سید عباس عراقچی گفت: بشار اسد رییس جمهوری سوریه عمود خمیه این کشور است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه افزود: سوریه کشوری نیست که بتوان در آن شتابزده عمل کرد، زیرا هر تغییر بدون تدبیر در آن می تواند موجب نه تنها ناامنی و عدم ثبات در این کشور بلکه گسترش آثار آن به منطقه شود.
اهم سخنان معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در ادامه به نقل از ایرنا می‌آید:
  • روابط خوب، دوستانه و روبه گسترشی با کشور ترکیه داریم و اختلاف نظرها درباره چند موضوع نباید بر سر سایر حوزه های همکاری ما سایه بیندازد.
  • جمهوری اسلامی ایران در خصوص سیاست های آنکارا در قبال سوریه با این کشور اختلاف دیدگاه دارد. اصلاحات سیاسی در سوریه باید بتدریج و در مسیر طبیعی خود انجام شود و اگر سیاست شتاب زده در یکسال گذشته تعقیب نشده بود، امروز شرایط در سوریه به گونه دیگری بود.
  • باید توجه داشت اصلاحات یک روند بوده و نیاز به طی زمان دارد که عدم رعایت این موضوع می تواند مشکلات عدیده ای را ایجاد کند.ایران و ترکیه می توانند با همکاری یکدیگر بحران سوریه را حل و فصل کنند.
  • در سال های اخیر به رغم روابط دوستانه و برادرانه دو کشور، اختلاف نظرهایی هم داشته ایم و سفر آقای 'هالیت چویک' معاون وزیر امور خارجه ترکیه به تهران نیز در راستای مکانیزم مشورتی میان معاونان وزرای امور خارجه است که با بسیاری از کشورهای دیگر هم چنین روابطی را داریم.
  • همتای ترک وی مذاکرات مفصلی با او و معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه داشته است. آقای چویک 4 تا 5 ساعت با من مذاکره داشت و با آقای امیرعبداللهیان نیز درباره مسایل سوریه به صورت مفصل گفت و گو کرد؛ ملاقات خوبی نیز با آقای دکتر صالحی وزیر امور خارجه انجام شد که بیش از یک ساعت طول کشید.
  • ترکیه در موضوع هسته ای ایران با حمایت و تسهیلاتی که ارایه می دهد، نقش مهمی را ایفا می کند و همان طور که می دانید روند جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 که متفاوت از گذشته بود، از استانبول آغاز شد.
  • تهران و آنکارا در بسیاری از زمینه ها با هم همکاری دارند اما در یکی دو پرونده که مهمترین آنها اکنون سوریه است و در بعضی از ابعاد در مورد عراق، با هم اختلاف نظر داریم. آنها کماکان اعتقاد دارند با ادامه حضور آقای اسد در قدرت، امکان تحول، اصلاحات و بازگشت آرامش به سوریه غیر ممکن است ولی جمهوری اسلامی ایران کاملا با این نظر مخالف است و این موضوع را نیز با استدلال بیان کردیم.
  • معتقدیم اصلاحات در سوریه باید مسیر طبیعی و تدریجی خود را طی کند. اصلاحات با استفاده از نیروی نظامی، اسلحه، اعزام تروریست از کشورهای مختلف، پول و امکانات خارجی به همراه تحمیل بیرونی امکان پذیر نیست و نتیجه آن نیز جنگ و درگیری در سوریه خواهد بود.
  • اینجانب پیش از این نیز به همتایان ترک خود اعلام کرده ام سیاستی که برای تغییر فوری و رفتن آقای اسد در سوریه دنبال می کنید، ممکن است به جنگ داخلی در این کشور منجر شود.
  • غرب در حالی که خود یکپارچه عمل کرده و اتحاد را هدف استراتژیک خود قرار داده است ، 400 سال است تلاش می کند میان کشور های منطقه به خصوص ایران و ترکیه اختلاف و چالش ایجاد کند. ما با آگاهی ای که از این راهبرد غرب داریم باید با استفاده از همه قابلیت ها و اعتماد متقابل به یکدیگر ضمن خنثی کردن این توطئه ، در کنار یکدیگر عامل صلح ، ثبات، وحدت و تقویت هم گرایی در منطقه باشیم .
  • پیش بینی می کردیم ممکن است حوادث سوریه وضعیت این کشور را به سمت فاجعه ای برای تمامی منطقه پیش ببرد. باید کمک کنیم تا آرامش به سوریه بازگردد و ساختار سیاسی سوریه حتما حفظ شود که محور این ساختار آقای اسد است.
  • سوریه خط اول محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است و امروز روشن و مشخص شده است که تلاش برای برکناری آقای اسد، نه اصلاحات، نه بحث تغییرات و نه حتی بیداری اسلامی است بلکه هدف از بین بردن محور مقاومت در برابر صهیونیست ها است.
  • برای طرف ترک توضیح دادیم که باید ارسال سلاح و دخالت خارجی در سوریه متوقف شود تا آرامش در این کشور برقرار و به ارتش سوریه برای حفظ ثبات و امنیت کمک شود؛ آن زمان می توان در بستری آرام، اصلاحات و تغییراتی که خواست مردم سوریه و همه بوده و جمهوری اسلامی ایران نیز معتقد است، صورت بگیرد.
  • زمانی که موعد انتخابات در سوریه رسید، مردم این کشور هستند که می گویند آیا خواهان ادامه حضور آقای اسد در قدرت هستند یا اینکه فرد دیگری را برای ریاست جمهوری خود بر خواهند گزید.
  • اگر از ساماندهی اقدامات تروریستی که با حمایت های خارجی صورت می گیرد، بگذریم، در عرصه سیاسی یک گروه منسجم و متحدی در بین معارضین سوریه نمی بینیم و این سوال به وجود می آید که بعد از رفتن بشار اسد از قدرت، آلترناتیو کیست؟ غیر از این است که رفتن آقای اسد به معنای فروپاشی کل سیستم و ایجاد جنگ داخلی و هرج و مرج در سوریه است؟
  • برخلاف آنچه غربی ها انتظار داشتند، میزان جدایی از نظام سوریه و دولت آقای اسد خیلی نبوده است. آنها انتظار داشتند مانند لیبی، زمانی که جدایی از نظام سیاسی شروع شد، سیل مقامات سیاسی، اعضای ارتش و افسران آن به همراه دیپلمات های این کشور از دولت سوریه جدا شوند که این گونه نشد.
  • بعد از انفجار در ساختمان شورای امنیت سوریه و ترور وزیر دفاع و چند نفر از حلقه اصلی افراد نزدیک به آقای اسد، مقابله ارتش با تروریست ها در دمشق و حلب غیرقابل انتظار بود چرا که تصور این بود که بعد از ترور وزیر دفاع، سیستم ارتش از هم فرو بپاشد ولی این گونه نشد.
  • موضوع کاهش خرید نفت ایران از سوی ترکیه جای بحث دارد؛ نکته اول این است که خرید نفت ترکیه از ایران در سال 2011 نسبت به سال 2010 رشد قابل توجهی داشت و هنوز هم به پایان سال 2012 نرسیده ایم زیرا که باید مجموع خرید نفت این کشور را در پایان سال بررسی کنیم و میزان خریدهای ماهانه ملاک نیست.
  • موفق شده ایم مکانیزم‌های جدیدی را در روابط با سایر کشورها کشف کنیم. در روابط اقتصادی با بسیاری از کشورها دلار را کنار گذاشته ایم و در حال کنار گذاشتن یورو هستیم.ئنفتکش های ما را بیمه نکردند، بیمه ایرانی فعال شد و به تدریج به کشورهای مختلف قبولاندیم که این بیمه را قبول کنند که اول از همه ژاپن و بعد کره جنوبی و هند قبول کردند.
  • آنکارا در ارتباط با سپر موشکی بارها اعلام کرده است که این سامانه علیه ایران نیست لیکن دبیر کل ناتو هدف این سامانه را ایران اعلام کرده است. این تضاد گفتارها تردیدهایی جدی در نزد مقامات ایران در خصوص اهداف این سامانه ایجاد کرده است و کماکان جمهوری اسلامی ایران در خصوص سپر موشکی نگرانی های جدی دارد که همچنان پا برجاست.
  • عده ای در تلاش هستند تا روابط ایران را با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان نیز تخریب کنند که دست عوامل رژیم صهیونیستی را در این قضایا خیلی روشن می بینیم.
  • قراردادهای نظامی میان باکو - تل آویو را با مقامات آذری مطرح کردیم و مشخص شد که در این رابطه اغراق و غلو شده است؛ مشخص بود که نیات و اراده هایی در جریان است که برخی مسایل را بزرگ کرده و روابط دو کشور را به مرحله حاد برسانند یا نگرانی های جدی برای طرف ایرانی به وجود آورند.
  • البته نمی گویم که جمهوری اسلامی ایران نسبت به روابط باکو با رژیم صهیونیستی به ویژه در حوزه نظامی نگرانی ندارد، ما این نگرانی ها را به صورت جدی به طرف مقابل منتقل کرده ایم اما دوستان آذری به ما اطمینان داده اند که روابط آنها به هیچ وجه علیه ایران نیست.
  • برگزاری مسابقات یورو ویژن که یک کنسرت و مراسم اروپایی بود، نگرانی هایی را در بعضی محافل مذهبی کشور ما ایجاد کرد زیرا شایعاتی درباره حواشی این برنامه وجود داشت که چنانچه صحت می داشت، در شان یک کشور اسلامی نبود.
