ایسنا نوشت:

نخست وزیر هند در حالی در راس یک هیات بلندپایه 150 نفری برای شرکت در شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها به تهران سفر کرده که آمار و ارقام حاکی از رشد چشمگیر روابط تجاری و اقتصادی ایران با هند است.
 

 

در حالی غرب و در راس آن آمریکا تحریمهای خود را علیه کشورمان تشدید کرده‌اند که آمار گمرک ایران نشان می دهد حجم روابط تجاری غیرنفتی ایران و هند در سال 1390 با رشد بیش از 27 درصدی به حدود چهار میلیارد دلار رسید. این در حالی است که اگر صادرات نفت ایران را به هند لحاظ کنیم، کل حجم تجارت بین دو کشور بسیار بیشتر شده و به چیزی حدود 16 میلیارد دلار می رسد.
هند به دلیل روابطش با ايران از سوي آمریکا به شدت تحت فشار قرار گرفته، اما دهلي نو براي رشد اقتصادي خود به نفت خام ايران نياز دارد. ايران حدود 12 درصد از نياز انرژي هند را تامین می کند.
براساس آمار گمرك ايران، حجم تجارت غیرنفتی ايران و هند از اندكي بيش از سه ميليارد دلار در سال 1389 با افزایش 27.1 درصدي به بيش از 3.9 میلیارد دلار در سال گذشته رسيد.
آمار نشان مي‌دهد كه صادرات ايران به هند در سال گذشته 51 درصد افزايش يافته و به بيش از 2.7 میلیارد دلار رسيد. در حالي كه واردات ايران از هند با كاهش 7.1 درصدي بالغ بر 1.1 میلیارد دلار شد. ايران در تجارت با هند با تراز تجاري مثبت 1.5 میلیارد دلاری روبروست.
كود اوره، آمونياک بدون آب، متانول، بوتان و پروپان مايع شده، فرآورده‌هاي داراي 70 درصد نفت يا روغنهاي معدني قيري، گريد بطري، اکليل بنزن خطي، روغن صنعتي، گل گوگرد، محصولات آهني و فولادي، سرب تصفيه شده، روي، استيرن، قير نفت، موم پارافين، اورتواکسيلن، فورآلدئيد، پارااکسيلن، پسته، تولوئن، مومهاي نفتي و معدني، گريس، آلومينيوم، اسيد استيک و خرما عمده‌ترين محصولات صادراتي ايران به هند در سال گذشته بودند.
برنج، الکترودهاي زغالي براي کوره‌ها، چاي، کنجاله، گوشت گاو، لوله نفت و گاز، محصولات آهني و فولادي، دارو، کاتاليزورهاي تقويت شده، نخ، قطعات خودرو، الياف سنتتيک، چاي، پوره موز و انبه، مكملهاي غذايي و دارويي، ظروف چدني و آهني، مواد پاک‌کننده دندان، مولد گازي توليد همزمان برق و گرما داراي موتور پيستوني جرقه‌اي-احتراقي و اکريلونيتريل نيز اصلي‌ترين محصولات وارداتي ايران از هند در سال 1390 بودند.
براساس آمار سال 2011 هند نوزدهمين كشور جهان از لحاظ حجم صادرات بود. این کشور همچنين دهمين واردكننده بزرگ در جهان محسوب مي‌شود. هند از نظر حجم تولید ناخالص داخلی نیز در رتبه يازدهم دنیا جای گرفته است.
هند از جمله كشورهايي بوده كه بعد از تشديد تحريمهاي بين‌المللي عليه كشورمان به شيوه‌هاي مختلف روابط اقتصادي و تجاري خود را به كشورمان حفظ كرده است. هند يكي از خريداران بزرگ نفت خام ايران به شمار مي‌رود.
همچنین آمار گمرک ایران نشان می دهد که در چهار ماه نخست 1391 حجم روابط تجاری غیرنفتی ایران و هند به بیش از 1.1 میلیارد دلار رسید. در این مدت صادرات ایران به هند به حدود 707 میلیون دلار رسید، در حالی که واردات ایران از هند بالغ بر 470 میلیون دلار شد.
در همین حال روزنامه اکونومیک تایمز نیز چندی پیش به نقل از رنجان ماتای - معاون وزیر امور خارجه هند، نوشت که "هند بدون توجه به فشار آمريكا براي كاهش تعاملاتش با ايران اعلام كرد تمايل دارد صادرات به تهران را افزايش دهد و تاكيد كرد كه هند فقط تحريمهاي سازمان ملل را در رابطه با ايران مي‌پذيرد."
به گفته وی حجم تجارت دوجانبه هند و ایران در سالهاي 2012-2011 حدود 15.9 ميليارد دلار بوده كه از اين ميزان 13.5 ميليارد دلار واردات به هند و 2.5 ميليارد دلار صادرات از هند بوده است.
معاون وزیر امور خارجه هند این را هم گفته که "توازن تجارت همچنان به دليل خريد گسترده نفت و سطح نسبتا پايين صادرات هند به نفع ايران است."
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =