ایسنا نوشت:

بر اساس پيش‌بيني‌ها، اغلب دانشگاه‌ها در انگلستان در صدد افزايش تعداد دانشجويان خارجي خود براي جبران كاستي بودجه دولت در اين زمينه هستند.

پيش‌بيني مي‌شود در دهه پيش‌رو انگلستان تعداد دانشجويان خارجي اين كشور را تا 30 هزار نفر افزايش داده و از رقيب خود، آمريكا، گوي سبقت را بربايد.

با اين حال افت چشمگير اخير در نرخ رشد تعداد دانشجويان خارجي به اين معني است كه دانشگاه‌هاي انگلستان و سياست‌گذاران آموزشي اين كشور بايد راهكارهاي خود را مورد بازبيني و تجديدنظر قرار دهند.

بر اساس گزارش جديدي كه شوراي انگلستان منتشر كرده است ايجاد فرصت‌هاي جديد در زمينه پژوهش‌هاي بين‌المللي و آموزشي دانشجويان خارجي از راه دور و در كشور خودشان، از جمله اقداماتي است كه مي‌تواند دردستوركار مسئولان آموزشي انگلستان قرار گيرد.

مطالعه روند مردم‌شناسي و اقتصاد كلان در پژوهشي كه توسط شوراي انگلستان و "اقتصاد آكسفورد" صورت گرفته است، نشان مي‌دهد پيش‌بيني جذب 30 هزار دانشجوي خارجي در اين كشور طي ده سال آتي، در مقايسه با دهه گذشته، حاكي از كاهش نرخ رشد تعداد دانشجويان خارجي در دانشگاه‌هاي اين كشور است.

رشد سريع موارد ثبت‌نام‌هاي آموزشي در كشورهاي خارجي و دانشجويان خارجي دوش به دوش رشد تجارت جهاني افزايش يافته و از رشد ناخالص ملي جهاني، در دو دهه اخير، گوي سبقت را ربوده است.

بر اساس گزارش اخير، اين افزايش در نظر دولت به منزله ابزاري براي بهبود اولويت‌هاي ملي و رشد اقتصادي است.

طي 9 سال از سال 2003-2002 تا سال 2011-2010، تعداد دانشجويان خارجي كه براي تحصيل به انگلستان رفته‌اند تا 180 هزار نفر افزايش يافته است و اين افزايش شش برابر سرعت رشد پيش‌بيني شده براي دهه آتي است.

اين گزارش كه بر اساس يافته‌هاي پژوهشي با عنوان "نماي آنچه در راه است" طي رويدادي در خصوص مسايل آموزشي در لندن، تهيه شده است، به بررسي بازارهاي در حال پيدايش و ماهيت فرصت‌هايي كه توسط آن‌ها در عرصه آموزش عالي، تجارت و صنعت انگلستان، مي‌تواند ايجاد شود، مي‌پردازد.

در اين رويداد سران و چهره‌هاي برجسته در عرصه آموزش جهاني به سخنراني پرداخته و اشاره داشتند كه بازار آموزش جهاني از "ذهنيت غربي" جذب دانشجويان از كشورهاي داراي سيستم آموزشي ضعيف‌تر، در حال فاصله گرفتن است.

همچنين مشاركت و همكاري‌هاي سودمند دوجانبه در زمينه‌هاي پژوهشي و آموزشي، تشكيل و برپايي كمپ‌هاي خارج از كشور، سرمايه‌گذاري مشترك براي ايجاد موسسات و شعبات جديد در ديگر كشور از جمله مواردي شناخته و معرفي شد كه مي‌تواند مفهوم جهاني‌سازي و ارائه و اشاعه فرصت‌هاي جديد را گسترش دهد.

اين در حالي است كه دانشگاه‌هاي انگلستان تنها در صورتي قادر به استفاده از نتايج اين قبيل تغييرات خواهند بود كه هر چه زودتر فعاليت‌هاي بين‌المللي‌شان را از نو متعادل‌سازي كرده و توسط سياست‌هاي دولت و مكانيزم‌هاي بودجه‌رساني پژوهشي حمايت شوند.

گزارش فوق حاكي است حدود يك سوم تحقيقات پژوهش‌هاي آكادميك در سطح جهاني از طريق همكاري‌هاي بين‌المللي انجام شده و انتظار مي‌رود اين نسبت بيش از اين نيز گردد.

نتايج اين تحقيق همچنين نشان مي‌دهد حدود 80 درصد تاثير پژوهش كشور، مستقيما مرتبط با سطح مقامات علمي بين‌المللي است.

دكتر جوبيل، مدير بخش آموزش و جامعه در شوراي انگلستان در همين رابطه اظهار داشت: جوايز نوبل اكثرا توسط محققاني كسب شده كه در كشورهايي غير از كشور محل تولدشان به انجام كارهاي پژوهشي پرداخته‌اند. بيش از 60 درصد برندگان جايزه نوبل در سال 2010 و 2011 به تحقيق يا مطالعه در كشوري غير از موطن اصلي‌شان پرداخته بودند.

گفته مي‌شود بهترين فرصت‌هاي مطالعاتي و پژوهشي در تعاملات تحقيقي با انگلستان، كشورهاي امريكا، آلمان، فرانسه، ايتاليا، كانادا و استراليا هستند. در عين حال شركت‌هاي چندمليتي به طرز فزاينده به دنبال شركاي پژوهشي بين‌المللي عمدتا درامريكا، اروپا، هند و امريكاي لاتين كه بهترين چشم‌انداز را در عرضه تحقيقات ارائه كرده‌اند، هستند.

دكتر جانت ايوا، مشاور ارشد شوراي انگلستان در امور پژوهشي آموزشي و يكي از نمايندگان گزارش اخير گفت افزايش تعاملات پژوهشي بين‌المللي توسط محافل آكادميك در سراسر جهان ارتباطات علمي را بيش‌تر و جوامع جهاني علمي را شكل مي‌دهد.

وي در ادامه افزود: اين امر نشان مي‌دهد كه جهاني‌ شدن آموزش به سمت يك مرحله جديد در حال حركت است، نقطه‌اي كه دانشجويان خارجي همچنان نقش مهمي خواهند داشت و در عين حال انجام تحقيقات و آموزش مشترك به طور مستقل يا همراه با شركاي خارجي از اهميت بسزايي برخوردار خواهد بود.

بر اساس اين گزارش، عليرغم افزايش تعداد دانشجويان خارجي از 800 هزار نفر در اواسط دهه 70 ميليادي به 3.5 ميليون نفر در سال 2009، نسبت به دانشجويان خارجي از اوايل دهه 90 عمدتا ثابت بوده و حدود 2 درصد از ثبت‌نام‌هاي دانشگاهي در سال است كه اين امر نشانه تمايل به ادامه تحصيل در خارج از كشور در ميان افرادي كه در سن ورود به دانشگاه هستند، مي‌باشد.

ميزان ثبت‌نام در دانشگاه‌ها در سال 2009 به 170 ميليون نفر رسيد كه انتظار مي‌رود تا سال 2020 اين ميزان سالانه تنها 1.4 درصد افزايش داشته باشد كه اين تعداد در مقايسه با روند مشابه در دو دهه پيش كه سالانه 5 درصد بوده است، كاهش نشان مي‌دهد.

301301

کد خبر 222746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =