نگاهی به 'سقای آب و ادب' نوشته استاد سید مهدی شجاعی، اثری متفاوت در معرفی زندگی حضرت ابوالفضل العباس( درود خدا بر او باد) /3

صادق كرميار، نويسنده، منتقد و کارگردان سینما درباره این اثر می گوید:
سقای آب و ادب اثر متفاوتی است. می پرسید چرا؟ زیرا در این اثر ما مرتب با دال و مدلول طرف هستيم و شجاعي با اشاراتي، ما را به قسمت‌هاي ديگر و مدلول‌هاي ديگر ارجاع مي‌دهد.
دراین كتاب نويسنده نيامده ما را با حضرت ابوالفضل (ع) آشنا كند؛‌ نويسنده خود آمده كه با حضرت ابوالفضل (ع) آشنا شود. اين كشف را نويسنده انجام داده و در واقع او خود خواننده ديگري براي نوشته‌اش است.  حضرت ابوالفضل (ع) در واقعه عاشورا وجود دارد؛ اما شجاعي نگاه جديدي از ايشان ارائه كرده؛ به طوري كه در زمان خواندن كتاب فكر مي‌كنيم اين اولين‌بار است كه با اين شخصيت مواجه مي‌شويم. همین جا باید توضیح بدهم که چرا وقايعي مثل كربلا را نمي‌توان ساده نوشت. زماني كه مي‌گوييم كربلا را بايد به زبان ساده نوشت، معني‌اش اين است كه مي‌خواهيم درك هنري را از واقعه كربلا بگيريم و این به نوعی یعنی زمينه را براي سكولاريزه كردن اين واقعه آماده كنيم و اين مسأله خود باعث مي‌شود برداشت‌هاي مختلفي از اين واقعه انجام شود.
کسانی هستند که خود را مسلمان‌تر از سيدمهدي شجاعي مي‌دانند و با ایرادهای نادرستی گفته اند اثر شجاعی سخت و سنگین است. سخن من با آنها این است که سید مهدی شجاعی با قلمش جلوی سكولاريزه شدن واقعه كربلا را گرفته است؛ اما آنها که مدعی سخت نویسی شجاعی هستند باید بدانند که با ساده‌نويسي اين متون تنها به سكولاريزه‌نويسي کمک می کنند و شجاعی با اثرش درباره حضرت عباس سعی کرده تا حتی جلوی این آسیب را هم بگیرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 223040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =