۰ نفر
۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶

در طول چند سال گذشته مرتبا آمار شکایت ها از دستگاه های اجرایی بالا می رود طبق آمار اعلام شده در سال 88 شکایات 25 درصد نسبت به سال 87 افزایش داشته است و سال بعد هم با رشد دوبرابری روبه رو شد.

مریم صدرالادبایی :رییس دیوان عدالت اداری کشور می گوید که در سال گذشته بیش از 110 هزار پرونده به دیوان عدالت اداری کشور وارد شده است.حجت الاسلام محمد جعفر منتظری می گوید در سال گذشته تعداد شکایات مردم از دستگاه های اجرایی نیز نسبت به مدت زمان مشابه، 13 درصد رشد داشته است.
این در حالی است که در طول چند سال گذشته مرتبا آمار شکایت ها از دستگاه های اجرایی بالا می رود طبق آمار اعلام شده در سال 88 شکایات 25 درصد نسبت به سال 87 افزایش داشته است.و سال بعد هم با رشد دوبرابری روبه رو شد.
رییس دیوان عدالت اداری کشور در همان زمان اعلام کرد :"بر اساس مقایسه آماری تعداد پرونده‌های ورودی به دیوان عدالت اداری در سال 88 نسبت به سال 87 بیش از 25 درصد افزایش داشته است در حالی که فعالیت و عملکرد دیوان در رسیدگی به پرونده‌ها تقویت شده و کاهشی نداشته است. حجم پرونده‌های ورودی به دیوان عدالت اداری در سال 89 بسیار افزایش داشته است به نحوی که در فروردین ماه سال جاری پنج هزار، اردیبهشت ماه هفت هزار و خردادماه بیش از 10 هزار پرونده حقیقی و حقوقی علیه دستگاه‌های دولتی وارد دادگاه‌های دیوان عدالت اداری شده، یعنی اینکه در سه ماه نخست امسال پرونده‌های دیوان دو برابر افزایش یافت. رشد دو برابری شکایات علیه دستگاههای اجرایی و دولتی زنگ خطری برای تمامی مسئولان اجرایی اعم از رئیس‌جمهور، وزراء، شهرداران و مدیران است که باید خود این مشکل را آسیب‌شناسی کنند. این آمار درحالی است که تمام مردم کشور دسترسی به دیوان عدالت اداری ندارند و به حقوق خود آگاه نیستند در غیر این صورت آمارها بسیار تکان‌دهنده بود."
نکته اینجاست که درچند سال گذشته، هرگاه رئیس دیوان عدالت اداری گفت‌وگو کرده است خبر از افزایش شکایت مردم از دولت داشته است. هرچند بخشی از این رشد می‌تواند به آگاهی مردم از امکان شکایت از دولت باشد، اما حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری معتقد است که دستگاه‌های اجرایی هم چندان به این شکایت‌ها توجه ندارند و به همین دلیل پرونده‌های شکایتی بیشتری نسبت به سال گذشته در دیوان عدالت اداری ثبت می‌شود.
اما چه نهادهایی بیشترین شکایت را دارند؟ رئیس دیوان عدالت اداری دراین باره می‌گوید: «دستگاه‌هایی که بیشتر با مردم در ارتباط هستند و مردم بیشترین مراجعات را به آنها دارند، طبعاً شکایات از آنها بیشتر است. دستگاه‌هایی که خدمات کمتری دارند هم از لحاظ شکایات در رده‌های پایین‌تر قرارگرفتند، بنابراین اگر بگوییم دستگاهی بیشترین شکایت را دارد به این معنی نیست که بیشترین تخلف را دارد چه بسا دستگاهی که شکایت کمتری داشته باشد اما تخلفش زیاد باشد.» با این حال شهرداری‌ها و سازمان تأمین اجتماعی، تاکنون بیشترین شکایت را داشته‌اند.
با وجود این که پیش از این رییس دیوان عدالت اداری اعلام کرده بود که با وجود افزایش پرونده ها سعی می‌کنیم روند رسیدگی خیلی به تأخیر نیفتد. اما وقتی افزایش شکایت داشته باشیم طبیعی است که روند رسیدگی طولانی خواهد شد؛ چون به تناسب افزایش شکایت نمی‌توانیم شعبه یا قاضی را افزایش دهیم در نتیجه روند رسیدگی طولانی می‌شود.از ابلاغ قانون جدید دیوان عدالت اداری طی دو ماه آینده خبر می دهد و می افزاید که با توجه به اینکه از سوی شورای نگهبان دو ایراد به این قانون وارد شده است، این قانون هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است و ظرف دو ماه آینده برای اجرا ابلاغ می شود. منتظری با بیان اینکه تغییرات زیادی در این قانون اعمال شده است، گفت: تغییر روند بررسی از یک مرحله‌ای به دو مرحله‌ای از مهم ترین تغییرات این قانون محسوب می شود.
منتظری هم‌چنین به فعالیت بیش از 90 قاضی در دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: این تعداد قاضی در 33 شعبه شکایات مردم را بررسی می کنند.امافراموش نباید کرد که شکایت‌های مردمی معمولاً همگی به حکم دیوان منجر نمی‌شود. آنطور که منتظری پیش از این گفته است، تا 50 درصد شکایت‌ها به دلیل ثابت نشدن ادعاها و اسناد و مدارک ناقص و ناکافی، اصلاً روانه دادگاه نمی‌شوند.
