بررای آزاد سازی. تحلیل دو پهلو و خوبی بود.
  • Cc US ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    9 6
    به نظر من بهترین جای این یادداشت آخرشه ! تلخی ماجرا اینجاست که تمامی دولت ها در برابر این اعتراض مردم هنگام آزاد سازی قیمت بنزین روبرو شده اند اما تا پیش از دولت های نهم و دهم هیچ کدام از آنان این جسارت را نکرد تا امروز گروهی این اقدام را یک حرکت شجاعانه نام نهند.
    • فرهاد IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
      20 1
      شجاعتی که مردم رو به سختی بندازد درست نیست. باید درست برنامه ریزی کرد و بر اساس سعی وخطا باری رو دوش مردم نگذاشت .
  • farhad IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    24 0
    بنزين به قيمت جهاني قبول ولي خودرو پر مصرف وكم كيفيت به قيمت چند برابر جهاني!!!!!
  • بدون نام IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    18 0
    به جای این اقدام شجاعانه پول ملی رو تقویت میکردند انوقت دیگه قیمت بنزین و حامل های سوخت هم مشابه نرخ جهانی میشد قدرت خرید مردم هم بالا می رفت بدون اینکه یارانه ای پرداخت شه .
  • حامد US ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    9 2
    این پول نفت بی تعارف رشوه ای بوده که همیشه دولت ها به مردم دادن و من هم با این موضوع موافقم که علت مورد اقبال قرار گرفتن شعاری مانند اینکه پول نفت رو میاریم سر سفره هاتون می تونه همین موضوع باشه. به نظرم این موضوع یه ریشه تاریخی داره و می شه ساعت ها راجع بهش حرف زد و موضوع تولید خودرو در رده دوم بحث قرار می گیره.
  • بدون نام IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    18 0
    ماها که داریم پول ده سال بنزین خودرومون رو پیش پرداخت میکنیم(با محاسبه مختصر قیمت خودروها همه چیز مشخصه) اونوقت باید بنزین رو هم با قیمت جهانی پرداخت کنیم. جالبه!!!!
  • فرزاد IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    5 7
    اقا اصلا بنزين رو بدين دو هزار تومن اما از وابستگي قيمت بقيه اجناس به بنزين جلوگيري كنين اخه وقتي بنزين گران ميشه حتي طلا هم گران ميشه و.............والا مردم عقل دارن كه درسته ايران نفت خيزه اما نبايد ثروت ملي رو برباد داد(قابل توجه نگارنده متن)
  • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    6 18
    بنزین باید بشود 10000 تومان که هر ننه قمری ماشین شخصی تکنفره سوار نشود. وماشین شخصی باید بشود یک کالالی تجملی و مال از ما بهتران!!!!!!!
  • حسین IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    11 0
    اگر دولت یارانه بنزین را حذف میکندتا قیمت آن واقعی شود چرا مردم باید به خودروسازهای بی کیفیت یارانه پرداخت کنند .پس باید قیمت خودروها نیز باید واقعی باشد. بهترین مارک پژو (پارس elx) ساخت ایران خودرو با قیمت فوب خلیج فارس 6000 دلار (دلار 12260ریال) معادل 73560000 ریال میشود که با قیمت 210000000 ریال به مردم قالب میشود یعنی ملت از اول هزینه سوخت خودرو را تا 14 سال با بنزین 1000 تومانی پرداخت کرده اند
  • حسين IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    14 0
    اما يادش بخيراز سال 86 كه بعضي ها اومدند كلي شعار دادند كه بعد از آزاد شدن قيمت و تبديل به 400 تومان شدنش چقدر مدرسه ها كه بسازيم و چقدر جاده ها و كارخانه ها و .... بسازيم واقعا هم كه چقدر ساختند اما بعدا صداش درومد كه 3000 ميلياردها ازپول مملكت گم شده شايد بنزين 1000 تومن بشه خيلي بيشتر مدرسه و جاده ساخته بشه انشاالله اما جالب كه يه خبر رو همين خبر آنلاين داد كه بيشتر مدارس رو خيرين مي سازند شايد نفعش به اونا رسيده و اونا تقبل كردند مدرسه بسازند چه مي دونيم !!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    5 4
    چرا مسیر 45 دقیقع ای خونم تا دانشگاه باید به خاطر ترافیکی که خودرو های تک سرنشین ایجاد میکنند دو ساعت باشه چرا من باید هر روز 4 ساعت توی اتوبو س باشم جالبه که وقتی از پنجره ی اتوبوس بیرونو می بینم از هر ده تا ماشین 6 تا خانم هستند یعنی هم شوهره ماشین داره هم خانمه میدونید چرا چون هر چه قدر هم بگید گرونیه باز هم همه چی مفته مفته مفته که یه عده دو تا سه تا دارند میدونم خبر آنلاین حرفای من با منافع تو جور نیست ولی این یه بارو مردونگی کن بزار نظر منو
  • علی IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    8 1
    آقای عزیز شمادرست میگید اقلیتی دو یا سه ماشین دارندو بار سنگین ترافیک را این افراد و شاید خودروهای تک سرنشین به وجودمیارن ولی به خدا همه چی مفت مفت نیست.برای اون قشربنزین دوهزارتومانی مهم نیست اما برای امثال من وقتی نان لواش میشه صد تومان بجای چهار تا نان که دو وعده شکم زن وبچه هایم را سیر میکرد ناچار دو لواش میخرم وقتی بنزین صدتومانی چهارصدتومان شد درآمد من که حقوق بگیرم چند برابر شد؟وجدان چیز خوبی است همیشه در قضاوتهایمان جانب حق را ببینیم.
  • بدون نام IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    1 3
    قبل از ازاد سازی بنزین بابت هر لیتر فروش 8 تومان به جایگاه دار پرداخت می شد بعد از ازادسازی با توجه به تورم 70 درصدی و گرانی خدمات وکالاها کارمزد با 2 تومان افزایش شده 10 تومان اینه عدالت اقایان پخش فراوردههای نفتی.