۰ نفر
۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰

رسول جعفریان

کاش این دولت هم ، مثل دولت قبل، در سال آخر دولتش فقط به اقتصاد بپردازد.مدتی است سران دولت اعم از رئیس و دیگر ارکان، بحث فلسفی و ماورائی نمی کنند یا لااقل کمتر. این کار به هر دلیل باشد مثلا فشار امثال مطهری و ناطق یا تذکرات دیگران، درست همان چیزی است که بهتر بود شش هفت سال قبل انجام می دادند و از اظهار نظر در امور ماوراءالطبیعی و مهدویت و هاله نور و علوم غریبه و پیشگویی و مدیریت جهانی خود داری می ورزیدند.
و اما، این رفتار، همان بود که دولت اصلاح طلب هم داشت. شش هفت سال از توسعه سیاسی دم زد و این آخر کار ساکت شد و به اقتصاد پرداخت. آن زمان هم ناصحین به آنان گفتند این بحث ها را نکنید و فقط به اداره کشور بپردازید، اما آنان اظهار کردند مگر ما فقط یک تدارکاتچی و انباردار هستیم؟

یکی از این ور بام افتاد و دیگری از آن طرف.
اشکال کار این است که متاسفانه هر دو بار دیر به این سکوت اقدام شد. یعنی وقتی اینها و آنها ساکت شدند که به خصوص در زمینه اقتصادی فرصت ها از دست رفته بود و کشور آسیب جدی دیده بود. اما ای کاش فقط همین بود، مساله دیگری پدید آمد. مشکل این بود که بند و بست فکری جامعه هم، به مقدار زیادی از هم گسست. آن دولت فخیمه آن قدر در بوق توسعه سیاسی آن هم از سمت گشادش دمید و اظهار تردید در حرفهای جاری و ساری کرد که واکنش متدینین را علیه خود برانگیخت و کمترین گناهش همین بود که سبب شد دولتی سر کار بیاید که این طرف بیفتد و دست همه را در حنا بگذارد. حالا هم گناه این دولت کم نخواهد بود اگر جوری رفتار کرده باشد که حتی متدینین و اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل هم از آن دور شوند، و ابراز بیزاری کنند و نامه به مقامات بنویسند و به دیگران پناه ببرند.
ای کاش ممکن بود که این دولت در حد قابلیت و ظرفیت خود و شرح وظایفش عمل کند و از زدن حرفهای خیلی مرتفع و آرمانی دست نیافتنی و گاه غیر قابل اثبات خودداری ورزد و واقع گرا شود.

 

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی DE ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    42 3
    آقای جعفریان عزیز در کجای دولت آقای خاتمی در طول دوره اول و دوم ریاست جمهوری ایشان ما تورم روز به روز داشتیم که ایشان از مسائل اقتصادی باز مانده بودند؟ فراموش نکنیم که قیمت نفت در دوره ایشان بسیار کمتر از قیمت نفت در دوره آقای احمدی نژاد بود.خشکسالی داشتیم وبه تبع آن کم شدن محصولات کشاورزی اما آیا کشاورزی و تولید ما در آن دوران و تحت آن شرایط زمین خورد؟ نمی توانیم بگوییم که الان هم خوب تحریم هستیم چرا که بر طیق نظر آقای احمدی نژاد و وزرای اقتصاد و صنعت و معدن ایشان ، تحریم ها نه تنها ما را ضعیف نکرده بلکه قدرتمند تر هم شدیم. فکر می کنم اگر بدون پیش کشیدن دولت خاتمی به نقد دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد می پرداختید بسیار بهتر بود. قیاس این دو دولت قیاس مع الفارق است. برادر جان
  • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    14 2
    معلوم نیست چرا هر کس که می خواهد از این دولت نقد کنه اول یه سنگی به سر دولت اصلاحات می زنه بعد از دولت نقد می کنه.یه کم انصاف بد چیزی نیست در زمان خاتمی وقتی که خشکسالی داشتیم با کار کارشناسی و استفاده از متخصصین دولت توانست جشن خودکفایی گندم بگیرد.اما حالا چی افتاده به واردات از هر کشوری. بروید و مقایسه کنید در دولت خاتمی چند کارخانه راه افتاد چند طرح ملی زیر ساختی طراحی و اجرا شد. زمان خاتمی علاوه بر توسعه سیاسی که لازمه اقتصاد شکوفا است شاهد بودیم بخش خصوصی بسیار فعال است و در جذب منابع خارجی هم موفق بودیم. زمان خاتمی هم تحریم بودیم اما با کا دیپلماتیک توانستیم شرکای خوبی داشته باشیم کههم سرمایه گذار بودند و هم دانش فنی را در اختیار قرار می دادند.حالا چی
  • بدون نام US ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    2 17
    مرتضی جان دولت آقای خاتمی اصلا کدام کار اقتصادی را انجام داد؟از روی تبلیغات و دلخواسته ات اظهار نظر نکن برو ببین میزان تولید برق درکشور در طول این دو دولت چقدر بوده؟برو ببین سرانه مصرف شیر گوشت مرغ و بسیاری از کالاهای دیگر چقدر بوده و چقدر شده؟برو ببین میانگین تورم طی هشت سال دولت خاتمی با دولت احمدی نژاد چقدر تفاوت داره؟حدود 2% باور میکنی؟ولی برو ببین رشد صادرات چقدر بوده .رشد درآمدمالیاتی چقدر بوده؟نمی دانم جوانی یا نه تحصیل کرده ای یا نه ؟ولی اگر اهل تحقیق و حرف مستند زدن و شنیدن باشی باید خودت بری و تحقیق کنی.
  • محمد IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    10 1
    آقای بدون نام عزیز اهل مطالعه درآمد دولت احمدی نژاد برابر با درآمد 16 سال دولتهای هاشمی و خاتمی بوده ولی کدوم پروژه ملی در ابعاد پارس جنوبی در دولتهای نهم و دهم استارت خورد؟؟...فازهای پارس جنوبی در زمان خاتمی آغاز شد...تورم با عدد 11.2 درصد به دولت بعدی تحویل داده شد...تراز صندوق ذخیره ارزی مثبت بود...با وجود خشکسالی از واردات گندم بی نیاز بودیم...آماری که شما بر اساس اون تفاوت میانگین تورم این دوره هارو 2 درصد میدونی بر مبنای همون تفکریه که یک ساعت کار در هفته را معادل اشتغال میدونه و برای تنظیم تورم بجای کنترل بازار اقلام سبد خانوار را تغییر میده...مثال های از این دست زیاده ولی سعی کنید کمی حافظه تاریخی داشته باشید...8 سال پیش خیلی دور نیست