4545
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 226382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    79 2
    آیا تا کنون فردی از شهروندان عادی کشور در پی شکایت از دستگاهی دولتی به نتیجه رسیده است؟
    • سحر IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
      36 1
      در پی شکایت به هفت جد و ابادشان هم به نتیجه ای نرسیده اند چه برسه به خودشون
    • بدون نام IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      6 0
      دادوفریاد بکنی جزواراذل واوباش میندازندت زندان
  • بدون نام US ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    35 1
    خیلی از شکایت ها هم مطرح نمی شوند
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    36 1
    از آنجایی که همه ما میدانیم تو هر اداره ای بری با پاسخهای سر بالا (تازه بعضی از کارمندا هم اصلا سرشونو بالا نمیارن که ببیننت) و چندین مرحله مراجعه با وقفه و و و وووو بسیاری مسائل دیگه باید بری و بیای تازه هرچی هم شکایت کنی به جایی نمیرسی دیگه ناامید میشیم و شکایت به خدا میکنیم تا ببینیم چی میشه!
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    34 1
    تازه تو ادارات از بس الافت میکنن اگه هم بخوای دادو فریاد راه بندازی که فورا نگهبانی اطلاع میدن بیان بندازنت بیرون . مرحله بدتر از اون اینه که دیگه کارتو حالا حالاها انجام نمیدن. شکایت به کجا میرسه؟؟!!!!!
  • بدون نام US ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    35 1
    نه برادر من شکایت مردم کجا موثر است ؟ در این مملکت شکایت قاضی پیش قاضی بردن است اگر از دستگاه حکومتی شکایت داشته باشی
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    1 27
    عزیز من -ما که یک مورد شکایت کردیم خوشبختانه جواب گرفتیم
    • بدون نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
      21 1
      عزيز من شما شكايت هم نمي كردي جواب مي گرفتي چون حتما نسبت نزديكي با مسئولين داري.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    20 0
    من شغلم ايجاب ميكنه با ادارات در ارتباط باشم و اينو تجربه ثابت كرده كه در مقابل مشكلات اداري سكوت كنم اوايل اعتراض ميكردم مينداختنم بيرون يا لج ميكردن و بعد خودم با معذرت خواهي و التماس ميخاستم ببخشنم و در نتيجه ياد گرفتم هر بلايي سرم اومد سكوت كنم و بي صدا بمونم
  • ایرانی IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    26 1
    شکایت از دستگاه قضا را به کجا ببریم؟
    • aref IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
      2 1
      نزد خدا - روز قیامت ؛ برادرمن من با این اعتقاد زندگی میکنم.
  • محمد هادی IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    13 0
    متاسفانه ادارات ما کارمندا چون حقوقشون ثابته نگران انجام ندادن کار کسی نیستن و کسی روی کارشون نظارت نداره!! در صورتی که مثلا اگر مثل همین کامنت دادن نظرها توی ادارات سیستمی بود که هر مراجعه کننده به اون کارمند امتیاز مثبت یا منفی میداد تو 1 ماه معلوم بود اون کارمند هم چقد کار کرده هم چقدرش مثبت بوده،اینجوری کارمندی که کار مردم رو راه نمینداخت امنیت شغلی نداشت و راحت متوجه میشدن! پس کارمند نتیجه میگرفت بین اخراج شدن و انجام درست وظیفش باید یکی رو انتخاب کنه!
  • مهندس شرکتی از اصفهان! IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    6 0
    من کارمند شرکتی دستگاه دولتی هستم...علت نارسایی دستگاهها سن بالای مدیران و به روز نبودن انها ...عدم استقبال از پیشنهادافرادی متخصص مثل ما به علت شرکتی بودن که ادم حساب نمیشویم...هیچ کس جای خودش نیست ....جیم زدن کارمندان وارزیابی کارمندان بر اساس چاپلوسی بیشتر نه کارایی.. عدم استقبال از نوگرایی ..دیر راه انداختن کار مردم برای شلوغ جلوه دادن سر خود...هوله رفتن الکی و استفاده از اینترنت برای تفریح ..کارمندان بیشتر تو زیر اب زدن.. ازهمکاران..هستند..تاکارمردم..روئسا چشم دیدن افراد نابغه ومتخصص را ندارند چون جایگاه خودرا متزلزل میبینند...دزدیدن فکر همکاران وعدم رعایت مالکیت معنوی ...سیستم قدیمی 40سال پیش..تفاوت فاحش حقوق کارمندان رسمی با کارمندان شرکتی حداقل 3برابر...وعدم امنیت شغلی..سانسور نکنید!
  • بدون نام IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    2 0
    دلیل عدم وجود قوانین و ناظر بر اجرای قوانین است. رویه اعلام نظرات فردی با نظرات غیر فنی توسعه شدید یافته.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    3 0
    اینها تنها شکایتهایی است که مستند و مکتوب است اگر بقیه را بگیرید که واویلاست