آخرین آمار زلزله آذربایجان به 306 کشته و 5000 مصدوم رسید این در حالی است که 40 کودک در این زلزله یتیم و تک‌سرپرست شدند و بیش از 1700 عمل جراحی سرپایی و سنگین برای مجروحان این حادثه انجام شده است.

رییس سازمان بهزیستی: 40 کودک در زلزله یتیم و تک‌سرپرست شدند

رییس سازمان بهزیستی کشور از ایجاد 22 روستامهد و مهدکودک در مناطق زلزله‌زده، شناسایی 40 کودک یتیم و تک‌سرپرست زلزله‌زده، ارسال ویلچر و تجهیزات کمک توانبخشی برای معلولان آسیب‌دیده و اعزام 32 تیم مددکاری و روانشناسی به مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی خبر داد.همایون هاشمی  با تشریح اقدامات انجام شده توسط سازمان بهزیستی طی روزهای گذشته، به ایسنا گفت: از ساعات اولیه پس از زلزله ستاد بحران سازمان بهزیستی فعال شد و با حضور مسئولان سازمان در مناطق آسیب دیده براوردهای اولیه انجام شد. وی افزود: در ساعات اولیه هشت تیم تخصصی مددکاری به مناطق زلزله دیده اعزام و در دومین روز از حادثه این تعداد به 16 تیم افزایش یافت، ضمن اینکه همزمان روزانه 10 هزار پرس غذای گرم نیز میان زلزله زدگان توزیع شد.

رییس سازمان بهزیستی در ادامه با اشاره به پذیرش عموم مردم در مناطق آسیب دیده از سوی مراکز و مجتمع‌های سازمان بهزیستی برای رفع مشکلات، عنوان کرد: اقدامات اصلی در سازمان بهزیستی که از روز پنجم آغاز شد شامل مداخلات روانی و ارتقای سطح امنیت روان آسیب دیدگان و دادغ دیدگان بود که با اعزام 16 تیم روانشناسی و مددکاری دیگر پیگیری شد.

هاشمی با اعلام ایجاد 22 مهدکودک و روستامهد در مناطق آسیب دیده برای مرتفع کردن آشفتگی و بی‌قراری کودکان در این مناطق گفت: در بازدیدی که از یکی از این مهدها داشتم شاهد حضور 40 کودک در این روستا مهد بودم. وی در ادامه با تاکید بر لزوم تسریع در ساخت و سازها گفت: فعالیت‌های ساخت مسکن سازمان بهزیستی از هفته آینده آغاز می‌شود چرا که روستاهای زلزله زده در مناطق سردسیر واقع شده‌اند و باید سریعا در این زمینه مداخله شود. 

رئیس سازمان بهزیستی همچنین با اشاره به شناسایی کودکان بی‌سرپرست و تک‌پرست، عنوان کرد: تاکنون 15 کودک یتیم که دو سرپرست خود را از دست داده‌اند و 25 کودک که در این حادثه تک سرپرست شدند شناسایی و ساماندهی شده‌اند. این کودکان در وهله اول به فامیل درجه یک و در وهله دوم تحت پوشش مراکز نگهداری و شبه خانواده‌های تحت پوشش سازمان سپرده‌ خواهند شد.

هاشمی از شناسایی مجروحینی که دچار عارضه معلولیت شدند در این حادثه خبرداده و تاکید کرد: لازم است سازمان بهزیستی به وظایف ذاتی خود در این حادثه عمل کند و بدین منظور سقف اعتباری کمک‌ها باز است و مشکلی از نظر اعتبار وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به ارسال 25 کامیون کمک‌های مردمی جمع آوری شده توسط سازمان بهزیستی عنوان کرد: محموله دیگری از سوی ستاد سازمان بهزیستی شامل ویلچر و وسایل کمک توانبخشی برای معلولان در حال آماده سازی است و ظرف یکی دو روز آینده ارسال می‌‌شود. رییس سازمان بهزیستی کشور در پایان از آسیب دیدن یکی از مراکز سازمان بهزیستی در شهر ورزقان خبرداد.

 

آخرین اقدامات درمانی برای زلزله زدگان/ انجام 1700 جراحی سرپایی و سنگین
وزیر بهداشت در تشریح اقدامات انجام شده حوزه درمان در زلزله اخیر آذربایجان شرقی، از انجام بیش از 1700 عمل جراحی سرپایی و سنگین برای مجروحان این حادثه خبر داد.
به گزارش مهر، دکتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه دیدار با انجمنهای تخصصی پزشکی گفت: در طی 20 ساعت پس از زلزله 1038 عمل جراحی سرپایی و 700 عمل جراحی سنگین با بیهوشی بر روی مصدومان این زلزله انجام شد. وی با اشاره به اینکه دو روز در منطقه حادثه حضور داشته است، اظهار داشت: کارنامه درخشان بخش بهداشت و درمان کشور در این حادثه تاسف بار نشان داد کار نشدنی در برابر اراده جامعه پزشکی و پزشکان وجود ندارد.

دستجردی بیان داشت: بخشها و گروههای مختلف نظام سلامت اعم از اورژانس، EOC، بیمارستانها، دانشگاه های علوم پزشکی تبریز و اردبیل در خدمت رسانی به زلزله زدگان سنگ تمام گذاشتند که جا دارد از خدمات این عزیزان کمال تشکر را داشته باشم. وی افزود: هر جا برای بازدید رفتم شاهد رضایت کامل مردم از اقدامات بهداشتی و درمانی انجام شده بودم و هرجا هم مردم سکوت کردند من خودم جویای اوضاع آنان شدم و شاهد بودم که در پاسخ رضایت خود را اعلام می کردند.

دستجردی ادامه داد: 147 دستگاه آمبولانس و 4 اتوبوس آمبولانس در منطقه حضور یافتند و یک ربع تا 20 دقیقه پس از حادثه خود را به محل رسانده بودند و در کل 4500 مجروح در بیمارستان های منطقه سرویس درمانی دریافت کردند. وی تاکید کرد: بار دیگر این ضایعه دردناک را به مردم ایران به خصوص مردم صبور آذربایجان تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای رفتگان مغفرت و برای بازماندگان صبر مسالت می کنم.


پس لرزه های زلزله آذربایجان شرقی طبیعی است/ زلزله تبریز فاجعه می شود
پدر علم زلزله‌شناسی ایران گفت: وقوع پس لرزه ها در مناطق زلزله زده اهر و ورزقان عادی بوده و گسل های دیگر را فعال نمی کند.
بهرام عکاشه با اشاره به دلایل وقوع پس لرزه های زیاد در منطقه زلزله زده آذربایجان شرقی به مهر گفت: وقوع این پس لرزه ها در مناطق ورزقان و اهر عادی است و گاهی دیده می شود پس لرزه ای تا یک ریشتر کمتر از زلزله اصلی رخ می دهد. وی افزود: در این زلزله دو گسل اصلی منطقه فعال شد و باید توجه داشت آن منطقه آبستن حوادث طبیعی به خصوص زلزله است. با وقوع زلزله اصلی تا مدتی گسل دچار شکستگی می شود که این موضوعی طبیعی است. عمق کم این زلزله نیز در میزان خسارت و تلفات آن موثر بود.

پدر علم زلزله شناسی ادامه داد: روستاهای ایران در برابر زلزله های بالای پنج ریشتر آسیب پذیر هستند و در صورتی که این زلزله شب رخ می داد چند هزار نفر کشته می شدند.با توجه به قدرت این زلزله تا حدود سه ماه دیگر اهالی این مناطق با پس لرزه روبرو خواهند بود.اهالی باید بیشتر مراقب سازه های صدمه دیده باشند.

عکاشه با اشاره به اینکه این پس لرزه ها گسل های دیگر را فعال نمی کند، خاطر نشان کرد: موضوع مهم در آن منطقه گسل تبریز است. این گسل در صورت فعال شدن زلزله بالای 7 ریشتر همراه خواهد داشت و با فاجعه ای بزرگ روبرو خواهیم شد. تبریز 300 سال قبل به دلیل فعالیت این گسل یک بار با خاک یکسان کرد و قبل از وقوع فاجعه ای دیگر باید با مقاوم سازی خانه ها پیشگیری کرد.


 گروه های مراقبت های تغذیه ای در مناطق زلزله زده مستقر می شوند 
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از استقرار گروه های مراقبت های تغذیه ای در شرایط اضطراری در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی خبرداد.
'حیدر حیدری' بر ضرورت مراقبت های تغذیه ای گروه های آسیب پذیر در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی تاکید کرد و گفت: افراد این گروه های ویژه که شامل کودکان کمتر از 6 سال، مادران باردار و شیرده، سالمندان، بیماران، خانواده های پر جمعیت، افراد تنها و یا بی سرپرست هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض مشکلات و خطرات تغذیه ای قرار دارند. وی اضافه کرد: در شرایط اضطراری و به هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه، شاخص وزن بر قد، بهترین شاخص برای ارزیابی و پایش وضعیت تغذیه و غربالگری گروه های آسیب پذیر در مناطق زلزله زده محسوب می شود.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر دو راهکار اصلی برای مدیریت وضعیت تغذیه ای این افراد در ساعات اولیه حوادث را 'توزیع عمومی غذا' و 'توزیع بسته های غذای آماده' عنوان کرد. حیدری در عین حال تاکید کرد با توجه به وجود بیماری ها و کمبود ویتامین ها و مواد معدنی باید تغذیه افراد بیمار با قید فوریت و با استفاده از بسته غذایی آماده برنامه ریزی و عملیاتی شود.

این مقام مسوول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه گروه های آسیب پذیر به هنگام وقوع حوادث بیشتر در معرض مشکلات و خطرات تغذیه ای قرار می گیرند از کودکان کمتر از 6 سال، مادران باردار و شیرده، سالمندان، بیماران، خانواده های پر جمعیت، افراد تنها و یا بی سرپرست به عنوان افراد این گروه نام برد.

وی هدف از توزیع غذاهای آماده و بسته بندی شده را کاهش و یا پیشگیری از سوء تغذیه شدید و مرگ میر ناشی از آن و همچنین توان بخشی افرادی که دچار سوء تغذیه متوسط هستند، نام برد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین خاطر نشان کرد که مصرف کافی مایعات و دریافت متنوع از گروه های مختلف مواد غذائی از سوی گروه های آسیب پذیر به هنگام شرایط اضطراری مانند زلزله می تواند در سلامتی آنان نقشی مهم و حیاتی داشته باشد.


زلزله زدگان از هم اکنون نگران سرما هستند
سه شنبه شب در تبریز هوا واقعا سرد بود. مسوولان هلال احمر دیشب می گفتند که ورزقانی ها ، اهری ها و هریسی ها ساعات سردی را پشت سر می گذارند. باد شدیدی که در تبریز جریان داشت، سرمای هوا را دو چندان کرده بود. دکتر عزیز نوری مدیر عامل جمعیت هلال احمر در خصوص وضعیت مناطق زلزله زده کردیم، به ایرنا گفت : پاییز زودرس آذربایجان از هم اکنون یک مساله جدی و نگران کننده هم برای مردم و هم برای مسوولان منطقه است.

