حسین فرح بخش مدیر مؤسسه سینمایی پویافیلم که این روزها فیلم «آقای هفت رنگ» به تهیه‌کنندگی او روی پرده سینماهاست، در گفت‌و‌گو با «خبر» وضعیت کنونی سینمای ایران را تحلیل کرده است.

حسین فرح بخش همواره در سینمای ایران نامی تأثیرگذار و البته کمی تا قسمتی جنجالی بوده است.

فرح بخش که به همراه یار دیرین خود عبدالله علیخانی مؤسسه سینمایی «پویافیلم» را مدیریت می‌کند این روزها به واسطه نامه 46 سینماگر مستقل و ابراز نگرانی‌شان از به محاق رفتن سینمای فرهنگی بار دیگر به میدان آمده تا به قول خود سره را از ناسره مشخص کند.

او در مورد این اتهام که یکی از نمادهای حاکمیت زور و سرمایه در سینمای ایران است می گوید :من این را چند جای دیگر هم گفته‌ام و اینجا بار دیگر تکرار می‌کنم. این دوستانی که چنین ادعاهایی دارند و از سوی دیگر خود را جزو جریان‌های فرهنگی سینما و جبهه حمایت و تولید فیلم‌های هنری می‌دانند، بیایند و زیر و بم زندگی خود را رو کنند. ما هم این کار را می‌کنیم.

آن روز همه خواهیم دید که زور و سرمایه در اختیار چه کسانی است؛ دوستانی که پول بی‌زبان دولت را به اسم ساخت فیلم هنری گرفته‌اند و در جای دیگر به کار انداخته‌اند یا ما که هر کاری و هر خرجی می‌کنیم از جیب خودمان است.

قصد تعریف از خود را ندارم اما فرحبخش و علیخانی هر چه که تاکنون به دست آورده‌اند نتیجه زحمت و تلاش خودشان است. عبدالله علیخانی هر روز صبح ساعت هفت پشت میز دفترش نشسته است. مطمئن باشید هیچ کدام از این دوستان هنری‌کار، در این ساعت از رختخوابشان خارج نمی‌شوند.

او در مواجهه با واژه فیلم فرهنگی می گوید:من 27 سال تمام حرفی را تکرار می‌کردم که هیچ کس جرأت بیانش را نداشت اما امروز معاونت سینمایی وزیر ارشاد آقای جواد شمقدری دقیقاً در حال تکرار همان حرف است. آدمی به اسم دکتر هوشنگ کاووسی حدود 50 سال پیش واژه‌ای را در سینما باب کرد با عنوان «فیلمفارسی». این آدم در همان زمان جزو مبتذل‌‌سازهای سینما و یکی از اولین سانسورچی‌های وزارت فرهنگ و هنر آن دوران بود.

آن زمان صاحبان فیلم‌هایی که اهل حق و حساب دادن نبودند باید ریسک کوبیده شدن داغ «فیلمفارسی» بر پیشانی فیلم‌هایشان را به جان می‌خریدند.

امروز خوشحالم که معاون وزیر استفاده از این واژگان را توهین به فرهنگ می‌داند. من هیچ‌گاه معنی فیلم فرهنگی و فیلم غیرفرهنگی را در دوران بعد از انقلاب درک نکردم. تا قبل از انقلاب، 80 درصد فیلم‌ها مبتذل و 20 درصد باقی مانده قابل تحمل بودند. به نظر من ما بعد از انقلاب به دلیل شرایط خاصی که بر فرهنگ کشور حاکم شد دیگر شاهد فیلم مبتذل نبودیم اما این دفعه تقسیم‌بندی درست‌تری شکل گرفت با عنوان فیلم بد و فیلم خوب.

متن کامل این گفتگو را با عنوان فرح‌بخش: مدعیان سینمای فرهنگی پول خوبی به جیب می‌زنند بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24060

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =