مشاور عالی شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافیک گفت: توسعه خطوط اتوبوس تندرو در معابر بزرگراهی از جمله بزرگراههای شهید همت و شهید حکیم ضروری است، ضمن این که باید شبکه بیآرتی کامل شده و با شبکه مترو هماهنگ باشد تا استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی بلاتکلیف نباشند .
مهرداد تقیزاده با بیان این که امروزه در دنیا این بحث مطرح است که سیستم حمل و نقل عمومی باید به صورت جذاب و حتی مفرح عرضه شود تا مردم انگیزه بیشتری برای استفاده از حمل و نقل همگانی داشته باشند،گفت: اتوبوسهای تندرو این ویژگی را داشتند اما مشکلی که خطوط تندرو اتوبوسرانی در تهران با آن مواجه هستند، این است که مسیرهایی را که به آنها اختصاص دادهایم با حداکثر صرفهجویی بوده در صورتی که اگر به جای یک خط رفت و یک خط برگشت، دو خط رفت و برگشت برای آنها ایجاد میکردیم، مردم انگیزه بیشتری برای استفاده از آنها پیدا میکردند.
خط سبقت در ایستگاه های بیآرتی پیشبینی شود
مشاور شهردار تهران در توضیح این بخش از سخنان خود گفت: به این ترتیب اتوبوسها میتوانستند مردم را سریعتر به مقصد برسانند در صورتی که در حال حاضر مجبورند پشت سر اتوبوسهای دیگر برانند و از این رو حداقل اگر در ایستگاههای بیآرتی خط سبقت پیشبینی میشد، اوضاع به مراتب بهتر شده و استقبال خوب مردم از این اتوبوسها بیشتر میشد.
وی تصریح کرد: مساله این است که همه باید بپذیریم که از «خودرو محوری» فاصله بگیریم و «انسان محوری» را مد نظر قرار دهیم چرا که هر جا حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته، ترافیک کاهش پیدا کرده که به عنوان نمونه میتوان خطوط اتوبوسرانی تندرو از جمله خط یک بیآرتی حد فاصل پایانه شرق تا میدان آزادی را نام برد.
طول خطوط ویژه اتوبوسرانی یکی از شاخصهای توسعه است
دکتر تقیزاده افزود: در تهران این ظرفیت وجود دارد که خطوط تندرو اتوبوسرانی توسعه یابد و این توسعه در معابر بزرگراهی از جمله بزرگراههای شهید همت و شهید حکیم ضروری است، ضمن این که باید شبکه بیآرتی کامل شده و با شبکه مترو هماهنگ باشد تا استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی بلاتکلیف نباشند و این نکته را هم باید یادآوری کنیم که امروزه علاوه بر تعداد اتوبوسها، طول خطوط ویژه اتوبوسرانی به عنوان یکی از شاخصهای مهم توسعه حمل و نقل شهری محسوب میشود.
وی اعلام کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی بخشی از بودجه را دولت و بخشی را نیز شهرداریها تقبل میکنند و قسمتی نیز از طریق کرایهها تامین میشود و علاوه بر این، ارائه طراحی به مجلس به منظور بازگشت بخشی از افزایش قیمت سوخت تحت عنوان «مالیات سوخت» به سیستم حمل و نقل عمومی میتواند به توسعه این بخش کمک کند.
خودروسازان بخشی از درآمدشان را صرف توسعه حمل و نقل عمومی کنند
مشاور شهردار تهران گفت: به این ترتیب با یک تیر دو نشان زده میشود، هم این که از خودروهای شخصی پول اضافه گرفته میشود که در مقابل «خودرو محوری» است و هم این که به توسعه حمل و نقل همگانی کمک میشود که در راستای «انسان محوری» است، ضمن این که منبع آن هم مستمر است، یعنی هر چقدر استفاده از خودروی شخصی افزایش پیدا کند درآمد هم بیشتر میشود و البته در این میان خودروسازان هم باید بخشی از درآمدهایشان را به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص دهند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین مساله تهران و سایر کلانشهرهای کشور ترافیک است و وقتی صحبت از حل مشکل میشود همه از حمل و نقل همگانی به عنوان کلیدیترین مساله یاد میکنند، بنا بر این افرادی که در سیستم حمل و نقل عمومی مشغول به کار هستند جایی خدمت میکنند که خدمات آنها منجر به کاهش مشکل اصلی شهر یعنی ترافیک میشود.
اتوبوسرانی قطعه مهم پازل حل مسأله ترافیک تهران است
تقیزاده افزود: بر این اساس رانندگان و کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی در حل مشکل اول شهر نقش اصلی را ایفاء میکنند و از جایگاه مهمی برخوردارند و از این رو این رانندگان نباید تصور کنند فقط تعدادی مسافر را جابهجا میکنند بلکه باید بدانند دارند به مدیریت شهری کمک میکنند تا مردم جذب سیستم حمل و نقل عمومی شوند و لذا باید با انگیزه فعالیت کنند.
مشاور عالی شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافیک در پایان خاطرنشان کرد: ناوگان اتوبوسرانی به عنوان قطعهای مهم از پازلی که قرار است مساله ترافیک تهران به عنوان مشکل اصلی شهر را رفع کند، از اهمیت و موقعیت ویژهای برخوردار است.
301301
نظر شما