تبریزی ها و مسوولان امدادی که در منطقه فعالیت دارند، معتقدند که تا پیش از شروع سرمای پاییزی منطقه ، ضرورت دارد تبدیل وضعیت اسکان اضطراری به اسکان موقت و اسکان موقت به اسکان دائمی در مناطق زلزله زده تمام شود. نیروهایی که شب گذشته از منطقه زلزله زده ورزقان وارد تبریز شده اند؛ گفتند که شب شدیدا سردی را سپری کرده اند. پ

 

ثبت 8 پس‌لرزه در ورزقان از بامداد چهارشنبه تاکنون

از بامداد چهارشنبه تا کنون هشت پس لرزه ثبت شده است.
به گزارش ایسنا، از بامداد چهارشنبه تا این لحظه ورزقان هشت پس لرزه را مشاهده کرده است. محدوده این پس لرزه‌ها از 2.6 تا 3.4 ریشتر گزارش شده است. عصر روز گذشته نیز زلزله‌ای به بزرگی 5.3 ریشتر این شهرستان را لرزاند و در تبریز نیز به شدت احساس شد. اغلب تبریزی‌ها دیشب را در پارک‌ها سپری کردند.

 

فرماندار تشریح کرد: آسیب های زلزله سه‌شنبه در ورزقان

با گذشت 3 روز از وقوع زلزله 6.2 ریشتری در منطقه شمالغرب کشور، زندگی روستاییان مصیبت‌زده این منطقه با مشکلاتی مواجه است.

به گزارش ایسنا؛ وضعیت روستاییان مصیبت‌زده شهرستانهای اهر، هریس و ورزقان و نحوه امداد رسانی به این روستاییان، حکایت از این دارد که به دلیل ترک خوردگی در جاده‌ها، ترافیک سنگینی در مسیرهای منتهی به شهرستانهای زلزله زده مشاهده می‌شود.در مسیرهای منتهی به مناطق زلزله‌زده، سیل عظیم کمکهای مردمی از ادارات، سازمانها و موسسات خیریه از نقاط مختلف استان مشهود است. مردم مصیبت‌زده این منطقه از کشور، انتقاد شدیدی نیز از عملکرد صدا و سیمای کشور دارند و با بیان این مطلب که مگر ایرانی نیستند، از پخش خنده بازار همزمان با اعلام عزای عمومی در آذربایجان‌شرقی ابراز نارضایتی کردند.

با این حال امنیت روانی نسبی در منطقه برقرار است، هرچند برخی از زلزله‌زدگان به نحوه توزیع برخی امکانات در بین حادثه دیدگان انتقاد دارند.

بر اساس این گزارش برخی از روستاهایی که در مسیرهای اصلی واقع شده‌اند، از نظر توزیع مواد غذایی اشباع شده‌اند، در حالی که به برخی روستاهای دور افتاده و صعب‌العبور که بیشترین خسارات نیز به این روستاها وارد شده، توجه چندان زیادی صورت نگرفته است. زلزله زدگان از نظر مواد خوراکی اشباع شده‌اند و هم اکنون چادر، پتو و مواد شوینده و بهداشتی بیشترین اقلام مورد نیاز برای زلزله‌زدگان اعلام شده است. با توجه به احتمال شیوع بیماری‌های عفونی در منطقه و کمبود امکانات بهداشتی و پوشاک، مشارکت مردم در کمک به این منطقه همچنان ضروری است. در برخی مناطق زلزله‌زده، روستاییان از حمله گرگها و دزدها به اموال و جان‌شان در هراسند. مردم بیشتر سعی دارند به صورت شخصی و انفرادی اقلام جمع آوری شده را در بین زلزله‌زدگان توزیع کنند.

بعضا نحوه برخورد زلزله‌زدگان با توزیع کنندگان اقلام اولیه نیز به مدیریت نادرست دامن می‌زند، به طوریکه برخی از خانواده ها تا 10 تخته چادر از گروههای امدادی دریافت کرده اند؛ حال آنکه در بعضی از روستاها بعضا برای هر 100 خانوار 10 چادر توزیع شده است. روستاهای خنچلو، چراغلو، ایشقلی، خلف انصار، گل عنبر، زغن آباد، زنگ آباد، علی بی کندی، شخملو و مهتر کندی از روستاهایی هستند که نیاز مبرم به مواد اولیه بهداشتی و شوینده دارند. 