  • تعدادی از اتباع ایرانی پیش از دستگیری این دو تبعه جمهوری آذربایجان، در این کشور دستگیر شدند که متاسفانه اتهام آنها مواد مخدر و سایر جرایم است و ارتباطی با موضوع بازداشت دو آذری ندارد.
  • افرادی وجود دارند که نه به ایران علاقه مند هستند و نه به جمهوری آذربایجان و قصد دارند از بعضی زمینه های احساسی، عاطفی و بستر های تاریخی برای ایجاد تنش در روابط دو کشور و دوری دو ملت از همدیگر استفاده کنند؛ دو ملتی که به صورت طبیعی و معمولی، متحد و دوست همدیگر هستند.
  • جمهوری آذربایجان ادعا می کند که خریدهای نظامی اش از رژیم صهیونیستی در مورد مناقشه قره باغ است ولی این مساله رافع نگرانی های ایران نیست.
  • مکانیزم دیدارهای سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان، مسایل اقتصادی است و اکنون نیز سطح آن وزرای امور خارجه است و فعلا قصدی برای بالا بردن سطح آن به سطح سران وجود ندارد. ماهیت این اجلاس های سه جانبه، بررسی و پیشبرد همکاری های سه جانبه اقتصادی با توجه به هم مرز بودن سه کشور و اشترکات مختلفی است که وجود دارد.
  • ظاهرا در اعترافات کسانی که دستگیر شده اند، چنین مساله ای وجود داشته که تماس هایی در جمهوری آذربایجان داشته اند یا از مسیر این کشور تحرکاتی را داشته اند. این مساله به مقامات آذری منعکس شده و در دستور کار مذاکرات دو طرف است. دیدارهای منظمی میان سرویس های اطلاعاتی دو کشور شروع شده که یکی از موضوعات آن نیز مساله ترور دانشمندان هسته ای ایران است.
  • دولت آذربایجان به ما اطمینان داده که اگر تماس ها یا رفت و آمدهایی توسط ترویست ها در خاکش صورت گرفته است، به هیچ وجه دولت آن کشور در جریان نبوده تا چه رسد به این که در این موضوع مساعدتی داشته باشد؛ البته، این ادعای دولت باکوست.
  • عده ای در تلاشند روابط ایران را با کشورهای دیگر به وی‍ژه همسایگان تخریب کنند که دست عوامل رژیم صهیونیستی را در این قضایا روشن می بینیم.
  • جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد و به صورت رسمی هم اعلام کرده ایم که هر کشوری با این رژیم درگیر شود، کمکش خواهیم کرد زیرا که در خط مقاومت در برابر صهیونیست ها و جنایات آنها هستیم.
  • یکی از اهدافی که صهیونیست ها دنبال کرده اند، حضور در نزدیکی مرزهای ایران برای ادامه فعالیت هایشان علیه جمهوری اسلامی بوده که به اعتقاد من خیلی هم موفق نبوده اند. شاید تصور باطل صهیونیست ها این بوده که جمهوری آذربایجان می تواند محلی برای فعالیت علیه جمهوری اسلامی ایران باشد ولی این تصور کاملا غلط است؛ زیرا نه دولت و نه مردم آذربایجان چنین اجازه ای را به صهیونیست ها نخواهند داد.
  • اخبار و اطلاعاتی دال بر تلاش رژیم صهیونیستی علیه کشورمان در جمهوری آذربایجان وجود دارد اما سیستم های سیاسی، فرماندهان نظامی، نهادهای اطلاعاتی و همچنین وزارت امور خارجه ایران با هوشیاری کامل هرگونه تحرکی را رصد می کند و با جدیت با آن برخورد خواهد کرد.
  • رابطه خوب ارمنستان با غرب خود دارای تردید است و همان گونه که می دانید ایروان به روسیه نزدیک تر از غرب است. استفاده از لابی ارامنه موضوعی است که همیشه مطرح بوده ولی به این آسانی که در گفتار بیان می شود، قطعا نیست. مشکلات جمهوری اسلامی ایران با آمریکا، مسایلی بسیار اصولی است و حل و فصل آن از طریق لابی ها امکان پذیر نیست. آنچه بین ایران و آمریکا وجود دارد، خصومتی است که از یک مبنای اصولی سرچشمه می گیرد و شخصا ضرورتی برای حضور لابی های مختلف در رابطه با این موضوع نمی بینم.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 234111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    20 2
    والا مثل اینکه وزیر محترمتون چیز دیگه ای گفته بودن ! مگه عرض نکردن که اوضاع سوریه به سمت ثبات و آرامش میره !؟ خواهشاً قبل از مصاحبه هماهنگی لازم رو انجام بدید!
  • محمد IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    1 2
    آقاي بدون نام، لطفا يکبار ديگه مطلب رو بخون. ايشون گفتن که بايد کمک کنيم تا به سمت ثبات و آرامش بره