فارس نوشت:

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران از نتایج مثبت تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در کاهش درد و خشکی مفصلی و بهبود عملکرد و افزایش کیفیت زندگی در مبتلایان به آرتروز خبر داد.

سید احمد رئیس السادات  با اشاره به آنچه که باید افراد درباره تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) در درمان آرتروز آگاه باشند، اظهارداشت: آرتروز (استئوآرتریت) زانو یک بیماری دژنراتیو مزمن بسیار شایع است که می‌تواند عوارض ثانویه جدی بر سلامت افراد وارد کند و باعث اختلال عملکرد و محدودیت فعالیت در سالمندان شود و نهایتاً هزینه‌های قابل توجهی بر سیستم بهداشت و درمان جامعه تحمیل کند.

وی افزود: با توجه به اینکه تاکنون درمان قطعی دائمی برای آرتروز زانو شناخته نشده است، روز به روز بر تنوع درمان‌های موقتی و نگهدارنده که بتواند درد بیمار را کاهش دهد و عملکرد مفاصل و کیفیت زندگی را بهبود بخشد افزوده می‌شود.

رئیس السادات ادامه داد: مطالعات گسترده بر روی درمان‌های متعدد فیزیکی و دارویی تنها اثرات قطعی کاهش وزن و ورزش درمانی را تائید کرده است و تاکنون اثرات هیچکدام از درمان‌های دارویی تسکینی، تزریقات داخل مفصلی کورتون و هیالورونیک اسید (موسوم به آمپولهای تاج خروس یا ژله‌ای) به عنوان عوامل پیشگیری کننده یا درمان کننده دراز مدت قطعی آرتروز تایید نشده است.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر استفاده از درمان‌های موسوم به تزریقات سرم غنی از پلاکت ( PRP) ( Platelet Rich Plasma ) رو به گسترش نهاده استف اگرچه تبلیغات وسیع و بعضاً غیر واقعی در خصوص اثرات اغراق آمیز این روش نوین باعث شده است که معرفی این رویکرد درمانی در مجامع علمی و رسانه‌ها با چالش‌هایی همراه شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت: نکته مهم این است که با توجه به شواهد علمی موجود، استفاده از این روش در جایگاه مناسب و شرایط استاندارد علمی و به شرطی که توسط متخصصان امر و به دور از منفعت طلبی صورت گیرد می‌تواند اثرات مفید درمانی امیدوار کننده‌ای را در برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های سیستم اسکلتی عضلانی در بر داشته باشد.

رئیس السادات گفت: اساس استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت بر این پایه استوار است که پلاکت‌ها که از سلول‌های موجود در خون انسان هستند که دارای دانه‌هایی (گرانولهایی) هستند که مواد موجود در آنها از جمله فاکتورهای رشد مختلف می‌تواند در روند ترمیم بافت‌ها و تسریع التیام نسوج موثر باشد.

وی تصریح کرد: در پلاسمای غنی از پلاکت، غلظت پلاکت‌های پلاسمایی که از خون خود فرد ( اتولوگ) تهیه شده است حدوداً یک میلیون در میکرولیتر یعنی به طور متوسط 5 برابر غلظت پلاکت در خون طبیعی است و پزشکان امیدوارند که این افزایش غلظت بتواند با افزایش غلظت فاکتورهای رشد و احتمالاً کاهش عواملی که جلوی تکثیر و بازسازی سلول‌های غضروفی را می‌گیرند، سبب بهبود ترمیم بافت‌ها و از جمله بهبود آرتروز بیماران شود.

رئیس السادات ادامه داد: برخی از مطالعات اولیه آزمایشگاهی و مطالعات بر روی حیوانات، قابلیت‌های فاکتورهای رشد موجود در پلاکت‌ها را در تکثیر سلول‌ها، غضروف سازی و ترمیم بافت‌های آرتروزی نشان داده‌اند اما هنوز شواهد کافی و دقیق در مورد اثرات پیشگیری کننده یا درمانی دراز مدت پلاسمای غنی از پلاکت در آرتروز انسان وجود ندارد.

وی گفت: آنچه مهم است مطالعات بالینی انجام شده طی 3 تا 4 سال اخیر، اثرات مثبت تزریق پلاسمای غنی از پلاکت را در کاهش درد و خشکی مفصلی، بهبود عملکرد و افزایش کیفیت زندگی در مبتلایان به آرتروز را اثبات کرده‌اند ضمن اینکه مطالعات مذکور تاکنون عوارض جانبی قابل توجهی را نشان نداده‌اند.

رئیس السادات بیان داشت: در ایران نیز از حدود 2 سال پیش درمان با PRP رو به فزونی گذاشته است و در این مدت اگر چه مواردی از سوء استفاده و عوارض ناشی از کاربرد این روش توسط افراد غیر متخصص و در مراکز غیر مجاز و شرایط غیر استاندارد و از جمله استفاده از کیت‌های تقلبی و نامعتبر و به خصوص در موارد تبلیغاتی که جنبه زیبایی داشته‌اند گزارش شده است اما نتایج تحقیقات اولیه انجام شده در مراکز دانشگاهی از جمله گروه طب فیزیکی و توانبخشی و روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در بیمارستانهای شهید مدرس و شهدای تجریش انجام گرفته است نشان از اثرات مثبت PRP در مبتلایان به آرتروز خفیف تا متوسط را تایید کرده است.

301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 220368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =