ساختمان وزارت کشور در دولت‌های نهم و دهم شاهد صدرات چهار وزیر بوده است. سه وزیر در دولت نهم و یک وزیر در دولت دهم.

سید صادق روحانی:  چهار وزیر کشوری که تا کنون جابجا شده‌اند، یک وزیر با استیضاح نمایندگان مجلس و یک وزیر هم با نظر رییس جمهور تغییر کرده است. صادق محصولی هم آخرین وزیر کشور دولت نهم بود که در دولت دهم به عنوان وزیر کشور معرفی نشده است. اگرچه او به عنوان وزیر رفاه تا مرز استیضاح پیش رفت اما در کسوت وزیر کشور، هیچگاه در معرض استیضاح قرار نگرفت. مصطفی محمدنجار آخرین وزیر کشور محمود احمدی‌نژاد با دوام‌ترین وزیر کشور او هم بوده است؛ اما اکنون در سومین سال وزارتش زمزمه‌هایی از استیضاح وی مطرح شده است( ایـــنـــجـــا) .
جابجایی استانداران در آخرین سال وزارت وی، دلیل اصلی این موضوع عنوان شده است (ایـــنـــجـــا). موج تغییرات استانداران در سال جاری با تغییر دو استاندار استان‌های قم و خراسان شمالی کلید خورد و ابوطالب شفقت، استاندار خراسان شمالی و موسی پور، استاندار قم جای خود را به محمود احمدی بیغش نماینده حامی دولت در مجلس هشتم و کرم رضا پیریایی از نزدیکان محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور دادند.
برخی سایت های خبری نوشته اند که وزیر کشور و برخی معاونانش مامور تغییر چند تن از استانداران کشور شده اند و در جلسه هفته آینده هیات دولت نیز چند استاندار جدید معرفی خواهند شد. باید منتظر ماند و دید آیا دولت مسیر تغییر استانداران در سال جاری را دنبال خواهد کرد یا طرح موضوع استیضاح وزیر کشور می تواند قطار تغییرات مدیریتی را متوقف کند. یا به عبارتی عاقبت مصطفی محمدنجار به عنوان چهارمین وزیر کشور محمود احمدی‌نژاد وضعیتی مشابه کردان پیدا خواهد کرد یا مانند پورمحمدی خواهد توانست بهارستان نشینان را قانع کند.
جدول ذیل مربوط به استیضاح های همه وزرای کشور دولت های نهم و دهم است:
 
نام وزیر
مجلس /دولت
محور‌های استیضاح
نتیجه استیضاح
تاریخ
مصطفی پورمحمدی
هفتم/ نهم
اجرانشدن وعده‌های وزیر کشور در زمان رای اعتماد/ نبود نظارت کامل بر اجرای وظایف معاونت‌های وزارت کشور/ انتصاب استانداران ناکارآمد و مساله‌دار در بعضی استان‌ها/تغییرات مکرر در معاونت‌های وزارت کشور از جمله معاونت‌های سیاسی و امنیتی/ضعف اجرایی در کنترل امنیت مرزهای داخلی به ویژه در شرق و غرب کشور/ تعامل نداشتن با نمایندگان مجلس
استیضاح با پس گرفتن امضای طراحان منتفی شد.
دی 1386
علی کردان
هشتم/ نهم
عدم صداقت شخص وزیر در این موارد: 1- اصرار بر صحت مدرک تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد خود در جلسه کسب رای اعتماد از مجلس  و اثبات کذب بودن این ادعا در گزارش رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  2-دریافت حقوق با مدرک غیرمعتبر. 3- عضویت در هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با رتبه دانشیاری و با مدرک غیرمعتبر.
از 247 نماینده حاضر در جلسه، 188 نفر به استیضاح رای موافق، 45 نفر رای منفی و 14 نفر دیگر به آن رای ممتنع دادند و کردان برکنار شد.
آبان 1387
صادق محصولی
هشتم/نهم
هیچگاه بحث استیضاح وی به عنوان وزیر کشور مطرح نبوده است
 ----
 ----
مصطفی محمدنجار
نهم/دهم
عدم نظارت صحیح بر زیر مجموعه‌ها/عدم مدیریت و نظارت بر عملکرد استانداران، فرمانداران و بخشداران/بی‌توجهی برخی معاونین به دستورات وزیر/ توزیع سهمیه استان ها برای افزایش تعداد نمایندگان مجلس بدون توجه به ضوابط و قوانین تدوین شده
طرح استیضاح وزیر کشور هنوز اعلام وصول نشده است اما به گفته طراحان تاکنون نزیدک به 20 امضا برای آن جمع شده است.
تیر1391
(هنوز اعلام وصول نشده است)
 29219
 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    2 1
    هرچند محصولی استیضاح نشد ولی انتساب وی و رئیس ستاد انتخابات کشور برای انتخابات 88 حرف و حدیث زیادی دارد که باید حتما به آن توجه کرد البته شاید وقتی دیگر....