 

خسارت های مالی به دلیل پس لرزه 5.3 ریشتری

فرماندار ورزقان گفت: علی‌رغم اینکه رییس ستاد بحران استان ادعا کرده که در اثر زلزله 5.3 ریشتری عصر روز سه‌‌شنبه در شهرستان ورزقان خسارتی به شهرها و روستاها ایجاد نشده، در شهرها و روستاهای شهرستان ورزقان شاهد تلفات مالی هستیم.

فروغی یادآور شد: در روستای جوشون علاوه بر تخریب ساختمان‌ها چند نفر نیز زخمی شدند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون سرویس بهداشتی سیار در دسترس زلزله‌زدگان نبود، گفت: کارخانه سرویس‌ بهداشتی سیار از امروز در شهرستان ورزقان مستقر خواهد شد و ساخت 1200 دستگاه سرویس بهداشتی سیار را تعهد کرده است.

فرماندار ورزقان لوازم بهداشتی، فانوس،‌ شوینده و کلمن را از احتیاجات اصلی زلزله‌زدگان در منطقه ورزقان عنوان کرد.

وی با اشاره به تعهد دولت مبنی بر فنس‌کشی روستاها برای نگهداری احشام یادآور شد: با وجودی که مسوولیت این امر بر عهده دامپزشکی بود، تا کنون محقق نشده است. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته 55 هزار متر فنس برای نگهداری احشام در روستاهای ورزقان مورد نیاز است. 

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر احشام روستاییان در کنار چادرها استقرار یافته‌اند، گفت: با این وجود امکان انتقال بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام وجود دارد و باید هرچه سریعتر نسبت به جداسازی احشام از محل زندگی زلزله‌زدگان اقدام شود.

فرماندار ورزقان با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته براساس زلزله 5.3 ریشتری عصر روز سه‌شنبه گفت:‌ علی‌رغم اینکه به تمامی روستاها چادر داده بودیم، ولی نیازهای جدیدی برای روستاییان ایجاد شد.

 

ساختمان فرمانداری کاملا تخریب شده
 به گفته زلزله‌زدگانی که در مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کرده‌اند، سه روز است که برای چادر ثبت‌نام کرده‌اند، ولی هنوز خبری مبنی بر اعطای چادر به آنها وجود ندارد. همچنین ساختمان فرمانداری ورزقان کاملا تخریب شده و تشکیلات اداری در حیات فرمانداری برپا شده است. قریب به بالای 50 درصد ساختمان ادارات در این شهرستان تخریب شده‌اند. با وجودی که تا عصر روز سه‌شنبه برق تمامی روستاها وصل شده بود و فقط سیم‌کشی پنج روستا در حال مرمت بود، به دلیل زلزله دیروز کار سیم‌کشی متوقف شد.هم‌چنین برق، گاز و آب تمامی شهرها وصل شده‌ است.

 معدن مس سونگون و سپاه در 10 کیلومتری ورزقان دو کمپ برای دریافت کمک و توزیع اقلام در بین زلزله زدگان ایجاد کرده است تا امدادرسانی خودجوش مردم را مدیریت کند.

 

عدم جمع آوری لاشه احشام، خطر بروز بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله زده را تشدید می کند

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با انتقاد از اقدام برخی سازمان‌ها در فنس‌کشی به منظور نگهداری احشام روستاییان گفت: ادامه این روند احتمال بروز بیماری‌های واگیردار را در بین زلزله‌زدگان تقویت می‌کند. 

دکتر محمدمهدی گویا در بازدید از روستای زلزله زده چای‌کندی از نبود آب آشامیدنی بهداشتی در روستاها و همچنین نحوه چینش چادرهای هلال‌احمر انتقاد کرد و به ایسنا گفت: فاصله چادرها اصلا استاندارد نیست چرا که حداقل فاصله بین چادرها باید دو متر باشد که ضروری است چادرهای نصب شده جابجا شوند. وی گفت: در حال حاضر گوسفندان در کنار چادرهای زلزله‌زدگان در حال تردد هستند و محلی برای نگهداری آنها وجود ندارد. لاشه‌های حیواناتی که براثر وقوع زلزله در زیر آوار مانده اند هم هنوز جمع‌آوری نشده‌ که احتمال بروز بیماری‌های واگیردار را دو چندان می‌کنند. همچنین گرگ‌ها با استشمام بوی لاشه‌ها تهدیدی برای زلزله‌زدگان هستند.

زلزله آذربایجان شرقی ارتباطی با گسل تهران و البرز ندارد 
رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: زلزله شهرستان اهر ، ورزقان و هریس در استان آذربایجان شرقی ارتباطی به گسل تهران و البرز ندارد. 'عباسعلی تسنیمی ' به ایرنا گفت: تحقیقات نشان داده امر که وقوع زلزله در اهر ، ورزقان و هریس به گسل تبریز که فاصله چندانی هم با این مناطق ندارد ، مرتبط نیست. وی اظهار داشت: بنابراین نباید با اظهار نظرهایی بی پایه و اساس افکار عمومی را متشنج کرد.

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: تیمی تحقیقاتی متشکل از متخصصان امر را به منطقه فرستاده ایم که در حال بررسی و جمع آوری اطلاعات و داده ها در مورد وقوع زلزله هستند. وی افزود: شواهدی که وجود دارد نشان می دهد به احتمال بسیار زیاد علت وقوع زلزله اهر ، ورزقان و هریس مربوط به فعال شدن گسل منطقه موسوم به گسل ' شرقی - غربی ' است اما تحقیقات دراین زمینه همچنان ادامه دارد.

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید براینکه ایران کشوری زلزله خیز است گفت: ما باید همواره در حالت آماده باش به سر ببریم زیرا به طور متناوب در کشور شاهد بروز زلزله در ایام مختلف هستیم.وی افزود: تهران نیز از این موضوع جدا نیست و عبور گسل های فعال از زیر شهر خطراتی را برای آن رقم زده است بنابراین اینکه در تهران زلزله نمی آید حرفی بی پایه است و اساس علمی ندارد، چون وقوع زلزله امری طبیعی است اما آنچه مهم است آماده بودن ما برای مقابله با این پدیده است.

 

حادثه زلزله در آذربایجان شرقی مستند می شود
گروه مستند ساز استان اردبیل حادثه زمین لرزه اخیر در آذربایجان شرقی را به تصویر می کشد. این گروه مستند ساز به سرپرستی حسن قهرمانی از مستندسازان کشور و مسوول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری اردبیل با حضور در مناطق زلزله زده این واقعه دلخراش را ثبت و ضبط می کند.

قهرمانی با اشاره به اهمیت همراهی و همدلی اهالی هنر با بازماندگان این حادثه به ایرنا گفت: وظیفه هنرمندان در چنین مواقعی سنگین تر از قبل است و هنرمندان تمام رشته های هنری می توانند با هنر خود جنبه های مختلف این حادثه را به مردم نشان دهند. وی افزود: هنرمندان حوزه هنری استان اردبیل نیزبا حضور در مناطق زلزله زده از نزدیک با زلزله زدگان و مشکلات و درد دل آنها آشنا شده و تا حد امکان این حادثه را به تصویر می کشند. وی اظهارامیدواری کرد با تلاش مسوولان و کمک های مردمی ، اهالی مناطق زلزله زده باردیگر آرامش و آسایش خود را به دست آورند.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نعمت IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    3 0
    لطفا توضيح بدين در چه صورتي گسل فعال ميشود؟؟؟؟
  • بدون نام US ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    با گذشت شش ماه هنوز زلزله ها ادامه دارد و هیچ نهادی در کشور توانایی پاسخگویی به این سوال را ندارد که ایا اتفاق بزرگتری در راه است یا خیر